Motorsåg och handhållet

Åter en bränsledebatt

28 inlägg 6136 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åter en bränsledebatt

Göt  
#448586 Jag höll också på och uslades med sågarna när jag körde så där bara ibland, problemet försvann när jag bytte till alkylat. Dyr bensin men man slipper uslas om man bara kör ibland med sågen. Du har föresten alkylat på pump hos OK i djurås ungefär hälften så dyrt som att köpa på dunk



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448589 Även om alkylat bensinen är lite dyrare så är det smidigare och man vet att blandningen blir rätt och som tidigare nämnt bättre hållbarhet. Vill minnas att när jag körde med mackbensin fick jag lära mig att skaka både såg och dunk innan man körde för att oljan skulle blanda sig.
Kan inte jättemycket om sågar men känns inte 435 som aningen liten såg om man ska stå och harva i en 10m3 vedhög en dag? Kan den gått varm om det varit grov ved?


Rev.
hehe, tråden byte ämne:-). Motorsågssvaret hör hemma i en annan tråd.
Senast redigerad av ocke mån 03 apr 2017, 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448602 Macksoppa kan du kasta efter ett halvår, samt att all lösningsmedel i macksoppa kan påverka negativt på komponenter i bränslesystemet

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

jannee  
#448618 Finns det någon oberoende test på hur vanlig bensin negativt påverkar förgasare och komponenter runt omkring ?
Tror att det är ett rent ut sagt kvalificerat skitsnack detta om att vanlig handelsbensin har så fruktansvärt negativ inverkan på förgasare och därtill hörande delar.
Har själv använt mig av vanlig handelsbensin de senaste 60 åren och än inte märkt att denna vätska ställt till några problem.
Ok, inte alls samma typ av bränsle idag men om bensinen är 6 månader eller 1 år gammal, fungerar lika bra ändå.
Köpt bensin (98 oktan) förra sommaren, gräsklipparen står fulltankad med denna soppa och jag kan med 100 % säkerhet garantera att den kommer att starta om någon vecka utan problem - gjort så de senaste åren utom då frugan fyllde tanken med spolarvätska - den startade men för att stanna direkt :mrgreen:
Däremot löser akrylatet upp avlagringar som kan bildas från vanlig handelsbensin - men det är akrylatet som det är fel på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

röjar kalle  
#448619 Håller med fullständigt att man jämnt skall klaga på mack bensinen.Går hur bra som helst att köra på BF98 och blanda själv.Har aldrig haft några som helst problem utan fått byta bränsle filtret i tanken med jämna mellan rum.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

röjar kalle  
#448620 [quote="röjar kalle"]Håller med fullständigt att man jämnt skall klaga på mack bensinen.Går hur bra som helst att köra på BF98 och blanda själv.Har aldrig haft några som helst problem fått byta bränsle filtret i tanken med jämna mellan rum.Men det tror jag du får om du kör på alkylat också.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

tallen100  
#448623 Så är det, och inte att förglömma så finns det "måndagsexemplar" av alla sågar och modeller och då kvittar det vad som finns i tanken.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448626 Handelsbensin innehåller Benzen. Starkt cancerframkallande.
Jobba gärna på i giftröken, men det finns alternativ som är mindre giftiga!

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448631 Ser detta problem dagligen. Det må kallas skitsnack eller vad fan ni vill, men det enda som hjälper stackaren som kommer hit efter att kört på handelsbensin är att byta membran, slangar och rengöra.
Argumentera med dem har jag provat. De går likväl inte.

Jag struntar i vad de kör på men det ligger i deras intresse den inte är på min bänk utan i deras skog.
Har några som envisas med det och håller mitt lager av bränsledelar igång.
Senast redigerad av Mange mån 03 apr 2017, 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448633
tallen100 skrev:Så är det, och inte att förglömma så finns det "måndagsexemplar" av alla sågar och modeller och då kvittar det vad som finns i tanken.


Hur man än beter sig så kan man ha både tur och otur med maskineriet, oavsett bränsleslag.
Däremot kan jag bara tala ur egen erfarenhet från när jag jobbade på sågverkstad och fick in sågar/trimmers i drivor på vårkanten där enda felet var bränslet.
Men ni som tankar 98 har nog inga problem, det är förmodligen etanolet i E95 som är boven i dramat.
Det blir som små silikonbollar av det och det sätter igen munstycken.

Jag har kört på Aspen sen jag började med röjfirma 2004 och har inte haft ett enda bränslerelaterat fel så jag tänker fortsätta sprida elaka rykten om Aspens förträfflighet :d
I gräsklipparen och snöslungan har jag däremot macksoppa, oftast 98 men ibland 95. Det brukar gå bra det också, som sagt så verkar det vara lite olika hur turens lott faller ut :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448635
jannee skrev:Däremot löser akrylatet upp avlagringar som kan bildas från vanlig handelsbensin - men det är akrylatet som det är fel på :mrgreen:

Det är inte bränslet utan oljan som kryper in.
De som byter bränsle och har samma olja har samma sotning etc.
Detta har testats.

Oberoende tester... Det är nog inte lätt o hitta som argument för och emot.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448637 Aspen togs fram av en anledning. Husqvarna var inte bara en av finansiärerna utan även en av initiativtagarna.

Hur gammal bensin har ni i dunkarna? Vem vet hur länge det lagrats innan ditt insköp? Svårt o veta hur många ställen det lagrats på.
Innehåll?

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mowi850  
#448639 Kan vi inte bara komma överens om att alla tycker olika om vilket bränsle man ska köra på. Det finns ju ett antal trådar där detta har diskuterats[emoji2] . Förresten kör på aspen[emoji6]

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

jannee  
#448642 Är kanske t.o.m som med RME, Guds gåva från bränsleleverantörerna tills kunderna kom underfund med att skiten löste upp bränslefiltrerna.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

anersimyra  
#448643 En gång vevade jag igång en liten 4 hk volvo penta på första rycket som stått med samma soppa i tanken i nära fyra år.. :o vid andra tillfällen har jag haft någon såg som stått med macksoppa över vintern. " soppan " var på våren mer lik tapetklister och förstås oanvändbar. Men med Aspen är förstås risken att få bränsleproblem lika med noll och intet.. :ymparty:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).