sön 07 maj 2017, 13:17#454136
Tomtens egenskaper påverkar hur du kan bygga. Lerjord och en bergssluttning ovanför kräver en mer omfattande dränering.
Vet inte om du har tänkt dig ett hus med källarvåning, ännu mer krav på tomtens jordmån och placering.
Idag skulle jag välja bort krypgrund av torpartyp, liksom platta på mark.
Dvs. det skulle bli samma typ som jag valde 1990, en krypgrund utan yttre ventilöppningar.
Kallas värmegrund, där hela utrymmet ca. 1 meter högt, ventileras med samma inkommande luft som resten av huset. Det finns inget organiskt mtrl. som kan ruttna eller svampangripas i grunden.
Om energieffektivitet är högt prioriterat även för huskroppen så är kubformen idealet att utgå ifrån.
Närmaste kompromissen kan vara 1
1/2-plan, enplanare är mer energikrävande.
Länsman skrev:Jag tänkte i andra hand bara köpa en såndär legomodul-modell av hus som finns lite varstans.
Den typen av hus är nästan omöjliga att vädersträcksorientera, så att du får solens värmeinstrålning där du mest vill ha den.
Utrymmen som gärna får vara svala placeras i norr med lite mindre fönster och norr om det garaget.
Peteflamingstar skrev:Bor i ett hus från tidigt 90-tal på ca 130 kvm som värms med vattenburen värmeåtervinning via en värmepump. Det fungerar bra och kostnaden för all el och värme snittar kanske på 1500 kr/månad sett över året. Skulle vilja ha en kamin
Klart det skall finnas en kamin men inte längst i något hörn i vardagsrummet, utan centralt placerad.
En täljstenskamin där det oundvikliga skräpet efter veden är enkelt att ta reda på, samma sak med askan.
Utslaget per månad ligger min elkostnad inkl. hushållsel på ca. 500 kr utöver fasta kostnader.
Detta tack vare bla. värmegrund, vädersträcksorientering, vattenburen golvvärme överallt, bergvärmepump, täljstenskamin, förvärmning av tilluft i långt rör under mark, öppen planlösning runt kaminen, korsvärmeväxlare med bortkopplat elpaket,
ingen frånluftsvärmepump osv, osv.
Det här är lite problematiskt: Jag kan ju inte räkna hem någon nyinvestering för ytterligare energibesparing.