Virkesmätning och Matrisfub

Värde modulträffar?

17 inlägg 20897 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värde modulträffar?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450473 Jag har suttit och funderat på en sak, hur mycket skiljer det i virkesvärde mellan tex en skördare som ligger på säg 95% modulträffar jämfört med en som ligger på 80 eller katastrofalt 50%?
En slutavverkare kanske avverkar 30-40 000 kubik timmer på ett år så det är ju en del....



   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde modulträffar?

Fredrik Reuter  
#450476 Hej,
Mycket intressant! Detta går att räkna på, och jag tror det kan bli häpnadsväckande siffror...

Avatar Fallback

Värde modulträffar?

Kristian84  
#450480 Låååångt bak i huvet kommer detta fram:
1cm fel= 1 miljon kr per maskin och år. De kan va helt åt skogen fel

Användarvisningsbild

Re: Värde modulträffar?

halvproffs  
#450482 Tänk dom som gör 20-30 cm för höga stubbar utan anledning.

Användarvisningsbild

Re: Värde modulträffar?

halvproffs  
#450485 Så här har det sett ut på nästan alla maskinavverkningar jag haft.

Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450503 Jomen höga stubbar kan vi lämna denna gång tycker jag det är en annan fråga...
Nu tänkte jag mer på vad det är värt att ha mätning i toppklass jämfört med dålig mätning och missa modulerna....

   TS
Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

valtra mega  
#450508 vad innebär modulträffar

Användarvisningsbild

Re: Värde modulträffar?

halvproffs  
#450513
valtra mega skrev:vad innebär modulträffar


Vad jag förstår apteras timret i 3dm moduler. Brukar ju vara 3,4m 3,7, 4.0m osv. Kapas den då på tex 399cm dvs 1cm för kort mäts den in som en 3,7dm stock. Alltså har man skänkt bort 29cm. Är måttet lite över är det ok.
Att sen matematisk beräkna dessa förluster är nog inte lätt beroende på faktorer, om dom tex kör enbart slutavverkningar. Eller om det är mycket stamblockskvalite osv.
Antar att det är detta Valmet 890 menar?

Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

valtra mega  
#450515 Då förstår jag här gäller +-3 cm vid leveransförsäljning samma gäller också vid rotförsäljning men vi har skördarmätning så skogsägaren får betalt för det skördaren mätt men de blir granskade och får inte ha för stor andel vrak eller fel längd

Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450517 Jo det är det jag menar... Vi apterar ju vanligtvis i 3dm moduler... 340, 370, 400, 430 osv upp till 550, kan skilja lite beroende på sågverk.
En modulträff är då tex mellan 340-349cm.
Helst ska man träffa kapfönstret ofta mellan 3-6 cm över. Ibland ligger kapfönstret på -2 till +3 tex också.
Aldrig några stamblock eller såna specialsortiment...
Ser ju på uppföljningen vi får att vissa skördare ligger över 98% och vissa ner mot 50%

   TS
Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

burrys  
#450711 Jaa, de är i skogen vi har möjlighet att påverka virkesvärdet, och bra mätnogrannhet är ett måste idag,
Engagerade maskinförare och entreprenörer betyder nog mkt mer än vilket maskinmärke man väljer.
Det tar inge längre tid att mäta rätt än att mäta fel ! tycker själv att en av förarna till skördaren ska vara huvudansvarig för mätning/ kalibrering ifall skördaren går skift, och att låta skördaren bestämma vilken stock man ska kontrollmäta ger jag inte mkt för, man ska kalibrera på bra virke, för skit in i klaven blir skit ut så att säga ! Är skogen slät och fin brukar jag krympa ner kapfönstret lite

Användarvisningsbild

Re: Värde modulträffar?

rocky  
#451018 Inte alltid det är maskinen som mäter fel. Har varit ute för att den utrustning man använder vid kontrollmätning har varit fel "kalibrerad" så det gäller att se över allt som kan påverka. [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451041 Har också varit med om att vi monterade fel krok på ett måttband så det skiljde 1-2cm. Men klave och måttband ska ju kollas 1 gång i veckan när man är kvalitetssäkrad så då upptäcks ju iaf sånt...
Ingen som är sugen och orkar räkna ut ett exempel på virkesvärdet om modulträffarna är bra resp dåliga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde modulträffar?

skogsjan695xl  
#451086
Valmet 890 skrev:Har också varit med om att vi monterade fel krok på ett måttband så det skiljde 1-2cm. Men klave och måttband ska ju kollas 1 gång i veckan när man är kvalitetssäkrad så då upptäcks ju iaf sånt...
Ingen som är sugen och orkar räkna ut ett exempel på virkesvärdet om modulträffarna är bra resp dåliga?

Kan sätta mig med Excel nån dag och börja räkna lite om ingen hinner före.
Detta är väldigt intressant.
Självklart kan detta bli olika beroende på prislistor runtom i sverige.
Men vi får väll ut ett engefärligt svar.
Ska kolla både tall och gran som apteras till Hilmer.

Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

AKKAMAAN  
#451096
Valmet 890 skrev:Jag har suttit och funderat på en sak, hur mycket skiljer det i virkesvärde mellan tex en skördare som ligger på säg 95% modulträffar jämfört med en som ligger på 80 eller katastrofalt 50%?
En slutavverkare kanske avverkar 30-40 000 kubik timmer på ett år så det är ju en del....

Det beror nog mycket på om det finns kritiska diameter- och längdmodulgränser, samt hur vida dessa prisintervall är.
Nu är det 17 år sedan jag höll på praktiskt med detta och skulle gärna vilja se en "typisk" sågverksprislista innan jag säger så mycket i detalj.
Traditionellt har ju 49-52-55 dm längder varit positivt premierade, och korta stocka är negativt premierade. Ofta är det mellanlängderna som i praktiken betraffas mest. Det lär väl fortfarande vara så att leverantöreren får betalt för varje hel dm stocklängd?? Men det kan kanske variera med olika fångstområden och sågverk. Bestraffningen blir så klart mycket större om man bara får betalt per hel 3dm-modul. Samma sak gäller prisgrundande diametermoduler. Får man betalt för varje hel cm eller är prisgrundande volym baserad på varje 2cm.
En annan sak om men kanske inte tänker på och heller inte är så vanligt är att stocken blir nån mm grövre om den är kortare, vilket gör att man tappar längdpremiering men om man har tur så kan stock hoppa upp en diametermodul, och Då är det frågan om 1 eller 3 dm avdrag på längden vägs upp av att man tjänar en 2cm diameterklass. Det här är ju sånt som den perfekta apteringsdatorn ska klara av att beräkna. och därför ibland backkar från en längdmodul till en kortare utan tillsynes bra anledning. Och det behövs ju bara att diametermätningen indikerar 239mm i stället för 240 mm om nu en 240mm stock som är 52 dm betalas bättre än en 55 dm stock som 239mm och prisberäknas efter 220 mm. Nu vet jag inte om man idag eventuellt har prissättning efter postningsklasser vid sågverket. Såna diameterklasser kan ju vara helt ojämna tal typ 232mm eller 247mm etc.
Men oavsett så är värdeförlusten beroende av hur "vida" de prissättande måttklasserna är, samt vart i längd- och diametermatrisen det finns kraftiga pris-skutt. Generellt så tror jag att förlusterna är större om man missar en diameterklass modul än när man missar en längdklass modul. Tyvärr så är inte aggregatens mätutrustning kapabla att möta den utmaningen på det sätt som skulle behövas. Det är mycket svårare att få ett aggregat att diametermäta med 1% noggranhet 2mm på en 20cm stock, än att längdmäta med 1% nogrannhet (5.5cm på en 55dm stock)
Ju mera plus-minus-spridning vi har i mätningen desto mera övermål kompenserar vi med och övermål är också en förlust.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).