SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Finnskogsvalsen G5 Konisk - ny matarvals

3 inlägg 8694 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finnskogsvalsen G5 Konisk - ny matarvals  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#395364 Finnskogsvalsen AB i Torsby som tillverkar matarhjul för skördaraggregat har nu släppt en nyhet för främst tvåhjulsdrivna skördaraggregat - koniska matarhjul av femte generationen - G5 Koniska.

Bland de första som testade de nya matarhjulen var Nysäters Skogsavverkningar AB i Säffle. Jag bokade träff med Yngve och Lars som slutavverkade strax norr om just Värmlands Nysäter för att höra mig för lite mer om de nya matarhjulen.

De koniska matarvalsarna sitter på ett Log Max 6000 som i sin tur hänger i kranspetsen på en Eco Log 590D och Yngve som mest kör denna 590 har hunnit med att köra ca 1.500 h med dem nu.

Vad är det då som är nytt?
Jag fick en genomgång av Kenneth Tomasson som konstruerat det koniska matarhjulet och i korta drag handlar det om konventionella hjultrummor med tandribbor som är olika höga - normal tandhöjd innerst och högre (ca 1 cm) längst ut linjärt fördelat över hela tandraden.
Den kanske största fördelen med detta är att typfallet av svårmatade stammar - rotstock av tall med skorpbark inte kör fast lika lätt då tänderna får möjlighet att gå igenom barken och in i veden (det är de yttre tänderna som greppar grövre stammar). En annan fördel är att stocken tvingas vandra mot chassit/bröstet på aggregatet och får då en bättre kvistning men även mätning (av både längd och diameter).

Det kan vara lite känsligt att göra “udda” matarhjul till bl a Log Max eftersom de har diametermätningen delvis i matarhjulen. Finnskogsvalsen har enligt egen utsago lagt ner mycket tid för att inte påverka detta och Yngve på Nysäter Skogsavverkningar verifierar att det fungerar - inga problem med diametermätningen efter bytet till koniska matarhjul.
Troligtvis är tandhöjden vald med omsorg, så att den högre tandhöjden helt enkel ska jobba i grövre diametrar och också då grövre bark.

Hur funkar de då?
Bra enligt Yngve, han har bara gott att säga om dem. Det enda “men-et” skulle kunna vara att den koniska G5:an bör köras på samma klämtryck som de vanliga matarvalsarna, här verkar det alltså inte vara någon skillnad.
Annars så drar de bra och de gör även att Log Max aggregatet går lättare att backa med.

De koniska matarhjulen finns enbart till tvåhjulsdrivna aggregat. Anledningen är att dessa matarhjul inte är bärande. Med detta menas att matarhjulen sitter någonstans på sidan av stocken och alltså inte själva bär upp stocken mot chassit som ex fyrhjulsdrivna eller flerdrivna skördaraggregat gör. De koniska matarhjulen har hittills blivit mest populära till Log Max aggregat av olika storlek samt Waratahs H270 aggregat.

Sammanfattningsvis så riktigt stimulerande med utveckling, även om det som i detta fall är en liten utveckling så är det ett steg i rätt riktning - framåt för effektivare drivning.

När jag pratade med Kenneth släppte han också en liten teaser om att det kommer större nyheter från Finnskogsvalsen under året. Jag väljer att inte skriva mer än så, vi får hålla oss uppdaterade och göra ett till reportage om vad som kanske blir en matarvalsrevolution framöver!

Kenneth skickar också med ett allmänt tips som är billigt, enkelt men förvånande effektivt - håll tänderna på matarvalsarna sylvassa och kvistknivarna likaså - det är tusenlappar att spara årligen om man håller dessa delar vassa och fräscha!

För dig som vill läsa mer om matarvalsar så rekommenderar jag också minireportaget Hur en matarvals blir till

Video från besöket:




   TS
Användarvisningsbild

Re: Finnskogsvalsen G5 Konisk - ny matarvals

skogsjan695xl  
#449104 Är det någon som kört med dessa här än?
Har inte hört nått om dessa mer än det jag sett här på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Finnskogsvalsen G5 Konisk - ny matarvals

bodaedet  
#449144 Har dem på H8. Funkar ypperligt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).