Skogsvagn (Huggarvagnar)

Läckande vridcylindrar Patu 425

37 inlägg 16482 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444747 byt olja i vridhuset så ni vet att det inte gått in vatten som blir stående där. För då kan det rosta! Patun saknar tätning i övre kransen vad jag förstått. På min vagn bytte jag olja nu i vintras och det kom mycket vatten före oljan.. oljan flyter som bekant på vattnet så på min så var det inte läckage från vridkolvarna som gjorde att olja trycktes ut utan regnvatten som slinker in vid kranfoten.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Vardon  
#444755
nelson skrev:byt olja i vridhuset så ni vet att det inte gått in vatten som blir stående där. För då kan det rosta! Patun saknar tätning i övre kransen vad jag förstått. På min vagn bytte jag olja nu i vintras och det kom mycket vatten före oljan.. oljan flyter som bekant på vattnet så på min så var det inte läckage från vridkolvarna som gjorde att olja trycktes ut utan regnvatten som slinker in vid kranfoten.


Hur tycker du man byter olja på kranen smidigast? Kanske man skulle göra...

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444801 Jag lade upp en bild tidigare i tråden där man ser pluggarna. De sitter placerade åt grinden till. Bara öppna och tappa ur, sen fyllde jag till oljan var i nivå med den övre pluggen. Viktigt att vrida kranen och smörja med fett från flera håll så man "tätar" med fettet mot inträngande vatten.

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444917 Min kran tryckte också olja ur kransen. Bytte tätningarna i tuberna och problemet försvann.

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Gurkan  
#444925 Svårt att se men det sitter en smörjnippel precis över foten

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

SnorreP  
#444967 Hej
Okej kanske man har vatten därinne under oljan? Jag måste kolla detta. Men har de verkligen inte tätat mot vatteninträngning i övre lagringen? Konstigt i så fall eftersom det borde vara enkelt att sätta en dropplåt eller liknande så att inte regnvatten kan rinna in. Eller sätta oring i lagringen. Återkommer när jag kollat.

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Gurkan  
#444969 Finns ingen tätning där uppe

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445013 Trycker det ut lite hela tiden eller bara ibland?
Rinner det mer eller mindre hela tiden så läcker det igenom från nån tub. Trycker då ut när du kör svängen.
Är det vatten som kommit in så bör det inte kunna trycka ut värst mycket, eller?

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Bosse1  
#445020
hlb skrev:Korrosion i cylindrarna. Vrid kranen max åt båda hållen en gång per vecka, så att hela cylindern får smörjning.


:-bd Och har det blivit gravrost i dessa river man sönder de nya tätningarna ganska snabbt :((

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

SnorreP  
#445544 Hej igen
Öppnade pluggarna och ut kom först ca. 1 l vatten och sen 2-3 l skitig olja.
Så tydligen läcker regnvatten och smält snö in i övre lagringen.
Tack för tipset om detta, utan denna tråden hade jag inte kommit på att vatten rinner in.

Nu är det i alla fall ny olja där så sedan får man väl öppna pluggen då och då och släppa ut.
Kanske skulle man gånga in en liten kran så går det fort att tappa ur?
Egentligen lite dålig konstruktion, varför inte ha fettsmörjning både uppe och nere och ett rejält dräneringshål i botten? Eller en ordentlig manschett så att inte vatten kan komma in.

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Gurkan  
#445562 Förstår inte hur det ska kunna vara olja där egentligen när vridhuset ser ut så här underifrån

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Bosse1  
#445574 Testa silikon istället :mrgreen: fästplattan funkar väl som "lock" ??

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

heddan  
#558697 På vår patu 525tror ja den heter så tror jag att oljan kommer ifrån den stora bulten som sitter mitt i huset.. Kände lite på den o den va lös så ja drog åt den men verkar som att de fortfarande läcker ur den..

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Gurkan  
#558699 Då läcker det troligen olja i svängcylindrarna. Har du mkt glapp i pelarn ??

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558701
heddan skrev:På vår patu 525tror ja den heter så tror jag att oljan kommer ifrån den stora bulten som sitter mitt i huset.. Kände lite på den o den va lös så ja drog åt den men verkar som att de fortfarande läcker ur den..


Om det är en skruv med kontramutter för att ställa spelet kuggstång - kuggpelare så är det en dålig idé att "dra åt den". God chans att du spräcker huset om du har en sliten kran. Gör om och gör rätt.

Morgan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).