Trähantverk

Skaft av gran?

18 inlägg 23263 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skaft av gran?

Axl  
#448544 Visst är det gran i gamla krattskaft mm? Hur ska man hantera ett skaftämne? Barka helt eller delvis innan torkning?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

Mowi850  
#448574 Gjorde man inte kvastskaft av ask också?

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

Göt  
#448584 Hos mej är det nog björk som gäller

Jag tror att man blir kådig av ett granskaft

Avatar Fallback

Re: Skaft av gran?

Fredrik N  
#448629 Hej. Jag fälde en Ask i helgen som jag tänkte göra ett yxskaft av, vad tror ni om det?

Avatar Fallback

Re: Skaft av gran?

tallen100  
#448630 Ja Ask användes väl till yxskaft.

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

anersimyra  
#448672 Japp..och till räfspinnar vill jag minnas.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

Bax  
#448681 Där jag växte upp gjordes räfspinnarna av rönn.

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

JensSkoog  
#448708
Axl skrev:Visst är det gran i gamla krattskaft mm? Hur ska man hantera ett skaftämne? Barka helt eller delvis innan torkning?

Har gjort båda krattskaft och yxskaft av grova grangrenar. Mycket bra virke. Bäst blev
dom som jag glömde bort ett år eller så med barken på.
Fick ideen av en som jobbar mycket med vikingatiden. Han berättade att man
tror att dom använde just det i sina kampyxeskaft.

Avatar Fallback

Re: Skaft av gran?

Axl  
#448722 Hade tagit hem en riktigt senvuxen gran och ställt på vedbacken för tork. Dröjde någon vecka sen kom min yngste son mycket stolt och visade att han lyckats såga av den på mitten... får nog ställa nästa ämne på en säkrare plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

JensSkoog  
#448731
Axl skrev:Hade tagit hem en riktigt senvuxen gran och ställt på vedbacken för tork. Dröjde någon vecka sen kom min yngste son mycket stolt och visade att han lyckats såga av den på mitten... får nog ställa nästa ämne på en säkrare plats.

Du ska se det blir huggar av han :-bd :-bd
En gammal gubbe berättade att dom använde skaft av undertryckt gran som hakskaft när dom flottade timmer.
Stack bara in i nämsta skog och fann en som hade rätt dimention, barkade och satt på haken.
Själv har jag användt det som skaft på draghakar (sk. pickaroons)

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

anersimyra  
#448835 Riktigt senvuxen gran med s.k " svältved " är dessutom oerhört lätta.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Skaft av gran?

tallen100  
#448839
anersimyra skrev:Riktigt senvuxen gran med s.k " svältved " är dessutom oerhört lätta.. :-BD

Den är inte lätt om det växt i södra sverige :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

halvproffs  
#448921 Ett skaft till en spade gick av och bladet var nästan nytt så jag gjorde ett nytt av en och efter 20 år håller det än. Oerhört starkt o lätt.

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

Vardon  
#448924
anersimyra skrev:Riktigt senvuxen gran med s.k " svältved " är dessutom oerhört lätta.. :-BD


Vad menas med svältved för oss som är obildade :)

Användarvisningsbild

Re: Skaft av gran?

anersimyra  
#448981 Så kallad svältved är ved med oerhört tätt mellan årsringarna. Veden som har låg densitet p.g.a att andelen tung sommarved ( den mörka delen av årsringen ) är liten. Mina arbetskamrater från Hälsingland berättade att undertryckt tätvuxen gran var " rena drömmen " att hugga då massabitarna var lätta som " balsa." De båda bröderna kom senare att flytta till mälardalen och började arbeta åt domänverket. De fick innan de började arbetet reda på hur många s.k " klump" och massa de förväntades hugga för att ackordet skulle gå ihop. Antalet massa och " klump " visade sig vara avsevärt lägre än hemma i Hälsingland, de berättade att de skrattat åt " de klena huggarna " i mälardalen. Förklaringen fick de redan första arbetsdagen. Lite överdrivet sa de, att bitar som de " bollat " med hemma, knappt gick att rubba, antalet huggna " bit och klump " per dag minskade drastiskt för deras del då brosslingen blev så mycket tyngre, å andra sidan var betalningen betydligt bättre så det jämnade ut sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).