Vedmaskiner, flishuggar

Vedmaskin behövs...

12 inlägg 6736 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedmaskin behövs...

Steffe  
#2116 hej! Vad har Ni alla kunniga för ideer om vedmaskiner? Jag har en gammal sak nu med kapklinga och jag ska/måste köpa en ny större nu om mina ideer om att kunna börja sälja lite mer ved. Som det har varit i sommar har jag sålt en del på säck och det har fungerat så pass bra att jag tänker öppna en liten firma för detta och behöver en bra maskin som håller.

Hoppas ni har ideer på detta!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2120 Vad har du för storlek på veden du ska köra?

Har sett flera som sitter monterade på lastare etc o man pelar in stocken i ett intag, sedan reser ståcken så den matas in av egen vikt.
Detta gör att du kan klyva rakt i säck eller stack utan att hantera en pinne!

Har dock inte sett dem i action men tanken verkar fin.

Avatar Fallback
Steffe  
#2133
Mange skrev:Vad har du för storlek på veden du ska köra?

Har sett flera som sitter monterade på lastare etc o man pelar in stocken i ett intag, sedan reser ståcken så den matas in av egen vikt.
Detta gör att du kan klyva rakt i säck eller stack utan att hantera en pinne!

Har dock inte sett dem i action men tanken verkar fin.



Det blir blandad storlek, mest 35 cm längd men grovleken är allt mellan 5-35 cm

   TS
Avatar Fallback
Steffe  
#2916 Fruktansvärt så många ideer alla har... :(

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2918 Om du ska köra så klent 5-35cm så borde ju vilken större vedmaskin som helst passa..

Jag vet inget om kvallen men folk har ju klappi och allt vad dom heter, kan ju inte vara så usla tycker jag..

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2923 Vi köpte en begad Pilke 2X och en risig traktor för runt 40'+moms.
Det kanske kan vara ett alt att fundera på. Särskilt om du tänkt skala upp volymen lite. Ngt att flytta runt veden med kan ju vara bra också.

Annars tycker jag ide'n med att gå ihop ngra stycken och köpa en rejäl maskin verkar bra.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2939 Köp en en eldriven Pilkemaster,,,, från Finland!.
Där ligger den på runt 50-55 med stocklyft, och kan spotta fram bortemot 10 m3 färdigkapad/kluven ved/timme om man är 2 gubbs.
En som sköter framkörning/frammatning av stockar, och en som kör maskinen.
Finnarna kan dessutom bygga grejer som håller!.

Gällande Hakkin så kostar den väl det dubbla här i Sverige (som vanligt), men tvivlar på att den är dubbelt så bra.

Avatar Fallback
Hansson  
#3898 En japa 320 med dubbla kolvar kanske.Den spottar nog ur sig jäkligt mycket ved per timma.
Kolla
http://www.japa.fi/tiedostot/japa%20320_2.wmv

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin behövs...

matte57128  
#45461 Har själv en Klappi sedan 2005 och gör mellan 50 och 100m3 ved per säsong, tycker den funkar utmärkt. Givetvis är ju diametern lite begränsad (25cm), men å andra sidan är det inte så lätt att lyfta upp en 25cm stock till inmatningen. Har klurat ett tag på att göra ett matarbord till den, men det har hittills inte blivit av. Istället sorterar jag bort det som är grövre och skickar det i massavedshögen, alternativt låter motorsågen och hydraulklyven komma till pass. Men, som sagt till klenare virke är den kanon!
Vill minnas att den kostade knappt 30000+moms när jag köpte den i dec. 2005.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin behövs...

dieseltomten  
#45472 Jag har en Japa 370 som är traktordriven, den fungerar smort. Satte på förlängningsslangar till skogskärran och ställer den en bit bredvid och lyfter in stockarna med kranen. De som är lätta får man släpa upp förhand.
Kostar ju lite pengar men det äre värt... Pilkemastern är nog i klenaste laget om man ska hålla på med försäljning. Är nog
uppe i 150 plus moms för traktor kärra och vedmaskin... Och ändå har jag inte fått in nån vedpanna i år...

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin behövs...

stegmaster  
#45530 efter min mening, er det viktigst at maskinen har innmaterband og kedjesag.
skal du kappe upptil ca 35cm dim måste du ha en typ Hakki 1x eller japa 370, man trötnar fort når man måste kappe mycket med motorsagen.Har du tittad på Duun wm 100 som säljs av Nolima, denne maskinen kapper upp til 42cm med 404 kedja.
Dette er en norskprodusert maskin som får mycke godsnakk av brukare i Norge. Vet inta va priset på denna er i Sverige( ca 70000,- i norge)
Her er en video av Duun wm 100
http://www.nolima.se/video.asp

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin behövs...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45560 Jag håller med, det är jobbigt att måsta ta mkt träd med motorsågen
det är en stor fördel att kunna ta allt med vedmaskinen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).