Öppna kategorin

Verdens største trebru

12 inlägg 3483 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Verdens største trebru

Sti L  
#451369 Statens vegvesen vil trolig bygge en "Golden gate" i tre. I så fall blir den 1.4 km lang,ha 4 kjørefelt og gang/sykkelveg.Pris ca 4 milliarder, betongversonen koster knappt 3. Dette blir over Mjøsa når ny motorveg kommer og den blir liggende nesten der verdens største trehus blir bygget.(Moelven/Brummundal). Dette blir kanon!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

JensSkoog  
#451417
Sti L skrev:Statens vegvesen vil trolig bygge en "Golden gate" i tre. I så fall blir den 1.4 km lang,ha 4 kjørefelt og gang/sykkelveg.Pris ca 4 milliarder, betongversonen koster knappt 3. Dette blir over Mjøsa når ny motorveg kommer og den blir liggende nesten der verdens største trehus blir bygget.(Moelven/Brummundal). Dette blir kanon!


Blir intressant om de får til det prosjektet.
Skulle jo være midt i smørøyet for konstruksjoner av tre.
Lurer jo på hvor holdbar ei trebru er i forhold til ei av stål og betong
og hva årlige vedlikeholdskostnader blir :wink:

Men for oss som har en kvart fot i Hedmark, så kan vi jo si at det er godt at folk i Oppland
får en skikkelig motorvei så de kommer over til rektig sida av Mjøsa :d :d

Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

Göt  
#451518 Är det inte en bro över Mjösa? Har för mig att jag har betalat bompeng där nån gång!

Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

JensSkoog  
#451519
Göt skrev:Är det inte en bro över Mjösa? Har för mig att jag har betalat bompeng där nån gång!

Finns en ja, men när vägen blir bättre, behövs det en ny som kan ta undan mera trafikk.
Senn blir det nog bompeng, bompeng, bompeng :((
Går några hundringsar varje månad i bompeng för mig, och jag hatar det. 😡

Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

Göt  
#451533 Som svensk så tycker jag att det där med bompeng är ett rätt smart system. Om jag förstår det rätt så kan man tidigarelägga vägbyggnationer genom att de som åker på vägen betalar. Vi har inte något sådant i Sverige utan det finns trängselskatt i de större städerna för att man inte skall åka in där.

Blir det mycket pengar på ett år Jens

Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451540 Det finns några broar i Sverige som tar ut broavgift. Jag körde över Motalabron i somras och efter några veckor damp det ner en inbetalningslapp på 5 kr (!) i brevlådan. Kan det vara lönsamt att skicka ut en inbetalningslapp för att jag ska betala fem kronor?

Avatar Fallback

Re: Verdens største trebru

axwell  
#451541
Göt skrev: Vi har inte något sådant i Sverige utan det finns trängselskatt i de större städerna


Jodå, det har vi på E4 i Sundsvall och på en plats i Motala,

Sundsvalls kommun betalade i förskott 250 miljoner för att få igång bygget tidigare men med villkoret att Sundsvallsborna inte skulle behöva betala bompeng.

Staten körde sen över kommunerna Sundsvall och Motala, alla måste betala.

Trafikverket river nu den gamla E4 genom Sundsvall och gör den så smal att ingen skall ta den vägen.

Stålbron är på väg att rosta bort, dom borde ha byggt den i trä. :!:

Avatar Fallback

Re: Verdens største trebru

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451544 I norge er det bompengar omtrent overat, pluss at ein må betala på ferjene, det siste må ein vel rekna med

Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

JensSkoog  
#451575
Göt skrev:Som svensk så tycker jag att det där med bompeng är ett rätt smart system. Om jag förstår det rätt så kan man tidigarelägga vägbyggnationer genom att de som åker på vägen betalar. Vi har inte något sådant i Sverige utan det finns trängselskatt i de större städerna för att man inte skall åka in där.

Blir det mycket pengar på ett år Jens

Bompenger drar in nästan 9.000.000.000 kr i året.
Senn kommer årsavgift och höga tullsatsar så bil kostar i Norge :-o

Men det som retar mig är att el-bilar går gratis :cry:

Avatar Fallback

Re: Verdens største trebru

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451629 Ingen som har länk om mer info om brons konstruktion? Trä brukar annars bli billigare i början men lite högre underhållskostnader.

Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

Göt  
Användarvisningsbild

Re: Verdens største trebru

JensSkoog  
#451784 Här är ett par andra länker.
https://www.tu.no/artikler/ny-firefelts ... tre/250982

https://www.mjosen.no/om-oss/nyheter/ny-mjosbru-i-tre/

Blir spännande!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).