Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

72 inlägg 57118 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#429121 Har stordelen av marken angränsande mot sjö. Sen sträcker den sig kanske 200 - 300 m upp från sjön, är ganska så blöt terräng bitvis, dock så är det inget problem att köra ut med vimek 606 som vi lejt tidigare, bara vi gör det i rätt tid på året. Vill inte ha någon större skotare då det blir för stora vägar och risken för skador blir större. Grannskiftet tog efter sista blåsten ut all sitt virke med stora maskiner och det ser förjävligt ut. Nu skulle nog det kunnat lindras med lite grävmaskinsstädning etc. Men som sagt, vill inte ha nåt större än Vimek-storlek, då jag vet hur det ser ut efter den. Nu ska det ju dessutom till en början endast köras på månskensbondenivå. Så jag inväntar en bra deal på någon lämplig maskin, men visst hade det varit fint med en Alstor lr likn. Men gillade Holderbygget här ovan, sen så har jag i huvet flera ggr spekulerat i liten traktor med liten virkeskärra bakom, då den kan användas till snöröjning och allt annat smått och gott! Så fnulandet fortgår! :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

sundelius  
#429167
klunseduns skrev:Som tidigare användare har skrivit, så borde du testa div. märken & modeller för att
kunna bilda dig en uppfattning.

Själv har jag en Woodtiger, den har funkat kanon än så länge.
Kusinen min har en Vimek, den har också funkat hittills.

Sen hur din terräng ser ut, spelar in utav valet av maskin.

Dock kan du ju få en bra begagnad stor skotare för samma peng.

@klunseduns
Är det den "nya" Woodtigern du har, jag var ju rysligt nära att köpa den så jag är lite nyfiken på mer info isof :smile:

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

klunseduns  
#429178 Nej, tyvärr :) Det är den gamla versionen, eller rättare sagt "standard" versionen.

Den jag köpte var begagnad, som Åke(Chefen på woodtiger) hade använt hemma på gården.
Men den hade knappt några timmar, så den var som ny när jag fick hem den.

Men den "nya" eller den med hydrostat är klart bättre.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

sundelius  
#429179 Ok
Gott att du är nöjd med din maskin :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

ChrisMag  
#434418 Jag har under senaste året tittat på ett stort antal alternativ. Mest effektivt är naturligtvis en miniskotare, men den är relativt dyr och kan bara göra en sak. Ett populärt alternativ är ATV med skogsvagn. Men en ATV väger normalt ca 300 kg, har ofta dålig markfrigång (ca 20 cm) och är farlig i nedförsbacke med påskjutande last. Dessutom krävs ett tungt separat hydraulaggregat. Därför är det mera en leksak som bara klarar mycket små jobb. För samma pris (ca 200 kkr) får man en 1 tons traktor med skotarvagn som har helt annan kapacitet och till skillnad från miniskotare kan användas till väldigt mycket annat. T.ex. Branson 3100 med över 40 cm markfrigång! För 300 kr kan man få en 2-tons traktor (Branson 5025) med lastare, dubbla hydrauluttag bak, hytt med värme och airconditioning och en 3-4 tons Kranman skotarvagn, samt skogsplåtar och grenavvisare. Branson är från Korea och verkar vara av hög kvalitet (koreanska bilar ligger numera i topp i kvalitetsundersökningar). Andra alternativ är DongFeng (Kina), Goldoni (Italien), Kioto m.ml. Men vissa kan inte fås med skogsplåtar, har dålig markfrigång etc. Billigast är japanska begagnade minitraktorer, men flertalet är inte EU-godkända och får troligen inte användas yrkesmässigt. Så jag lutar åt en Branson med Kranman. Någon som har synpunkter? Några länkar:
http://traktorimport.se/
http://kompakttraktor.com/
https://minitraktorer.se/
http://www.hako.se/
http://www.kranman.com/
Senast redigerad av ChrisMag tis 31 jan 2017, 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Hema  
#434445 Kan bara uppdatera med att vissa atvvagnar kan utrustas med broms.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

axwell  
#434476 Om du söker nytt i likhet med branson............
http://www.mi-sverige.se/sv/produkter/1 ... wd-traktor

http://www.svenningsens.se/product-sear ... gory=16245

Vad menar du med Icke EU-godkända ?

Med yrkesmässigt menar du för anställd, med min gamla Yanmar från 1986 får jag åka på allmän väg lika mycket som en betydligt nyare L70 Volvo-hjullastare utan nr-plåtar.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Ferguson system  
#434524 Kravet om CE godkjenning kom 01.01.1995. Eldre maskiner enn det trenger ikke å være CE godkjent.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#449219 Har nu avslutat utkörningen av all björk vi tagit ner. Blev väl en 100 kubik ungefär. Fick äran att provköra Vimek 606tt:n 2 gånger under tiden som utkörningen skedde. Lätt att lära sig och absolut inget att anmärka på gällande körningen vi haft. Skulle mkt väl kunna tänka mig en sådan för den typ av mark vi har.
Den äldre herren (70+) som äger maskinen, är nog pensionär skulle jag tro, men jobbar på med gallringar/vedkörning etc. tillsammans med en ngt yngre herre (45?) på trakten som har skogsskötselfirma. Där körs det således professionellt och dom har riktigt bra med jobb.
Han säger att om han vore ung så skulle han skaffat sig en Malwa kombi om han skulle jobbat likadant som nu.
Men det gäller såklart på en professionell nivå och inte som mig, på hobbynivå för tillfället. Fick även reda på att en gammal lärare jag haft skaffat sig en Bison för bruket av/i sin egna skog, mer hobbynivå och kanske lämpligare penning.
Ska vid tillfälle uppsöka honom och höra hans åsikter kring hans maskin etc.
Denna Vimek vi haft här nu är från 2013 tror jag, bra kran, kedjor på framändan. Tror han kör med det året runt om det inte är för känsliga ytor.
Ska vid tillfälle ladda upp några kort etc. från markområdet och utkörningen. Kul när det händer lite och våren är på väg!
Hade tyvärr inte möjlighet att vara med på demon av Malwa, som gjordes i närområdet för 1 gångs skull, då en begravning kom i vägen. Det skulle varit kul!
Nu går vi väl här in i en liten döperiod till all snö och allt vatten!!!!!! är borta, sen så ska jag försöka gå igenom resten av ytan och röja bort all småsly etc. och kanske förbereda för nästa vinter då vi så smått planerat för ett litet uttag av stora granar och tallar som skymmer all sol vi så desperat behöver för att bättra på klimatet i den lilla yta skog vi har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#449222 Bilder etc. från marken och utkörningen av björken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Jim_90  
#449245 Härlig maskin :-bd hur upplevs att transportera efter pickup? Har liknande planer att göra en dolly till min brors terri 2020

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#449247 Har bara pratat med han som äger den om transporterna, ej kört själv. Men han har absolut inga problem att köra med Dolly. Berättade att då han bytt/köpt nyare maskin hade han oftast hämtat själv. Upp till 40 mil! :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#449248 Lite fler bilder!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#449250
. Provkörning av Vimek 606 tt 2013 på lägdan våran. Har hämtat igen några stockar som låg som bro i diket. Rätt trist video då man skulle haft 11 kameror på olika fästen för att se nåt kul etc. Men lägger upp iaf!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#449251 Såklart blev de filmat på fel håll också... Trodde nog den autorotera... Sorry!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).