sön 14 maj 2017, 13:13#455035Tänkte bara kolla om de går bra att köra med sågkedjeolja från skördaren i motorsågen?
Körde slut på kedjeolja till sågen på jobbet och hällde i olja som vi har i aggregatet, en bio olja från Q8.
Motorsåg och handhållet
Såg olja från skördaren i motorsåg
TS

sön 14 maj 2017, 14:16#455043Jag köpte skördarolja av en kompis. Då sa han att jag skulle ha sommarolja, som var lite mer trögflytande, annars rann den rätt genom sågen.
Jag vet inte om han drev med mig eller inte.
sön 14 maj 2017, 15:41#455050Hej,
Det ska inte vara några bekymmer. Det är stor risk/chans att det är miljöolja dock.
Det ska inte vara några bekymmer. Det är stor risk/chans att det är miljöolja dock.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
sön 14 maj 2017, 19:17#455072Vi kör med samma olja året om i skördaren. Men då behöver jag inte hälla tillbaka oljan iaf[emoji4]
TS
sön 14 maj 2017, 19:55#455083
Antingen drev han med dig eller begrep inte bättre. Moderna sågar med vevaxeldriven pump matar samma mängd olja oavsett viskositet. En del gamla sågar med tryckdriven smörjning kan ha såna problem.
Skulle bara rekommendera att köra igenom en tank med nån känd olja efteråt, om sågen skall stå länge. Man vet ju inte om det är sån olja som torkar ihop.
Bax skrev:Jag köpte skördarolja av en kompis. Då sa han att jag skulle ha sommarolja, som var lite mer trögflytande, annars rann den rätt genom sågen.
Antingen drev han med dig eller begrep inte bättre. Moderna sågar med vevaxeldriven pump matar samma mängd olja oavsett viskositet. En del gamla sågar med tryckdriven smörjning kan ha såna problem.
Skulle bara rekommendera att köra igenom en tank med nån känd olja efteråt, om sågen skall stå länge. Man vet ju inte om det är sån olja som torkar ihop.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).