Sågverk (mindre)
Vad händer på sågbacken nu?
mån 24 apr 2017, 20:36#452304fin såganläggning du har

tis 25 apr 2017, 06:38#452335Bänken såg fin ut! Nyrustad? Tryckrulle nästa? En sån Jonseredhyvel har jag tagit emot många lpm brädor. Fullt sjå att hinna lägga upp dom på hög
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 25 apr 2017, 08:20#452344Jo relativt ny rustad. Gammal kvalitet med vissa justeringar och förbättringar vart eftersom.
Har funderat på tryckrulle med matning, men då blir det ett problem. Jag lägger två till tre block på varandra så jag sågar 2-3 brädor el plankor per drag, och då funkar det inte med en tryckrulle.
Jo då jonsered hyveln är kanon, går mata på bra om man vill. Gör både list, panel och golv med den. Men jag kör bara 5-9 m minuten i lugn takt.
Har funderat på tryckrulle med matning, men då blir det ett problem. Jag lägger två till tre block på varandra så jag sågar 2-3 brädor el plankor per drag, och då funkar det inte med en tryckrulle.
Jo då jonsered hyveln är kanon, går mata på bra om man vill. Gör både list, panel och golv med den. Men jag kör bara 5-9 m minuten i lugn takt.
ons 10 maj 2017, 20:08#454570Kul med experthjälp av en "timmerman" när man ströar virke! [emoji6]
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
ons 10 maj 2017, 20:30#454583Verkligen i allra högsta grad inte. Dylika pjäser avlivas omgångende hos mig
Och då ska ni veta att jag är en riktig djurvän! 🤗
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
ons 10 maj 2017, 20:41#454590
Är "timmerman" vad ni kallar den, @Flax12 ?
Det där är väl nån sorts skinnbagge??
Minns att vi kallade något som liknade för
timmerman ochså när jag var pojk
Flax12 skrev:Kul med experthjälp av en "timmerman" när man ströar virke! [emoji6]
Är "timmerman" vad ni kallar den, @Flax12 ?
Det där är väl nån sorts skinnbagge??
Minns att vi kallade något som liknade för
timmerman ochså när jag var pojk
Jack of all trades, master of none!
ons 10 maj 2017, 20:57#454602Ja så kallar vi den. Finns i två storlekar och trivs under barken på döda och döende barrträd.
Tillhör familjen " Långhorningar" enligt litteraturen. Är ingen hejare på insekter.
Brukar dyka upp på sågbacken då och då.
Tillhör familjen " Långhorningar" enligt litteraturen. Är ingen hejare på insekter.
Brukar dyka upp på sågbacken då och då.
TS
ons 10 maj 2017, 21:05#454603
en riktig djurvän, men gillar inte alla djur
Särskilt inte insekter
Blivande snickare skrev:Verkligen i allra högsta grad inte. Dylika pjäser avlivas omgångende hos mig![]()
tor 11 maj 2017, 04:42#454617
Nja, insekter stör mig inte.
Men om man får för sig att tugga på mitt virke, ja då har man skrivit under sin egen dödsdom den dagen vi möts
tallen100 skrev:Blivande snickare skrev:Verkligen i allra högsta grad inte. Dylika pjäser avlivas omgångende hos mig![]()
en riktig djurvän, men gillar inte alla djur
Särskilt inte insekter
Nja, insekter stör mig inte.
Men om man får för sig att tugga på mitt virke, ja då har man skrivit under sin egen dödsdom den dagen vi möts
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
Re: Vad händer på sågbacken nu?
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- tor 11 maj 2017, 16:05
tor 11 maj 2017, 16:05#454656
Ser en Jonsered H 65 i bakgrunden
Stabil maskin!! Flyttade ut stålen på kuttern så kunde jag köra 8" bredd med den.
Hobbysågare skrev:skogshasse skrev:Hobbysågare skrev:Dagens sågning 7 m3 brädor
Traven till vänster tar vi en annan dag
vad har du för sågverk
BR LINDQVIST SÄTER AB
9 meters bord med vire matning.
En gammal goding.
Men har moderniserat den lite med en avstrykare, så när jag sågat snittet och kör tillbaka bordet ramlar brädorna el plankorna av på en vagn brevid. Så man slipper springa och slänga av dem!
Å ett lass furu till vänster ligger och väntar på stockbordet.
Ser en Jonsered H 65 i bakgrunden
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
lör 13 maj 2017, 21:07#454985Inte på min sågbacke men sista dagen på kursen för bandsågsintresserade. Vi delade på lönn och alm stock.
Skapa konto
Skapa konto
TS
sön 14 maj 2017, 07:12#455007Vilket fantastiskt mönster i lönnen!
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
sön 14 maj 2017, 20:16#455092Sista aspstockarna sågade och lagda i toppen på årets brädhög från i påskas.
Det blev i huvudsak klena dimensioner i år då stockarna kommer från en gallring av en vildvuxen kulle som skymmer kvällssolen. Som ni ser så går det att fixa till fullt användbara och alldeles utmärkta 4" x 4" från ganska klena granar. Förutom dessa sågade bitar blev det en hel del undertryckta gran-störar och ved. Mitt förråd av tätvuxna störar börjar bli lite stort nu, kanske dags att bygga sig en gärsgård någonstans
Om man tittar noga ser man någon enstaka asp som blivit lite tjockare än tänkt. Detta beror på spänningar i stocken som gör att den böjer sig allteftersom man tar ut brädorna.
Skapa konto
Det blev i huvudsak klena dimensioner i år då stockarna kommer från en gallring av en vildvuxen kulle som skymmer kvällssolen. Som ni ser så går det att fixa till fullt användbara och alldeles utmärkta 4" x 4" från ganska klena granar. Förutom dessa sågade bitar blev det en hel del undertryckta gran-störar och ved. Mitt förråd av tätvuxna störar börjar bli lite stort nu, kanske dags att bygga sig en gärsgård någonstans
Om man tittar noga ser man någon enstaka asp som blivit lite tjockare än tänkt. Detta beror på spänningar i stocken som gör att den böjer sig allteftersom man tar ut brädorna.
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).