Motorsåg och handhållet

Förvaring av yxa

6 inlägg 3827 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förvaring av yxa

Rasmus Linnér  
#450929 Tänkte investera i en lite finare yxa nämligen en Gränsfors Bruks och då vill man ju sköta den så gott man kan.. vart skall man förvara den? Varmt? Kallt? Torrt? Fuktigt? Kommer inte använda den varje dag utan kommer kanske använda den 1 gång i månaden, ibland mer ibland mindre



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förvaring av yxa

anersimyra  
#450933 Min har legat i bilen i flera år och mår alldeles utmärkt.. :-BD att tänka på är att den inte trivs att förvaras i direkt solljus bara.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av yxa

JensSkoog  
#450935 En bra yxa är guld värd och får gärna kosta. :wink:

Bästa du gör är att använda eggskydd på den, och lite olja mot rost.
Varmt eller kallt spelar ingen roll, men om du uppbevarar den fuktigt rostar den och skaftet murknar.

Men, om skaftet blir lite glappet, kan man plasser den i lite vatten några timmar innan man ska
hugga. Då sväller det så det sitter bättre.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av yxa

Rasmus Linnér  
#450936 Okej, skall man olja in skaftet med något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvaring av yxa

anersimyra  
#450942 Det kan man ju göra om man vill att den ska bli fin rent utseendemässigt. Men min gränsforsare som jag använder dagligen har ännu inte behövt oljas, faktum är, den får inget underhåll överhuvudtaget.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av yxa

JensSkoog  
#450945 Jag har använt kokt linolja eller benarolja tidigare, men det mesta duger, ochså vaselin.

Nu använder jag samma oljan som jag använder som kedjeolja, rapsolja :wink:

Viktigaste är att man gnider det in och turkar av så skaftet inte halkar i nävarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).