Före och efter jobbet

Huggarväder!?

11 inlägg 11471 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggarväder!?

halvproffs  
#44479 Har ett knegarjobb 7-4 så det blir mest lördagar man hugger, men i år slås alla rekord tror jag.Har just kommit in från blötsnön, dyngsur :mrgreen: Tror jag aldrig varit med om sämre förhållanden. Regn eller bötsnö, har varit massor av upplega på träden men nu har den töat av. Körde nästan fast med bilen pga den enormt blöta marken, Hur går det för er proffs med tunga maskiner?
Blir det diken överallt eller finns det fasta marker att köra på. Läste nu i en skogstidning att hjulspåren i skogen kommer att leda till svåra följder senare.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Huggarväder!?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44501 helgjobb för mig också.
blir inte alls sönderkört för mig. trots att hela skiftet är någon sorts blöthål, brukar trampa ner i grundvattnet :grin: , eller iallafall nivån som är där ca 2 dm under mark. dock kör jag bara med 650n och niab än så länge. blir nog värre när skotaren ska ut där sen. :???:
men där dom gallrade med skördare och skotare för 1 månad sen är det ca 20-30 cm djupa diken dock på grannens skog, skönt det.

Avatar Fallback

Re: Huggarväder!?

Nolltax AB  
#44525 Huggarväder..?
Hämtarväder är i mitt tycke större problem.

Användarvisningsbild

Re: Huggarväder!?

buster67  
#44553 Hugger bara i helgerna och lov jag med :smile: så jag försöker kjöra ut virket så fort det blir lite tela när det är + grader så hugger jag manuellt blir nestan spår av det med :wink: Jag tror tiderna med riktiga vintrar är förbi :???: :sad: Ända då det är lite vinter här är nog i januari och februari :sad:

Användarvisningsbild

Re: Huggarväder!?

halvproffs  
#44648 Idag är det minusgrader i allafall så det har torkat upp rejält, men då har jag inte tid att hugga istället, förutom julgranen som jag skall leta efter nu. Hoppas att kylan håller i sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarväder!?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44656 Det är så mycket vatten i skog och mark så att det kommer att bli besvärligt med fastfruset virke.
Årsvedköparna är inte glad åt att det sitter fastfrusna jordtorvor på virket.
Jag har till och med gjort skärmar av pressening och gummistroppar åt huggarvagnen för att inte stänka ned veden.

Användarvisningsbild

Re: Huggarväder!?

halvproffs  
#44663 Ibland har jag trott att du lånat snöslungan av Totte för allt skitväder kommer sydväst ifrån :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarväder!?

totte  
#44673
halvproffs skrev:Ibland har jag trott att du lånat snöslungan av Totte för allt skitväder kommer sydväst ifrån :lol:


Nej om han har en slunga har han stulit den nån annan stans, min står kvar i mitt uthus (För säkerhets skull har jag kollat :lol: )

Användarvisningsbild

Re: Huggarväder!?

halvproffs  
#44762 Idag har det varit en solig och fin dag med några minusgrader. kommer inte ihåg när jag såg solen sist, men nu är det dags igen med ny blötsnö som ramlar ner utanför fönstret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarväder!?

totte  
#44788 Samma här, enda fina dagen i december så långt, men nu snöar det även här igen, fast inte blött, här är -6 än så länge. Det är inge kul att gå i skogen, efter förra tövädret har det frusit halvskare, så man först trampar igenom och sen hakar upp sig i vartenda steg. Hundarna är jätteglada dom springer ovanpå.

Användarvisningsbild

Re: Huggarväder!?

halvproffs  
#528879 Återupplivar den snart 10åriga tråden. Det var tydligen dåligt väder för 10 år sedan. Någon som kommer ihåg resten av vintern?
Nolltax med sina härliga formuleringar! Synd att han inte skriver här längre. Är det någon som känner till honom?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).