Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur tungt lyfter ni?

33 inlägg 18643 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446702 Hur stora stockar kan ni få upp och transportera (även om det kan ta tid)? Vilken klass måste man upp i om man skall lyfta på en stock på 1,25 m3fub?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446704
Mangan skrev:Hur stora stockar kan ni få upp och transportera (även om det kan ta tid)? Vilken klass måste man upp i om man skall lyfta på en stock på 1,25 m3fub?

Uvklass!

Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

anersimyra  
#446706 Det är förstås avhängigt av tiden på dygnet..på morgonen startar man med K.U.K klassen när man nödgas pissa, vikten på morgonstocken är dessvärre av okänd storhet.. :???: men jag ska räkna på det och återkomma.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446719 3,8m och mittmätt 65 cm blir ungefär 1,25 fub.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

axwell  
#446744
Mangan skrev:3,8m och mittmätt 65 cm blir ungefär 1,25 fub.


Aha, nu måste jag skaffa mig en bättre kalkylator. :roll:
Den där stocken (gran) lyfter min minitraktor i frontlastaren.

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446757 Jo, men får du upp den på kärran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

jannee  
#446763 En sådan lyfter man lätt upp på vagnen med en Starkran, bara till att ta en ende åt gången :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

svampbob  
#446764
Mangan skrev:Jo, men får du upp den på kärran?


Har du tänkt byta upp dig? Hittills har jag fått hem allt jag har huggit. Att lyfta av stakarna innan brukar vara en bra hjälp.

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446769 Funderar alltid på alternativ. Men vill forsätta kunna hugga grovt timmer, så nyfiken på vad de små maskinerna klarar. Alstor, kranman, bison mfl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

Seb macahan  
#446770 Tror att det mesta går med Alstor Kranman etc, även stocken i räkneexemplet. Men man festar prylarna. Jag hade en Atv vagn förr som jag sålde just av den anledningen att det mesta gick men man hörde att det skulle inte funka i längden. Ska man skota stock på över 1fub är det nog ganska kraftig traktorkran om det ska hålla.

Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

JohannesG  
#446773 Tycker min kran är allt annat än kraftig, men det funkar, inga sprickor, trots hård användning sedan 1998.

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

axwell  
#446789
Mangan skrev:Jo, men får du upp den på kärran?


Självklart, den går även ev. att krångla upp med griplastare men det är tveksamt pga för liten grip.
Elvinschen drar lätt upp den sista biten av lastningen, lossningen får ske på plan mark med frontlastaren.

Har ett alltför långt videoklipp med en liknade stock, spola fram till 7 minuter där elvinschen får ta över det hydrauliken inte orkar med.
Traktorn lossar stocken vid 12 minuter.
Det här skulle vara en enkel sak för en MF 135 med lastare.

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446795 Kul att se @axwell, den var alltså 50cm i dia medel. Jag får det till ca 0,75 m3f. Väger den bara 410 kg?

Finns det fler filmer på vad små maskiner mäktar med, så vil jag gärna se dom. I broschyrerna och reklamfilmerna är det sällan särskilt grovt.

Det är förresten inte mycket lättare med en MF-135:a... Starta c 22 min in.


   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

axwell  
#446811
Mangan skrev:Finns det fler filmer på vad små maskiner mäktar med, så vil jag gärna se dom. I broschyrerna och reklamfilmerna är det sällan särskilt grovt.

Det är förresten inte mycket lättare med en MF-135:a... Starta c 22 min in.


Din traktor med en lastare i fronten hade klarat dom där bamsingarna utan stegringar.
Inte så mysigt att komma i kläm där. :???:

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

jannee  
#446820 Intressant att se hur Mangan kämpar med en riktig bamse,
Får vara tacksam över att mina gamla grejer är något annorlunda konstruerat.
Först kranen på vagnen, får aldrig dessa problem med traktorn.
Hydraulisk insvängning på kranen gör underverk många gånger.
För att undvika att vagnen välter eller behöva haka ned vajern har jag också ett justerbart stödben kopplat till toppen på tornet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).