Ny Teknik och Elektronik

Tips på grym karta till skogskiftet

17 inlägg 35007 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på grym karta till skogskiftet

matias89  
#436128 Hejsan söker lite ideer om kartor till skogsfastigheten. Vi har nyligen köpt ett flertal mindre skiften å söker därför en"väldigt" väldigt bra karta till både 320 garmin och nordic 220 garmin.har fastighets kartan nu men skulle vilja ha en ännu nogrannare karta runt sandviken trakten. Så finns det nå tips så hojta till bara :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

alias  
#436131
matias89 skrev:Hejsan söker lite ideer om kartor till skogsfastigheten. Vi har nyligen köpt ett flertal mindre skiften å söker därför en"väldigt" väldigt bra karta till både 320 garmin och nordic 220 garmin.har fastighets kartan nu men skulle vilja ha en ännu nogrannare karta runt sandviken trakten. Så finns det nå tips så hojta till bara :grin:


Finns inte "fastighetskartan" att köpa på Lantmäteriets/Metrias hemsida? Innehåller info om rågångar och fastighetslittra om jag lite missminner mig.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

kungsis  
#436457 Min första tanke var "varför". Med tanke på var du skulle använda det, så drar jag slutsatsen att du inte ska ha det till skogsbruksplan utan snarare för att veta var man är. Då är min åsikt att det är totalt fel att använda liknande digitala hjälpmedel, då de är så pass grovt ritade och innehåller så pass mycket fel, att det snarare stjälper än hjälper. Jag antar/hoppas att säljaren iaf märkt upp gränserna innan försäljningen. Men det var bara, som sagt, en tanke.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436459 https://apps.sgu.se/geokartan/#mappage

Där finns en bra karta, slå på brunnar och källor samt ortofoto så syns det bäst.

Avatar Fallback

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

bgl  
#436481 Geokartan har samma bakgrundskarta och ortofoto från Lantmäteriet som övriga. Lantmäteriets brister i det egna digitala kartmaterialet "smittar ner" denna geokarta på samma sätt som bl.a. kartan hos hitta.se. Jag håller på att försöka klara ut ett problem med en 80-årig fritidshusägare som övertalat en lokal entreprenör att hugga efter Lantmäteriets karta som den syns hos hitta.se i stället för att använda gammalt kartmaterial som accepterats vid en legalisering för många år sen. Att rådfråga ägaren till berörd fastighet som är permanentboende pensionär på drygt 1 km avstånd var också uteslutet. Övertron på datorer jämfört med gammalt hederligt handritat lantmäterihantverk får många onödiga konsekvenser.

Användarvisningsbild

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

Fredrik Reuter  
#436485 Hej,
@mangan tipsade om att hitta.se nu har lagt in fastighetsgränser på sin karta.
Testade för ett tag sedan att ladda ner deras app för Android och även där har de med fastighetsgränser men det är lite krångligt, man måste gå till satellitsymbolen och sedan dutta på kartan där skiftet ligger. Då kommer fastighetsgränserna upp och står du där och get appen tillåtelse till telefonens GPS så an du vandra runt "live".

Ganska häftigt egentligen med tanke på att det är en gratisapp...

Användarvisningsbild

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

Rohdin  
#436512 Du har även http://www.avenza.com/pdf-maps som funkar väldigt bra det negativa är att du behöver lägga in kartorna i appen (i PDF format) och använda samma koordinatsystem.
Så det löser inte kart problemet men om du har kartorna, gör denna appen telefonen till en fält GPs där du både kan lägga GPs loggor och sätta ut punkter/markeringar osv.

om det är ur mer skogliga ögon du är http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... rskanning/ karttjänster väldigt användbara.

Användarvisningsbild

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436561
matias89 skrev:Hejsan söker lite ideer om kartor till skogsfastigheten. Vi har nyligen köpt ett flertal mindre skiften å söker därför en"väldigt" väldigt bra karta till både 320 garmin och nordic 220 garmin.har fastighets kartan nu men skulle vilja ha en ännu nogrannare karta runt sandviken trakten. Så finns det nå tips så hojta till bara :grin:


Stora nackdelen med GPS är ju att den inte är så exakt, räcker ju med att stå stilla en 10 minuter så har den ritat ett fint spår kors och tvärs på kartan. De ska bara användas till att ta sig till gränsen och sen får man leta rösen eller annat som visar vart gränsen ligger.

Om du vill ha hjälp med nån gräns så hojta till, jag har en skaplig gps med fastighetskarta och jobbar med sånt här.

Användarvisningsbild

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

Robbanhög  
#436577 Om man har kartor så tycker iaf jag att gps:n är ett bra hjälpmedel. Man kan ju lokalisera sig grovt med gps:n och sen titta på kartan för att tex hitta rösen och dylikt.

Avatar Fallback

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

matias89  
#437153 Tackar för alla tips. Orsaken till frågan är att det är så diffust med rågången och stenrösen så man blir inte klok på det . Samtidigt har mellanskog snitsla emellan skiftena å det skiljer 10 m i ett hörn mot för vad vi har kommit fram till. Dock så gick det in mer på grannens men man skulle vilja hitta på "rätt" så att säga för allas del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

kungsis  
#437180
matias89 skrev:Tackar för alla tips. Orsaken till frågan är att det är så diffust med rågången och stenrösen så man blir inte klok på det . Samtidigt har mellanskog snitsla emellan skiftena å det skiljer 10 m i ett hörn mot för vad vi har kommit fram till. Dock så gick det in mer på grannens men man skulle vilja hitta på "rätt" så att säga för allas del.


Vad mellanskog, i ditt fall, verkar har gjort värderar jag till minusvärde, dvs ofta så använder bolagen bara någon karttjänst och inte huvudet/sunda förnuftet och därmed ställer till mera krångel/tankar än önskat. Eller vill så vill de bara vara på säkra sidan (kanske troligast).
Har du pratat med grannarna? Även om ni inte är överens så kan det vara värt att "förlora" några kvadrat och kanske få framtida betalt i anseende som bra granne. Framförallt skönt att slippa osäkerheten. Och det är även oftast billigare att förlora lite av ens "egna" mark än att blanda in Lantmäteriet.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

matias89  
#437249 Ok. Ja vi har väl diskuterat att fixa rågången för gott så att säga . Så det inte blir krångel nå mera. :grin: har bra kontakt med dom så vi lär väl komma överens [quote][/quote]

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

eqlazer  
#437429 Som kungsis påpekade, utgå från att kartor inte är korrekta. Om inte lantmäteriet har varit där och gjort en gränsbestämning (korrekt term?) på senare tid så är det bara ungefärliga koordinater som lagts in i de digitala kartorna. Det är de verkliga gränsmarkeringarna som gäller.
Hemma så vill jag minnas att det tillsammans med gamla kartan (från stor eller laga skifte) finns en lista med beskrivning på alla gränser och markeringar. Hur stor sten som står i ett visst hörn, hur lång sträcka till nästa osv.

Användarvisningsbild

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447600 Jag laddade ner SGU Geokartan på luren nyligt och den funkar ju riktigt bra med
gps krysset som följer hyfsat bra när man rör sig på fastigheten.
Jättekul med gratisgrejer som har såhär bra kartfoton osv, de är bara ett halvår gamla på mitt skifte.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .geokartan

Användarvisningsbild

Re: Tips på grym karta till skogskiftet

Gränskungen  
#490162 Tänk vara på att de gränser som finns digitalt kan vara urusel noggrannhet på.
Koordinaterna som sitter på gränsen kan fela 4.5 meter eller mer (finns fall i Småland där det felar 122m)

Sen så kommer Gpsen diffa också, mottagningen mitt i skogen är inte så bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).