SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Sågtimmer

Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

21 inlägg 38056 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443728 Den sortens sågning kan jag göra med WoodMizer LT15 så har man bara betalande kunder så kanske det vore nåt.

Avatar Fallback

Re: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

Blivande snickare  
#443739
20170310_105744.jpg

Al från idag. Bandsågad till 42mm plankor.
Nån som vill räkna spillprocent ;)

Användarvisningsbild

Re: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

Fredrik Reuter  
#445831
Mangan skrev:
Alla gillar Fint virke, men det hade nog gått att få upp nästan dubbla volymen klass 4 på samma tid.

Man for inte mycket extra för bra kvalitet.


Hej,
Det är här problematiken ligger enligt min syn på det. Får vi upp dubbla volym så har länder med stor skogsareal typ faktor 20 på det och vårt virke försvinner i prisdumpen. Det är inte så idag men det är långt ifrån en utopi att det kan bli så framöver.

Jag tar gärna liknelsen med Volvo, de kan inte konkurrera med bilar från låglöneländer och styr emot premium istället.

Här skulle man kunna se skogsägare i Sverige som små Volvoföretag, obs, inte skogsindustrin, de är mer som Bilia, alltså en ÅF.

Jag tror det är så skogsägarna bör tänka ur ett nationellt/globalt perspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

skogshare  
#445864
Fredrik Reuter skrev :
Jag tar gärna liknelsen med Volvo, de kan inte konkurrera med bilar från låglöneländer och styr emot premium istället.


Vi måste enligt min uppfattning få in fler insiders från framgångsrika sågverk och träförädlande företag liksom från träforskningen, som med rimlig säkerhet kan styrka - alternativt förkasta - systematisk kvalitetssatsning som strategi för att säkerställa en god, framtida lönsamhet inom skogsbruket. Vilka krav på dimensioner och kvalitetsegenskaper kommer de att ha inom de närmaste 10 - 20 åren ? Jag tror också fullt och fast på premiumvarianten, men menar ändå att vi löpande måste försöka få så välunderbyggda prognoser som möjligt från potentiella köpare.
Det gäller givetvis även tall och björk.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

Älgfoderodlare  
#834836
Torbjörn Johnsen skrev:Jo @gurrasnurra, en såg som likt Ansgarius Svensson sågar genomsågat (okantat) virke och sedan även säljer det okantat får ju ett betydligt större utbyte. Det "enda" som försvinner är ju två ytor på varje sida av stocken och lite sågspån. Resten blir avsaluvirke. Men det är väl bara i en ramsåg man kan såga på det här sättet.


Du får rätta mig Torbjörn om jag har fel. Men jag har i någon tråd här på SFo sett siffror om att de i Tyska eller Österrikiska sågverk har ett sågutbyte på upp emot 87 % ur grov stock. Allt beroende på sågteknik. Men också att i de flesta svenska sågverk så ligger utbytet på ca. eller strax under 50 %. Jag hittar inte trådarna där jag letat. Men helt klart går det att utveckla o maximera utbytet via större dimensioner.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges bästa grantimmer - besök på sågverk (video)

svampbob  
#834843
Älgfoderodlare skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Jo @gurrasnurra, en såg som likt Ansgarius Svensson sågar genomsågat (okantat) virke och sedan även säljer det okantat får ju ett betydligt större utbyte. Det "enda" som försvinner är ju två ytor på varje sida av stocken och lite sågspån. Resten blir avsaluvirke. Men det är väl bara i en ramsåg man kan såga på det här sättet.


Du får rätta mig Torbjörn om jag har fel. Men jag har i någon tråd här på SFo sett siffror om att de i Tyska eller Österrikiska sågverk har ett sågutbyte på upp emot 87 % ur grov stock. Allt beroende på sågteknik. Men också att i de flesta svenska sågverk så ligger utbytet på ca. eller strax under 50 %. Jag hittar inte trådarna där jag letat. Men helt klart går det att utveckla o maximera utbytet via större dimensioner.


Rent matematiskt så är det så att om diametern går mot oändligheten samtidigt som längden går mot noll så går sågutbytet mot 100%
För att nå 87% så behöver det vara väldigt grova och korta stockar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).