Verkstan

Eldriven vedkärra!

23 inlägg 12800 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eldriven vedkärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45043 Jaha nu är den provkörd. Inte vacker men det får komma sen typ lite färg o så. Byggde lite på känn o lastade på skapligt vid första provet o den hade inga som helst problem att dra :smile: . Skulle tro den orkar dubbelt så stort lass utan problem.
Första bilden visar den som jag köpte den för ett par år sen för en femhundring. Byggd av en mekarglad morfar till en liten knatte som snart tröttnade. Min då 5årige son tröttnade efter bara en vecka o sen har den stått ivägen.
På bild 2 o 3 är det ca 0,45m3 travat på. Grannarna kommer säkert idiotförklara mig igen men det bjuder jag på :grin: . Jag tror stenhårt att dom är bara avundsjuka :lol: .

Bild


Bild


Bild


Magnus M



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45052 En sån vill jag ha!

Kör in ved här i en gamal foderkärra, (typ en skottkärra modell lite större).
Ibland skulle det inte va fel med en liten elmotor på den som hjälper till att dra lite...

Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

totte  
#45057 YIIIIPIIIEEE! En äkta dårfink till är lös så man slipper känna sig ensam ^:)^ ! Riktigt roligt att se, ser ju förnämligt användbar ut. Och visst har du rätt, grannarna är självklart bara avundsjuka :lol: :lol: Sen är det ju det att om man redan är idiotförklarad en gång så spelar det ju ingen roll om man blir det några gånger till, det kan ju inte bli värre än det redan är 8) .

Gratulerar till en riktigt kul grej, när du fått på lite färg och fixat till den blir den en oslagbart snygg FWT (Fire Wood Transporter).

Zixten: Bara att börja bygga :grin:

Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

totte  
#45058 Åh herrgud, den har lyse också, det är ju världsklass!

Avatar Fallback

Re: Eldriven vedkärra!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45061 Den verkar praktisk, kan bli användbar till mycket.
Vad är det för elmotor monterad på din nya dumper?

Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45062 :grin: Du skulle bara veta 😈 Den har utgångar o reglage för både blinkers,varningsblinkers o tuta. Kändes lite väl starkt o koppla in det :grin: . Satte bara 2 st 12V 20w halogen så man ser vart man kör när det är mörkt.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45063 Oops! Du kom visst emellan där :smile: . Allt el är från början en eldriven rullstol. 24V, 2st 150W likströmsmotorer med elektronisk hastighetsreglering i 6 steg. Den gör ungefär 1km/h per steg. Alltså rask promenad som toppfart.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45065 Härligt!
En bra kombo el-FWT som gör alla grannar avundsjuka såklart.
Ska man stå baki som på en Segway eller vad är tanken?

Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45068 Som den är nu går jag bakom. Visste inte riktigt hur den skulle orka men som det kändes så är det inga problem att lägga till nåt att stå på. Nu när jag vet att det funkar så kanske det blir en uppdatering framöver med en mer ändamålsenlig ram o lite större lastbärare. I vinter får den nog vara som den är dock. Fick direkt ett uppslag dock om det skulle gå att skjuva lite snö med ett blad på den.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

totte  
#45069 Men då måste du ju bara ha snökedjor också! Men det är bra driv i dom där, har en kusin med en handikappad hustru som susar runt i en Permobil, sablar vilket ax, hon kör skiten ur deras spaniel när hon är ute och rastar den.

Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45092 Nu vill jag inte vara den som är den men, lite fläskigare hjul typ ATV borde lyfta designen ett par snäpp?

Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

totte  
#45106 Bra Slurfi, ville inte säga det själv, tänkte det där med snökedjor var en god början :lol:

Avatar Fallback

Re: Eldriven vedkärra!

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45115
Magnus M skrev::grin: Du skulle bara veta 😈 Den har utgångar o reglage för både blinkers,varningsblinkers o tuta. Kändes lite väl starkt o koppla in det :grin: . Satte bara 2 st 12V 20w halogen så man ser vart man kör när det är mörkt.

Magnus M

Jooo...Koppla in både roterande varningsljus och starktons-horn å varningsblinker, så att grannarna garanterat inte missar när du är ute och hämtar ved.. :lol:
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45116
Slurfi skrev:Nu vill jag inte vara den som är den men, lite fläskigare hjul typ ATV borde lyfta designen ett par snäpp?

:grin: . Jo tanken har slått mig några ggr men det är inte bara att byta. Fälgarna är ganska smala (2,00x16Mopeddäck) o i centrumet bultade direkt i motorn med ett ickestd. bultmönster. Har ett par 13 tums Golffälgar som skulle gå att sätta dit om man kapar ur centrumet o sätter dom åt fel håll. Inte så snyggt kanske så nästa fundering var en adapter i form av en rörbit med vardera bultmönster i varje ända så fälgen sitter åt rätt håll o så ett par lite snyggare fälgar. Har ett par Volvo GL 14tums alufälgar från 80-talet liggandes på vinden. ATV-hjul skulle ju oxå funka såklart. Enda nackdelen med detta är bredden. Idag är den bara 70 cm utv på hjulen vilket gör att den går genom en vanlig dörr. Idag inget problem då jag har garage i källarn granne med pannrummet men det används inte så jag hade planer på att ta bort garagedörrarna o sätta en vanlig dörr istället.
Men det är klart, Snyggare fälgar är ju prio1 så dörrprojektet får nog va :grin:

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven vedkärra!

totte  
#45133 Du har god känsla för prioriteter :lol: Lycka till med fortsättningen på bygget! Och God Jul!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).