Trädfällning (arborist)

Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

11 inlägg 14957 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

Vardon  
#450521 Har fått en björk med bruten topp där toppen hänger kvar mot en annan björk, högt upp. Hur gör ni? Som jag ser det har jag några alternativ:

1 hämta öl och kalvstek och vänta att den kommer ner av sig själv.

2 fälla trädet som vanligt och hoppas den sitter kvar eller att hjälmen håller

3 jag har sett alldeles för många klipp på youtube som har stege och såga bit av träd. Klättring ger mig inte in på då återstår skylift och elverk (har båda) men känns omständigt.

4 koppla winschen eller traktorn , så högt upp som möjligt längs stammen och dra ner allt på backen. Med vajer längre än trädet

Missar jag något alternativ? Kastsåg kanske är något man borde ha ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

tallen100  
#450522 Kan du fälla den så du slipper stå under själva toppen när du sågar? alltså när trädet börjar ge sej av.

Avatar Fallback

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

tallen100  
#450523 Men öl och kalvstek är ju gott :d

Avatar Fallback

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

jannee  
#450525 Tror att alternativ 2 kommer att fungera bra, bara för att toppen är av släpper den inte greppet om stammen så där hux flux. Försök bryt av en topp eller gren, är lättare sagt än gjort.
Annars låter alternativ 1 som ett gott förslag dock kan det gå åt många öl innan du får sällskap av toppen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450526 Om du kan dra lite i trädet med winchen/traktorn så kanske toppen ger sig eller åtm lägger sig på ena sidan så du kan stå på motsatt sida.

Användarvisningsbild

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

anersimyra  
#450527 Bjud in alla du känner som äger en hagelbössa och skjut ner toppen.. :ymparty: :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

JensSkoog  
#450539 Jag skulle tagit min teleskopsåg och fälld trädet toppen hänger i.
Har gjort det ofta med upphängda träd och liknande.
En topp eller gren som kommer ner kommer snabbt.

En sprucken hjälm är nog för mig, och grenen som föll i huvudet på mig var inte exakt jättediger :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

Vardon  
#450555
tallen100 skrev:Kan du fälla den så du slipper stå under själva toppen när du sågar? alltså när trädet börjar ge sej av.


Det borde gå inte värre än att jag fäller fast den och får dra ner den avsågad. Det är trädet toppen sitter fast i som står i vägen.

Jannee det har du säkert rätt i, vet dock inte, ofta topparna ligger på backen med. Vill bara få fortsätta så jag får erfarenhet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

rikard_e  
#450573 Har samma problem. Har en ek som brutits av 9 meter upp.

Användarvisningsbild

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

Vardon  
#451291
tallen100 skrev:Kan du fälla den så du slipper stå under själva toppen när du sågar? alltså när trädet börjar ge sej av.


Det blev din metod. Toppen var verkligen av och låg i två klykor i olika trän så på ett eller annat sätt skulle den komma ner. Dock behövde jag fälla mot lutningen och den kom lite väl nära min far som hade koll på toppen men fortfarande missade den alla. Björken var frisk för att med lämpa ta ner den med våld, men efter jag hade slagit i kilar borde jag ha tagit traktorn och petat ner den med så jag kunde hållat mig mer borta.

Man lär så länge man överlever.

Tack för råden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fäll träd med bruten topp som hänger kvar

tallen100  
#451328 Bra det löste sej :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).