Motorsåg och handhållet

Filning av kedja

6 inlägg 3606 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Filning av kedja

Rasmus Linnér  
#450919 Tjenare!
Har börjat såga lite hemma nu och tänkte att jag skulle börja slipa/fila mina kedjor själv, men eftersom jag aldrig har gjort det så tänkte jag fråga om vad det bästa alternativet för en som inte kan något om fila kedjor. Vad skall man köpa? Fil eller slip? Eller annat? Vill helst att det ska vara så lätt som möjligt



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

rikard_e  
#450940 Hej, vad är det för kedja du använder?

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

skogshasse  
#451014
Rasmus Linnér skrev:Tjenare!
Har börjat såga lite hemma nu och tänkte att jag skulle börja slipa/fila mina kedjor själv, men eftersom jag aldrig har gjort det så tänkte jag fråga om vad det bästa alternativet för en som inte kan något om fila kedjor. Vad skall man köpa? Fil eller slip? Eller annat? Vill helst att det ska vara så lätt som möjligt


vad har du börjat såga? ved eller (timmer till virke) i ett sågverk?

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Rasmus Linnér  
#451016 Ved

   TS
Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Robertberg  
#451023 Kör du med motorsåg och skärutrustming (svärd och kedja) ifrån stihl? Då skulle jag rekommendera att du går till din återförsäljare och ber dem ta fram fil och filmall som passar din utrustning. Både säljaren bör ge dig tips om tillvägagångssätt, och så tror jag även att stihl brukar skicka med en instruktionsvideo? Om inte så finns den väl att se på Youtube..

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

flötman  
#451035
DSC_0001.JPG

En sådan här kanske kan vara något för dig, den filar både tand och ryttare samtidigt. Kolla bara så du får rätt fil till din kedja och kedjedelning (står oftast på svärdet). Lycka till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).