Föryngring

Planteringstakt Barrot

61 inlägg 29034 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Planteringstakt Barrot

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449253 Sitter och planerar våren lite.
Ska plantera igen lite skräpytor på en av våra fastigheter.
Funderar på hur många plantor jag ska ta hem i stöten.
Var ett tag sen jag planterade Barrot och funderar lite på vad man normalt har för planteringstakt när man sätter Barrot?
Vad presterar ni andra?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

hlb  
#449256 De öststatskillar som varit hos mig sätter ca 200 st i timmen, men du är duktig om du klarar hälften.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

jannee  
#449262 Ska det bli bra gjort räkna inte med fler än 50 till 70 i timmen, inberäknat hämta plantor och beskärning av rötter.
Stor betydelse har också markens struktur, är marken mjuk/stenfri och du bara kan köra ned spaden vicka framåt stoppa ned plantan för att sedan dra upp spaden, ja då går det fort, annars kan det lätt ta sin lilla tid.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

hlb  
#449274 Öststatsgänget har varit hos mig i tre år med bra resultat, men killarna är inte byggda som svenska IPAD- ungdomar heller.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

skogh  
#449282 3 plant i minuten ... möjligtvis i samma hål :-o

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

hlb  
#449285 Trodde heller inte innan jag sett det. 7000 stora barrotsplantor från 0715 till 1530. 5 man. Lunch var kaffe och mackor på plats. Har inte hittat några slarvigt satta. Plantorna bar man inte, utan släpade på marken i stora skinnsäckar. Imponerande.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

jannee  
#449286 Ett litet hum om hur man bör göra :grin:


För övrigt har vi mycket att lära av våra öststat vänner

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

hlb  
#449288 Tillvägagångssättet skiljer sig inte, bara tempot, storleken på säcken och bredden över axlarna..

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

sundelius  
#449331 Grönrisplanterade barrot ifjol i varierande terräng ifjol. Fick nog ner ca 400 plant/dag.
Är ovan men inte lat :smile:

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Seb macahan  
#449332 Jag hade två av mina svenska kusiner som satte 19000st på två man. Till vardags är den ena mjukvaruutvecklare och den andre biolog. De satte mellan 1100-1400 per dag, ca 8timmar. Jag satte som bäst 60st per timme. Men mina kusiner gjorde ett fint jobb med riktigt bra plantöverlevnad. De har jobbat för Södra med o planta innan.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

nattuggla86  
#449338 Vi planterade igen 5-6st skräpytor i höstas. Mkt gräs, sten, kuperat osv. Vi höll 60st i timmen, med förflyttning osv inräknat men borträknat fikapauserna. Vi var 2st ovana och en gubbe med utslitna axlar.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449344 Jag har bara ett ben, ser inget och planterade 1000 i timmen. 101% överlevnad. Slå det om ni kan!

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449345 Det är stor skillnad var man planterar. Under mina år som skogsvårds entreprenör gjorde jag mellan 1000-1600 barrot i Ljungby medan man fick ner 800-1200 i Vetlanda om dagen. Man får med sig många plantor i spanarna och går mellan dem. Plugg pluss går långsammare då det är större plantor så man får inte med sig lika många.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449348 Hur menar du "gå mellan spannarna"?

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449358 Två spannar med plantor och vatten 20 m mellan tio plantor i näven och så går man mellan när man är vid spannen tar man tio nya och går ut fem plantor från spannen och sedan tillbaka igen tio nya och till nästa spann och så gör man om prosiduren. Man plantar tio plantor på två tre minuter så rötterna hinner inte torka och man får med sig en sträcka av 40 m av hygget i varje slag. Pluggplus är grövre så där får man inte med lika många i handen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).