Vedmaskiner, flishuggar

Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

33 inlägg 26839 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

stektlök  
#435997 #stegmaster
Min faxe 50 cm går bättre än allt annat :)

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

totte  
#436078
stektlök skrev:#stegmaster
Min faxe 50 cm går bättre än allt annat :)

Intygas härmed att vår stekte vän har helt rätt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Nor-forest  
#450571 Vurderer å kjøpe en Pilkemaster evo 36. Hva er "riktig" pris på denne vedmaskinen?
Tenker å kjøpe ny, ikke brukt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Kim74  
#450641 Har på kommande en mobil Evo 30 med bensinmotor, stocklyft och 6-bladig kniv. Pris i Finland 9800 euro inkl moms.

Leveransen blev fördröjd med ca 3 veckor och fick låna en Palax Combi MII så länge. Har haft en Evo 36 tidigare och kan bara konstatera att Palaxen är nog från en annan planet på alla sätt. (Obs till Evons fördel). Evon är grymt snabb mot Palaxen. Enda som är bättre med Palaxen är att kapningen (klinga) går snabbare, men där slutar fördelarna.....

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Magnuc  
#450652 Var på en mässa i Tammerfors en gång där Palax, Pilkemaster, Hakki pilke hade sina standard maskiner utställda där ute.
Alla var så att om man gick en bit ifrån såg man allihop samtidigt när de körde, där såg man vilken maskin som arbetade snabbast
och Hakki Pilke 2x easy var vassast av dom 3. Visst det handlar om vem som kör, trädstorlek osv.

Men vi som kör Hakki Pilke och har vet hur man ska "dansa" med maskinen så vet att den är otroligt snabb, man får förstås inte ta bort
skydd, men jag har nog tagit bort en del för att få den mer öppen, då bara skyddet över klyv-kolvarna.
När man "dansar" med den så ska det gå lika snabbt som på videon (se nedan text), det ska ju va så att du inte ska behöva stå och vänta på
att maskinen ska processera klart trädet utan det ska va människan som är bestämmer farten och maskinen ska bara jobba på.
Då jag köpte min hakki betalade jag ca 6000€, det är avsevärt mycket billigare än Evo'n.
Men den maskin som jag har finns ju inte mer i produktion utan ser lite annorlunda ut ida,. så den kan jag inte uttala mig om.


Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

stektlök  
#450667 Det flyter verkligen på fint men hur kan man göra kapningen sådan ? Den där rörelsen med armen är enda svagheten som syns på videon. En så fin maskin förövrigt....

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Nor-forest  
#450714 Kikket litt på Hakkipilke også. Prismessig er det Expert 37 som er mest aktuell, men ser ikke ut til at man kan ha eldrift på den. Falcon har eldrift som en mulighet men da er prisen endel høyere også. Ønsker en maskin med eldrift.

Palax kommer jeg ikke til å kjøpe pga lang avstand fra ÅF. Ønsker å kjøpe noe forholdsvis lokalt.
Så ut fra mitt budsjett (og behov) står jeg igjen med Hakkipilke og Pilkemaster som aktuelle kjøp.

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

80-90  
#450826 Tänkte bara höra om det e möjligt å montera extra uttag till en stegmatare på Palax 35 s ?? Ser att dom bara har till rulle original

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450834 Är helnöjd med min Faxes klyv :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450870
80-90 skrev:Tänkte bara höra om det e möjligt å montera extra uttag till en stegmatare på Palax 35 s ?? Ser att dom bara har till rulle original

Kan man T-koppla in sig på rullens slinga?

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

80-90  
#450874 T koppla å köra genom en spak till vedklyv ?? Vet inte om det går ??

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

plutten  
#450878 Finns extra ventil som tilläggsutrustning. Dock ganska värdefull.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

stegmaster  
#450880
Slurfi skrev:
80-90 skrev:Tänkte bara höra om det e möjligt å montera extra uttag till en stegmatare på Palax 35 s ?? Ser att dom bara har till rulle original

Kan man T-koppla in sig på rullens slinga?

Om det er samma eller likn som på min maskin (Dalen 2054), så kommer det bli en svag och trög stegmatare.
Kopladet själv inn mig på samma hydraulikkrets som rullerna, men denna hydraulkretsen har endast ca 80bar og 10 l/min flödet, så det var inget vidare. (samma som styr bandet/rullerna fram/back, kolven som drar ner/upp sågen, klyvyxan upp/ner och uttransportören.
Satte efter testet inn en mek, ventil på stora hydraulikkretsen (som har ca 60l/min och 200bar), och då blev det fart och kraft på grejorna.
Min Kisa stegmatare har 2 stk 40mm kolvar, så det behövs lite flödet om det ska rulla på riktig.
Så se til att du kopplar dig inn på kretsen til klyven, för den har störst flödet och tryck.

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

80-90  
#450921 Tack för svaren . Har ingen Palax i dag men tänkte byta till det ! E så j less på å byta remmar på hakkin :sad: nått som man måste göra allt för ofta .. å sen är palaxen mycket lättare å hålla rent runt :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Eremiten 74  
#451090 Jag har en Japa 2100 8t. Som är från 2004 kapar ca 400m3s /år på den. Den fungerar bra tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).