Små skogsmaskiner och övriga maskiner

BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

49 inlägg 27969 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

stenhuggarn  
#45270 Var får man tag i 7.00 x 20 däck till Bamse. Styrlameller osv. Har en Röd 62a. som varit Gul (Grävbamse). Renovering pågår! Orginal instruktionsbok kan jag kopiera till den som är intreserad, även till den Gröna Bamsen -58a. MVH. Stenhuggarn. PS.
Har även faktablad osv. ÖSA 101 och kranar !



   TS
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45302 Lameller köper du hos Rydahls/Karlstad bromsklotsfabrik. Det finns olika dim så mät noga! Skulle tro att din har nio lameller per sida. Det borde bli ca 5000 kronor per lamell paket. Stål lamellerna är enklast att låta någon laser/vatten skära.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

stenhuggarn  
#45498 Jag tackar så mycket för lamelltipset. men ., När jag demonterade den andra sidan sprack hela bromstrumman vid centrumet
helt söndörrostad! Vem har tillverkat dessa/ finns dom att köpa ? Kul att flera är intreserade av Bamsen ! MVH: Stenhuggarn

   TS
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45520 Det enklaste är att hitta en begagnad på en skrot. Att låta tillverka en går förmodligen på en hel del slantar, men känner du någon händig går det kanske att ordna. Det är absolut störst chans att finna dessa delar i det norra delarna av sverige.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

bamsn  
#56781 hej. har en 61 själv. har kommit över en klumb. tror det är där bromsarna sitter. skicka en bild på klumpen du behöver så ser jag om jag har en. har du beställt lameller?? hur mkt gick kalaset på iså fall.
mvh//jonas

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

stenhuggarn  
#81183 Hej! Jag har köpt nya lameller och stålskivor till bägge sidor (styrbromsarna) vidare hade jag turen att komma över en fabriksny motor Bm 1052 (Viktormotor) från försvarets lager. Bromstrumman som blev 2 delar vid demonteringen är ersatt av en fyndad dito. Renoveringen fortskrider om än sakta! BAMSEvänner skriv om Era maskiner. Dela med Er om erfarenheter,tips,osv. Nya BAMSEvänner skriv och fråga ingen fråga är fel !
Inköpsställe bromslameller / Stålskivor : Svärds Skogsdelar AB, 822 92 ALFTA
Han kan ordna flera om Du är intreserad ! tel. 0271 - 13244

MVH. Stenhuggarn

   TS
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Tosca  
#81195 Hur gick det, hittade du några däck?
Finns det nya drivdäck att få tag på också?

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Jörgen Salomonsson  
#81379 Hej på er, finns det någon som har ett vridhus till en vindelbjörn liggande? tippade bamsen och vridhuset sprack :cry:
Ett tips till slirande styrlameller -Jag bytte ut två motstående distansrör i styrkopplingen (sitter inne i fjädrarna) mot 2 st ventilfjädrar från en bil ,dvs. dubbla fjädrar på två ställen i varge koppling har fungerat bra. kolla bara längden på ventilfjädern komprimerad så att den inte blir längre än röret. // Jörgen. husr_a@hotmail.com

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

stenhuggarn  
#81879
Tosca skrev:Hur gick det, hittade du några däck?
Finns det nya drivdäck att få tag på också?

Hej ! Drivdäck till BAMSE är under eftersök! Enl. Svärd i Alfta köpte någon utrustningen av någon ? För tillverkning av detta speciella mönster. Jag hör av mej senare när jag vet mera om däck. Kul att flera BAMSE ägare hör av sej. M.V.H. Stenhuggarn

   TS
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

joda10  
#160843 Hej.
Lite funderingar och behov av tips angående styrlameller BM Bamse.

Hur har ni gått tillväga när ni bytt styrlameller på bamsen. Vi har två stycken bamsar, en reservdels och en vi kör med då och då. På reservdels bamsen har vi delat på styrlamellerna men de kärvade på bägge sidor och slutade med att trumman för lamellerna sprack vid centrum. Trummorna kommer dock att svetsas av experter på att svetsa gjutgod så de bör kunna användas igen.
På den bamse vi kör med slirar styrningen på bägge sidor och frågan är hur man ska kunna dela på styrkopplingen utan att förstöra trumman.
Nya lameller och stålskivor har vi fått laserskurna, blev riktigt bra.

Den styrväxel vi demorterat på reservdels bamsen, hade tidigare slirat, men tittar man på lameller och stålplattor så ser de inte alls slitna ut. Så det verkar inte vara där problemet ligger, det måste vara andra saker som gör att det kärvar. Det är ju en koppling som ska vara torr så det är ju inte så bra att försöka smörja något i den.
Frågan är om det är tryckfjädrarna som tappar stinget efter ett tag eller om det är lamellerna som kärvar mot trumman eller en kombination av dessa, för som sagt lamellerna ser knappt slitna ut.
Tacksam för tips och ideer.

Bilden är två gamlinga i arbete huggning o körning av stolpar.

//Jonas

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Tosca  
#160873 Det brukar kunna vara packboxen mot växellådan som läcker olja ut till kopplingen.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

joda10  
#160905 Ok vi får kolla det om vi river. Det märkliga är att om man knackar tillbaka armen som kommer upp från styrväxeln så börjar kopplingen greppa. Så det verkar som att det är något som kärvar.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Tosca  
#160920 Ja, då låter det ju troligare att det är fjädrarna som är i olag på något sätt.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Jörgen Salomonsson  
#161113 Ett tips till slirande styrlameller -Jag bytte ut två motstående distansrör i styrkopplingen (sitter inne i fjädrarna) mot 2 st ventilfjädrar från en bil ,dvs. dubbla fjädrar på två ställen i varge koppling har fungerat bra. kolla bara längden på ventilfjädern komprimerad så att den inte blir längre än röret. // Jörgen. husr_a@hotmail.com

Är det nån som har nya typen av vinterband till salu? =glesa smala. jag har gamla typen som är bärande 50 cm breda men det är lättare att kränga av dom när man kör över stubbar och sten

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Jörgen Salomonsson  
#161116 Ang kärvande trumma måste det bero på rost i det invändiga kuggmönstret ,Har ingen riktigt bra ide' på hur man ska göra då jag själv inte haft problemet .Om det är möjligt att få in nån typ av rostlösare som sedan går att tvätta bort från lamellerna?,
Drar man av trumman med våld är det risk att yttre kuggarna i fiberlamellen går sönder.
Rost i kuggarna och på stålskivorna är nog största anledningen till slirning om packboxen är hel.
Rosten från skivan lägger sig utanför skivan och gör att lamellerna inte når ihop

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).