Skogsvagn (Huggarvagnar)

Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

36 inlägg 17837 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#448191 Nu har jag tröttnat på att sitta och göra omöjliga fingerrörelser när man kör kranen. Jag skall bygga något som styr den mekaniska ventilen till gripen med knappar på den högra "två spaken".

Vad tror ni om denna lösning, ett starkt RC-servo som styr spaken? Någon som provat något liknande?
Detta servo drar 50kg/cm så kraften kommer att räcka med marginal.
Jag tycker det är viktigt att kunna koppla ur det så man kan finlira om det skulle behövas.
1491043932_servo-bild.png


/Calle



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448192 Intressant, borde bli en ganska enkel lösning. Tänker du styra servot med en arduino?
Ett annat alternativ är att byta ut den sektionen mot en elventil, kanske inte kostar mycket mer?
Senast redigerad av Masse lör 01 apr 2017, 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

JohannesG  
#448194 Mekanisk pedal i golvet på traktorn?

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#448232 Har tänkt på det där med att styra mekaniskt med pedal men det blir ganska bökigt när man både skall trycka och dra med en pedal. Sen är väl inte känslan den bästa i foten, har aldrig varit någon Zlatan....
Att sätta en El-ventil utanför ventilpaketet skulle ju funka men det är ingen sport :smile:
Har börjat kapa till material, måste prova om det funkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

JohannesG  
#448248 Att både trycka och dra med en pedal tror jag inte blir något problem om den är rätt konstruerad. För att öppna gripen tryck med tårna, för att stänga tryck med hälen. Vet grävare som har rotortilten i pedaler på det viset och tycker detta är mycket bättre än el-prop i spakarna. Men har du grejorna och och redan börjat bygga tycker jag absolut du skall köra på det, låter som en enkel och relativt billig lösning. Och som allt man gjort själv så är man inte så rädd att göra modifikationer efter tidens gång.

zlatan har väl inget med varken finkänslighet i foten eller skog att göra, här är det hydraulkännsla som gäller, har inget med jagande efter luftfyllda läderlappar att göra. :lol:

Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

jannee  
#448254 En del truckar har en fotpedal på för fram och back, helt suveränt när man är van men vilket helvete innan man lärt sig :((

Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Blivande snickare  
#448258 Två spaks timmerkranar har grip och utskjut på en sådan pedal som @JohannesG beskriver och det fungerar ypperligt.
"Vikpunkten" blir mitt under fotvalvet och man behöver inte klämma hårt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Jim_90  
#448259 Här finns en som byggt till elpropo.


Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Jim_90  
#448261 Och här 8min in i videon

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

JohannesG  
#448281
Blivande snickare skrev:Två spaks timmerkranar har grip och utskjut på en sådan pedal som JohannesG beskriver och det fungerar ypperligt.
"Vikpunkten" blir mitt under fotvalvet och man behöver inte klämma hårt tycker jag.

Bra förklaring, och bekräftande att det är ganska väl spritt att göra så.

Ett problem som kan uppstå i vissa mindre jordbrukstraktorer är ju att det kan vara lite ont om fotutrymme bakåt, men det borde gå att få plats på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#448363 Jag kör på med min elektriska lösning, det är skönt när allt sitter ihop när det skall loss från traktorn.
Nu är fästet för servot klart, färgen ligger och torkar.
1491088612_img_1362.jpg
1491088600_img_1357.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

halvproffs  
#448375 Hoppas det fungerar bra för dig! Själv hade jag en Nokkakran i 17år med samma funktion som din och jag tyckte att det gick bra att släppa vänsterhanden och använda den för gripen. Man fick in en rytm i ryggmärgen så jag tänkte inte på det.

Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Jim_90  
#448380 Kommer nog bli bra detdär :-bd nästa steg är att bygga till el även för stödfötter med ändlägesgivare när dom är i topp och går upp automatiskt när du har stolen framåt :lol: perfekt för de glömska

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#448737 Hej, har CAD:at på spaken i kväll, blir inget ergonomiskt underverk men men får duga som ett första test.
Man kommer att öppna och stänga genom att höger och vänstertryck med tummen.

Att höja stödbenen ja, det skulle behövas Ibland...

1491257235_spak2.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Mossebo  
#448760 Risk för trådkapning.... men är det ingen som byggt på styrning utav ventilpaketet med en vanlig "rc" styrning till vanliga radiostyrda flygplan typ?
Servon som orkar dra är ju inget konstigt å ström finns ju obegränsat utav.
Kanske inget man använder i skogen direkt... Men på vedbacken för att slippa hoppa i å ur traktorn?
Någon skoghuggare med dessa intressen borde väl finnas? (RC hobby)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).