Traktorer och processorer

Montera kran i trepunkten

20 inlägg 13462 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera kran i trepunkten

rikard_e  
#449490 Godafton allesammans.

Tänkte börja skogsdika och fick idén att ta av kranen från kärran och sätta direkt på traktorn.
Provkörde lite och tycker att det svajar rätt rejält trots att stödbenen är i marken så tiltar den en del.

Sätter ni länkar eller stag när ni kör med kranen i hydraullyften? Och hur gör ni i i så fall?

1491597753_img_20170406_112400[1].jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449494 Har kört en Valmet 405 med en 6 m Patruuna i trepunkten, den hade extra teleskopstag mellan tryckstångsfäste och kran, men var svajigt ändå, tyckte den var smal mellan stödbenen.

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449505 @seb provade med kedjor elller vantstag men var väl inte helt nöjd.
De blir svajigare med om du har radialdäck

Användarvisningsbild

Re: Montera kran i trepunkten

stegmaster  
#449506 Förutom avsaknaden av vantstag, så er lite av problemet att du inte har breda lavettstödben.
Dina teleskopstödben går ju knappt utanför bakdäcken.

Så här er bättre när man inte har jake fäste eller likn. :d


Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449515 Pattuunakranens stödben gick knappt förbi mitten av bakdäcken på 405

Användarvisningsbild

Re: Montera kran i trepunkten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449518 Vad är enklaste/bästa sättet att bredda teleskopiska stödben?

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

Sti L  
#449606 Har kjørt patruuna 860 på ford 7710 og det var stødigt.Løftet trekkstengene helt opp og støttebein så langt ned at traktor ble løftet et par cm.

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

rikard_e  
#449652 Har funderingar på att sätta större stödplattor på stödfötterna. Kör så som det är nu. fungerar rätt bra ändå.
Mossjorden är inte så tung och får sällan full grip.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

kungsis  
#449998 Jag kör med den minsta Patu i 3pkt + stabiliseringsjärn och använder inte stödben. Visst rör det sig lite, men aldrig så att jag varit rädd. Fast det är ju minsta kranen (4,5m) och jag stressar inte.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

rikard_e  
#450002
kungsis skrev:Jag kör med den minsta Patu i 3pkt + stabiliseringsjärn och använder inte stödben. Visst rör det sig lite, men aldrig så att jag varit rädd. Fast det är ju minsta kranen (4,5m) och jag stressar inte.

Mvh
Kungsis

Har du någon bild på hur du har satt stabiliseringen? Joo, klart att kranen är mindre. Men inte stor skillnad på 4,5 och 5.3 meter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kran i trepunkten

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450003 Stödbenen ser korta ut men prova med att fylla bakdäcken med vätska.

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

kungsis  
#450098
rikard_e skrev:
kungsis skrev:Jag kör med den minsta Patu i 3pkt + stabiliseringsjärn och använder inte stödben. Visst rör det sig lite, men aldrig så att jag varit rädd. Fast det är ju minsta kranen (4,5m) och jag stressar inte.

Mvh
Kungsis

Har du någon bild på hur du har satt stabiliseringen? Joo, klart att kranen är mindre. Men inte stor skillnad på 4,5 och 5.3 meter!


Har ingen blid i datorn, men det är inte svårt att beskriva. Jag har helt enkelt satt två stora vantskruvar, som fästs med bult på var sida om tryckstångsfästet. Nedre delen är fäst i bulthålen som används för att fästa kranen på vagnen. Sedan justerar jag ju givetvis stabiliseringsstagen. Och fullt viktpaket fram + oftast winsch. Det är lite extra fix. Vill även framhålla att jag hört talas om att vissa traktorer inte tål så pass mycket belastning på tryckstångsfästet. Sant eller ej :???: ,

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

rikard_e  
#450109
OAS-forests skrev:Stödbenen ser korta ut men prova med att fylla bakdäcken med vätska.

Har dock inget problem att traktorn blir ostabil i sidled. Dock skulle extra vikten i däcken behövas när jag kör ut timmer. Men vill att kranen är mer fast i traktorn och inte rycker och drar så i hydraularmarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

rikard_e  
#450110
kungsis skrev:
rikard_e skrev:
kungsis skrev:Jag kör med den minsta Patu i 3pkt + stabiliseringsjärn och använder inte stödben. Visst rör det sig lite, men aldrig så att jag varit rädd. Fast det är ju minsta kranen (4,5m) och jag stressar inte.

Mvh
Kungsis

Har du någon bild på hur du har satt stabiliseringen? Joo, klart att kranen är mindre. Men inte stor skillnad på 4,5 och 5.3 meter!


Har ingen blid i datorn, men det är inte svårt att beskriva. Jag har helt enkelt satt två stora vantskruvar, som fästs med bult på var sida om tryckstångsfästet. Nedre delen är fäst i bulthålen som används för att fästa kranen på vagnen. Sedan justerar jag ju givetvis stabiliseringsstagen. Och fullt viktpaket fram + oftast winsch. Det är lite extra fix. Vill även framhålla att jag hört talas om att vissa traktorer inte tål så pass mycket belastning på tryckstångsfästet. Sant eller ej :???: ,

Mvh
Kungsis

Tror jag förstår hur du menar!
Nä det är klart, kan bli för kraftig belastning i tryckstången om man tar ordentliga tag.
Har kört en del nu. Har fundering på att sätta i ett spännband och prova fram lite olika punkter och se var det fungerar bäst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kran i trepunkten

paan14  
#450185 Hej! Ser inte att någon skrivit att det gör stor skillnad i att ha lyftarmarna i högsta läge. Sen kan man spänna upp dem extra om man har traktor som tillåter det. Jag har även en lång o grov gängstång genom lyftarmarna och spänner även ner mot hitschkroken ibland. Bäst tycker jag är att använda stödfötterna på kran eller grävaggregat. Då behövs inga speciallösningar och man belastar sliter mindre på traktorn.

IMG_1492011562.370554.jpg
IMG_1492011617.888529.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).