Motorsåg och handhållet

Kedjeslip igen!

31 inlägg 26829 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43771 Maxx- slipen kostar?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43855
Zixten skrev:Maxx- slipen kostar?

3206 att få hem.

Det här är nog en sådan där produkt där priset inte är avgörande för valet, utan att prylen fungerar som den skall utan problem när man behöver den. Jag är nog allmänt lite allergisk mot Kinamaskiner, betalar hellre mer för att slippa dem. Dessutom bättrar man ju på EU:s handelsbalans :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46263 Lite resultat av första försöken med ett halvdussin olika kedjor i Maxx-slipen. Har slipat klyvfilade kedjor till sågverk, .325 från Jonsered och 3/8 Oregon 91R, samt H42/73LP och 21BP till sågarna. Har ännu inte gett mig på H30 och 95VP.

Som både Huggarn och Magnus M skrivit tidigare är det här en riktigt bra pryl med urkass bruksanvisning. Framförallt tror jag att det blir ett lyft för de klyvfilade kedjorna eftersom det nu är lättare att få likadana tänder och samma underställning överallt. Det märks framförallt på de kedjor som börjar bli slutfilade att handfilning utan mall leder till en hel del variation och därmed sämre kvalité på sågsnittet.

Slipen har ett patenterat system som gör att man alltid kan slipa utifrån och in på tanden. Det fungerar riktigt bra men eftersom systemet bygger på att högertänder slipas med insidan av skivan och vänstertänder slipas med utsidan av skivan så blir systemet känsligt för hur skivan är centrerad relativt centrum på huvudet som håller kedjan. För att det skall fungera med både 3mm-skiva och 4,5mm-skiva finns det en shimsbricka att lägga emellan innan man monterar 3mm-skivan. 3mm används där man normalt har 4 eller 4,8 mm fil medan 4,5mm-skivan används där man normalt har 5,5mm fil (eller större för .404?)

Teoretiskt borde detta fungera men om man inte justerar anhållet lite grand mellan bytet höger- och vänstertänder så blir inte tänderna lika långa. Detta fenomen uppträder med både 3mm-skivan och 4,5mm-skivan och jag har inte undersökt mera systematiskt vad som händer. Kanske man måste justera det som motsvarar filens ansatsvinkel och normalt ställs in på 0 grader

Som Magnus M skrivit finns det inget bra anhåll för ryttarslipning av vanliga kedjor. För den klyvfilade .325 fungerar faktiskt det medföljande långa anhållet, men det är på håret. Inställningen för ryttarslipning är lite rudimentär. Man får prova sig fram med en tand och mäta med bladmått men därefter går det ganska snabbt eftersom djupinställningen bibehålls. För att inte höger- och vänstertänder skall få olika ryttarhöjd är det nog lämpligt att köra ena sorten först och sedan vända kedjan innan man tar den andra sorten, annars kan man riskera olika höjd om inte kedjan placerats rakt under slipskivans centrum.

I morgon är det dags att ge sig ut i skogen med de nyfilade kedjorna och kolla om det blir någon skillnad. Test av de klyvfilade får nog vänta till fram i mars.

Jämförelsen med Jula-slipen? Maxx vinner nog på walk-over :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46324 Jag har oxå märkt det där att det inte stämmer riktigt med längden men jag har inte brytt mig om att ta reda på exakt jag heller. Jag brukar ta skjutmåttet o hålla lite koll så att sidorna blir skapligt lika. Kollar lite snabbt före o tar den sidan som har kortast tänder först, sen tar jag ner andra sidan till samma längd.

TIPS! Jag har satt upp ett avkapat svärd på en hållare bredvid slipen som jag hänger kedjan på när jag kollar underställningen o sånt. Använder då en kort rakhetslinjal samt har några lösa bladmått hänger i ordning på väggen.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46341
Magnus M skrev:Jag har oxå märkt det där att det inte stämmer riktigt med längden men jag har inte brytt mig om att ta reda på exakt jag heller. Jag brukar ta skjutmåttet o hålla lite koll så att sidorna blir skapligt lika. Kollar lite snabbt före o tar den sidan som har kortast tänder först, sen tar jag ner andra sidan till samma längd.

TIPS! Jag har satt upp ett avkapat svärd på en hållare bredvid slipen som jag hänger kedjan på när jag kollar underställningen o sånt. Använder då en kort rakhetslinjal samt har några lösa bladmått hänger i ordning på väggen.


Jo, en sak jag inte kommenterade men jag tyckte att den raka delen av kedjespåret var lite för kort, särskilt för en 3/8-kedja, för att på ett säkert sätt mäta ut underställningen med bladmått. Tipset med svärdet kan vara värt att testa. En annan variant att ju att fila en underställningsklack med en vanlig HVA-mall och sedan anpassa sliphöjden efter denna. Då får man ju också automatiskt till vinkeln på ryttaren. Funkar dock inte för klyvkedjorna där det inte finns några mallar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

Skogshuggarn  
#46365 Med tanke på MAXéns "bordskonstruktion", [-( så skulle även jag begagna mig av ett separat svärd + tolk för att ta ut underställningen även om det innebär ett "extra moment".
Jämför man med den jag kör, så är kloven till största delen rak och hyfsad lång.
Bara att fälla anhållet bakåt så har man min 3-4 tänder (beroende på delning), att lägga upp tolken på för kontroll av underställning.
In med en "rak" skiva till 404á (tar 30 sek), och sedan är det bara att "malla ner" höjden och köra,,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46633 Har kört ett halvdussin kedjor till nu, även några H30/95VP och kommit underfund med problemet att höger- och vänstertänder inte blir lika långa om man kör med den speciella Maxx-metoden som alltid slipar utifrån och in.

Om man kollar på bilden nedan som jag knyckt ifrån ett tidigare inlägg så ser man att anhållet och dess hållare kan vippas från vänster till höger beroende på vilken tand som slipas.
slip1.jpg


Problemet är helt enkelt att anhållet hamnar på olika avstånd från mitten i de båda lägena, i mitt fall lite för mycket åt vänster. Ursprunget är antagligen att hållaren (som är gjord i plast) till anhållet är lite sned. Detta kan kompenseras på två sätt, antingen genom att slipa ner den högra rampen för det fällbara anhållet eller att flytta skivan åt vänster. Med 3mm-skivan räckte det att ta bort den shims som tillverkaren rekommenderar att installera för att skivan skall hamna i mitten, så det får nog bli lösningen eftersom det räcker för de flesta kedjor jag filar.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip igen!

baabwaf  
#157539 Ibland måste man bara inse att kvalité alltid kostar. Kostar det inte, då är det ett fynd och ibland kan "fynd" vara direkta nerköp. Billigt är och förblir, just billigt. Jag tror det är bättre att slipa med en fil, än ge sig på de billigaste sliparna ... Om man inte ofta klantar sig och har för vana att prova alla stenar och hårda saker som kan komma mot kedjan. Röj efter vägar eller liknande kan kanske vara ok också om det är grus i barken.



Sen behöver man inte alltid det värsta ...

http://www.franzen-maschinen.de/e_pages/e_schaerftechnik/SA_6_e.php

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

dhaglund  
#446150 Jag skulle vilja påstå att det finns en plats även för billiga kedjeslipmaskiner. Själv har jag en kedjeslip från Claes Ohlsson som kostade ca 500 kr. Detta är en plastig maskin som inte går att jämföra med dyrare kvalitetsmaskiner. Så vad ger den då? Att fila en kedja för hand går utmärkt om kedjan är i skapligt bra skick. Dock blir det jobbigt när det är mycket som ska filas eller om alla tänderna inte är lika långa. Att göra tänderna lika långa är enkelt med kedjeslipen men riktigt tidskrävande med fil och skjutmått. Likaså blir vinkeln riktigt bra med slipen. Att slipa klyvkedjan med maskin fungerar också riktigt bra tycker jag eftersom kedjan får mindre hook och blir därmed lite mindre aggresiv. Det ger bättre yta på plankan i slutändan. Det som jag behöver se upp med på min slip är när jag vänder håll. Då måste jag måtta om djupet för att tänderna ska bli lika långa på båda sidorna. Jag gissar att detta inte är ett problem på kvalitetsmaskiner, men då kostar de typ 10 ggr så mycket också.

Så om du slipar för hobbybruk tycker jag en billig maskin fungerar bra. Slipar du mer än 100 ggr per år - köp en kvalitetsmaskin i stället. Vill du ha perfekt skärpa - fila för hand och lägg ner mycket tid eller kör grundslipen med maskin och putsa till kedjan med en bra fil.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

JensSkoog  
#446160
dhaglund skrev:Jag skulle vilja påstå att det finns en plats även för billiga kedjeslipmaskiner.
... Det som jag behöver se upp med på min slip är när jag vänder håll. Då måste jag måtta om djupet för att tänderna ska bli lika långa på båda sidorna. Jag gissar att detta inte är ett problem på kvalitetsmaskiner, men då kostar de typ 10 ggr så mycket också.....

:-bd Tummen upp för dig, @dhaglund

Det som är viktigt är att man finner ett sätt att göra på som man är nöjd med själva.

En billig maskin gör ochså jobbet om man tar den tid som behövs, och inte körer
för hårdt. C.O. maskinen är svag, och toler inte för mycket, men så får man köra därefter.
Just det med att man får måtta om när man vänder, tar lite tid, men
om man lär sig och är noga, så går det bra. :grin:

Själv har jag en Stihl USG, och gillar den, men ochså på den fick jag ta min tid innan jag fick bra resultat. Slipar väl några hundra kedjor i året., så jag ville inte vara utan den maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446164
JensSkoog skrev:. Slipar väl några hundra kedjor i året., så jag ville inte vara utan den maskinen.


Varför slipar du så hiskeligt många? [emoji54]

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

JensSkoog  
#446173
Uvskogen skrev:
JensSkoog skrev:. Slipar väl några hundra kedjor i året., så jag ville inte vara utan den maskinen.


Varför slipar du så hiskeligt många? [emoji54]

Jag är ju norsk, så jag sågar i sten och stål och tror det går bra :((

Nej - det var skämt. Har ju fyra sågar och kedjeröjare som jag slipar kedjor
till, men mestadelen är slipning för andra. Det är ett av dom många ben min
firma står på - kedjeslip, häcksaxknivar och röjsågsklingor på maskinen. En
pensionär måste ju ha litet att pyssla med, annars blir
det fåtölj, linie och TV hela dan :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446189 Att lära sig sköta och köra maskin för att få ett vettigt resultat tar lite tid.
Det är lite o lära.. Att ha en maskin hjälper inte mycket om man inte vet nåt om hur den ska köras och hur resultatet ska se ut.

Det är kanske roligare om man inte gillar filar, men det går inte fortare eller ger bättre resultat än en som kan fila och har bra grejer.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

JensSkoog  
#446192
Mange skrev:Att lära sig sköta och köra maskin för att få ett vettigt resultat tar lite tid.
Det är lite o lära.. Att ha en maskin hjälper inte mycket om man inte vet nåt om hur den ska köras och hur resultatet ska se ut.

Det är kanske roligare om man inte gillar filar, men det går inte fortare eller ger bättre resultat än en som kan fila och har bra grejer.

Det stämmer så absolut, och jag vet mycket väl att en kedja som är
handfilat av någon som verkligen kan det, är topp.

Men efter stensågning och sågning i spik eller annan skit, är maskinen oslagbar i tid :wink:

För mig är det svåra nu i dag, att jag får hålla mig undan jobb där jag måste greppa ett filskaft eller en skruvmejsel fast över tid, eftersom händerna då känns som det har tagit eld i dom efter några minuter. :sad:

Vet ju ochså att flertalet av kedjorna jag får in till slipning, skulle
jag aldrig ha tagit i als om jag skulle filat dom :mrgreen:

Vet inte vem som kommer med dom värsta - sommarstugeamatörhuggare eller rivningssnickare :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446200 Jo, visst ser det lite mörkt ut ibland när man tittar.
Finns så mycket olika filar så det är inte svårt att hitta dem som äter material rätt bra.

Men inte tar du mycket på tanden i samma skär med maskin heller? Risken att det går varmt är rätt stor då.
Ska du köra kedjan ett par varv, omställningar etc så tickar tiden på...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).