Skogsmiljö och Trädlära

Fårhållning

10 inlägg 8501 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fårhållning

uffejohan  
#451230 Funderar på att skaffa några får, mest som landskapsvårdare. Är det någon som har erfarenhet av att låta dem beta på gräsrika hyggen? Betar de på plantorna? Hur mycket areal går det åt per får? Tänker i så fall bygga en ligghall för vintern. Räcker det med tak och tre väggar med halmbädd i Småland? Rinnande vatten finns hela året i en bäck som rinner genom "vinterbetet". Klarar de sej på rundbalad ensilage plus kraftfoder? Jag har ingen erfarenhet av djurhållning men skulle gärna börja med någon tacka och lamm.



   TS
Avatar Fallback

Re: Fårhållning

jannee  
#451232 Fåren tuggar även i sig granplantorna, m.a.o. ingen direkt bra ide, prova i stället med Highland Cattle - lite större men de brukar skona granplantorna :grin:

Avatar Fallback

Re: Fårhållning

Amatörhuggare 62  
#451233 Finns d Lo ?
Grannen blivit av m 3
Lamm redan i vår.

Fåren äter allt tycker jag.
Är tomt,i grannens hagar.
Så plantor, vete sjutton.

Avatar Fallback

Re: Fårhållning

Skogsrolle  
#451241 Min erfarenhet är att barrträd och al kommer långt ner på fårens smaklighetslista. Dock är det så att den goda maten tar slut väldigt fort på ett hygge och då är det nog risk för de nysatta plantorna.

Användarvisningsbild

Re: Fårhållning

BjörnS  
#451242 Tall och lärk tar de väldigt gärna. Gran bara om betet tar slut.

Avatar Fallback

Re: Fårhållning

uffejohan  
#451248 Tack för svaren... nä Lo har inte observerats här. Jag har planterat gran på det aktuella hygget, 4 hektar 8-årig plantering men gott om björk och rönn trots en tidig röjning. Kanske inte är så bra idé då...
Kanske bättre att ha dom på ett område som inte är planterat intill gården istället. Där har jag visserligen planterat lärk men får väl sätta nät omkring de plantor jag vill få upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fårhållning

tallen100  
#451251 Gran tycker jag det kommer upp där får går, så det ska nog mer eller mindre vara slut på annan föda innan dom ger sej på det :???:

Avatar Fallback

Re: Fårhållning

holmesö  
#451271 Skaffa boken får av Erik Sjödin LT:s förlag. Där står det mesta man behöver veta. Vad gäller mat så är tidigt skördat (helst slutet av Maj) det enklaste men kräver att man har minst 15 vuxna djur för att inte det skall bli varmgång i balen. Får dom kraftfoder så börjar dom bräka så fort dom hör en människa. Vänjer man lammen vid bra elstängsel räcker det oftast med en tråd men det måste finnas mat hela tiden för börjar dom hoppa är det svårt att få stopp på dem. Rönn är favoritfödan medan björk kommer rätt långt ner på listan. För övrigt är dom fantastiska landskapsvårdare.

Användarvisningsbild

Re: Fårhållning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451278 Som en fårfarmarson så tycker jag att det känns naturligt att den som funderar på att testa med får ska göra det.
Stängsla av ett hörn av planteringen så ser du vad som händer?
Skaffa ett gäng lamm och slakta dem till hösten om det känns så.

Användarvisningsbild

Re: Fårhållning

Göt  
#451345 Tycker också du skall prova med får och hägna av en bit och prova. Fåren är gärna ute på vintern men vill ha ett vindskydd. Jag har haft får för många år sedan och de fick hö. Kraftfoder behöver de från någon månad innan de lammar och medans lammen diar, lammen kan behöva extra kraftfoder. En bra ströbädd under djuren är bra.

Kom ihåg att det är jobb med får men de är bra landskapsskötare. Under lamningen behöver de tillsyn ofta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).