Verkstan

Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

80 inlägg 36230 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#451391 Vi har en Hymas traktorgrävare bygd på en Valmet 702. Vi har problem med rost och annan skit i tanken. Har sköljt ur tanken, men det verkar inte vara tillräckligt rent än, fortfarande problem. Går det skruva ner/isär bara tanken eller blir man tvungen att dela mer av traktorn? Tanken är ju en dal av traktorkroppen. Den används inte ofta, men när den används måste den fungera.


Senast redigerad av JohannesG tor 05 apr 2018, 18:08, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#451538 Märkligt vad tyst det var här då! :surp:
Upptäckte idag också att det måste finnas små hål i bränsleröret i tanken då den inte vill gå med mindre än ca halv tank. Antingen får tanken vara hyfsat lätt att plocka ner och göra i ordning, eller så får det bli en provisorisk plasttank någon stans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

dirtypete  
#451548 Tror du måste dela traktorn då det är en del av ramen

Användarvisningsbild

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#451589 Okej, misstänkte det.
Det är inte möjligen så att det går komma åt genom någon lucka för tankarmaturen? Åtminstone för att fixa röret?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451596 Mer respons får du nog på maskinisten.ner, de har en kategori för just traktorgrävare med flera hymas ägare

Användarvisningsbild

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#451599
gnisten83 skrev:Mer respons får du nog på maskinisten.net, de har en kategori för just traktorgrävare med flera hymas ägare

Jo, så kan det vara. Men det är ju så go stämning här på detta forumet! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

Brorsan  
#451608 Kan det inte vara så att det sitter en förskruvning med rör ner i tanken? Det har jag sett på andra maskiner.
Sätt dit ett extra grovfilter/vattenavskiljare typ CAV 296 före de andra.
Olle

Avatar Fallback

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451625 Om de är samma typ av tankgivare som på senare Valmet så är de ett ca 5cm hål ner i tanken. Går kanske slamsuga tanken genom de hålet?

Användarvisningsbild

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

dirtypete  
#451626 Tank armaturen sitter väll så till att du kan ta upp den å så ser du ner i tanken.
Sen tror ja du har en banjo anslutning till sugledningen som är ett rör ner.
Men om du plockar ner tanken ska den nog gå att dela på å rengöra.

Användarvisningsbild

Re: Tank Valmet 702 Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#451664 Kikade lite idag, och det ser ut att vara banjo på sugledningen Och kanske ett hål på 5cm för tankmätare. Sitter trångt till i framkant under hytten. Så det enklaste är nog att ordna en "provisorisk" extratank. Skall köra skit idag och i morgon, så då MÅSTE traktorn fungera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#465366 Kollade lite noggrannare igår och det såg ut som att i alla fall sugröret skulle gå att plocka upp utan större problem. Så jag gjorde detta, men kunde inte finna några hål, provtryckte med tryckluft under vatten. Bytte dock brickorna vid banjoskruven till nya kopparbrickor då de gamla såg suspekta ut. Har en hypotes om att det kanske blir såpass mycket vakuum att den dragit in luft där. Tankluftningen är inget fel på. Hoppas det går bra nu.

Nu till en annan fråga. Med last i frontskopan vill denna gärna tippa av sig själv ganska snabbt så att man måste tilta upp den ofta. En av kolvarna renoverades bara för några år sedan och har för mig även den andra är renoverad tidigare så tror inte det är inre läckage i kolvarna och ser inget yttre läckage, i så fall skulle det vara ganska stort. Kan det vara inre läckage i ventilen? Går detta i så fall att åtgärda eller är det ny ventil som gäller? Finns väl inga gummitätningar att byta just där? Även sänkning av lastaren är lite skum, när man trycker spaken framåt går den ner precis som den ska, men spaken går att trycka ytterligare lite framåt, och då händer ingenting. Antar att något inte är riktigt rätt i ventilen. Känns och ser ut som om ventilsliden går längre än den ska gå. Något som skruvat upp sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

totte  
#465373 Det är inte möjligen flytläge, vad gäller sänkspaken. Brukar vara så att man trycker spaken fram från sänkläge så är det flytläge.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#465402 Kanske, men det är ett destinkt hack mellan men kanske skall vara så. Har för mig att lastaren sjunker snabbare där, men inget tryck byggs upp. Låter ju som flytläge, men hacket får mig att fundera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

alias  
#465411
totte skrev:Det är inte möjligen flytläge, vad gäller sänkspaken. Brukar vara så att man trycker spaken fram från sänkläge så är det flytläge.


Jag hade gissat på samma sak, har för mig att det är så på vår Trima 3.40.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

totte  
#465413
JohannesG skrev:Kanske, men det är ett destinkt hack mellan men kanske skall vara så. Har för mig att lastaren sjunker snabbare där, men inget tryck byggs upp. Låter ju som flytläge, men hacket får mig att fundera.


Jo, det skall vara så tror jag, du skall känna tydligt att du går över från tvångssänkning till flytläge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).