Verkstan

ombyggnad sm 868

14 inlägg 6215 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ombyggnad sm 868

aunnr1  
#445078 Jag har bytt till mej en gammal 868 som det finns lite jobb på, kedjorna verkar kugga över på vagnen så det får man väl kika på.

Maskinen är ganska ombyggd, den har kortad vagn jag tror den är kapad ca 1200mm framför boggien.
Den har gått som skördare med ett Tapio aggregat o det sitter en ganska rejäl kran med tilt som är monterad mitt på vagnen jag tror det är en cranab men hittar ingen märkning på den, det är också byggt ett midje lås på den.

Jag började fundera på att montera kranen på taket på traktordelen men jag vet inte hur midjan skulle hålla för detta.
Är det någon som har koll på hur midjan håller på 868



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445104 Går det inte att få tag på en annan bakända

Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

aunnr1  
#445134 Problemet är inte att jag inte kan använda bakändan,vill jag är det betydligt enklare att förlänga vagnen igen o montera kranen på orginalfästena som finns kvar.
men 868 är väldigt långsvängd o så kortad som den är år den betydligt mycket smidigare, dessutom har jag kört mycket maskiner med takkran o jag gillar att ha kranen ovanför huvudet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ombyggnad sm 868

Mowi850  
#445135 Lägg gärna upp bilder så vi får se på maskin. Och det skulle nog gå och få tag på en bakdel tror det demonteras en och annan.

Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445158 Blir en kraftigt stativ för att få upp en stor kran så på taket

Användarvisningsbild

Re: ombyggnad sm 868

skogsjan695xl  
#445200 Varför vill du ha kran på taket över huvud taget?
Ska du köra den som skördade eller ska den byggas om till skotare?

Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

aunnr1  
#445530
Jag skall nog köra den som skotare men jag har ju kvar Tapio aggregatet, elen o hydraliken finns färdigt så repar man bara aggregatet så kan man ju använda den som skördare eller drivare..
För att kunna skota med vagnen så måste jag nog förlänga den lite grann i alla fall för som den är nu så är det bara 2m från midjan till cc boggien o det kan nog bli lite baktungt.
Kranen som sitter på den är 7,5m med utskjut, det är en cranab fot på den men resten är ganska likt en ösa P89 som jag har men lite modernare sticka, jag laddar några bilder så kanske någon vet vad det är för kran.

   TS
Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

Flax12  
#445583 Hänga på en kort vagn efter till att bära virket kanske kan va ett alternativ. Inte lika roligt att backa men hela maskinen är en kompromiss.

Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

aunnr1  
#445637 Om jag vill ha en så kort maskin som möjligt varför skulle jag då vilja ha en vagn till bakom det jag redan har, igentligen är inte en kort maskin nåt självändamål men eftersom jag har en 868 o den är byggt med midjan väldigt långt fram o därför genar vagnen ganska rejält.
utan kran på vagnen kan jag flytta fram grinden 800mm o ändå behålla fritt fullt svängutslag. jag trodde den var kortad ca 1200mm men den är kortad med 1315mm från original.
I orginalutförande är det 2505mm från grinden till cc boggien om jag kortar det till 2200mm kan va lite kort men maskinen är känd för att vara blytung i framändan så det kanske går bra, o man får väl tänka på hur man lastar om man har mycket långt virke. med detta så skulle jag behöva förlänga vagnen 200mm.
Alltså skulle jag ha en maskin som är från midjan o bak till boggien kortad med ca 1100mm o med samma svängvinkel som tidigare.
Men detta går bara om kranen sitter på taket, o jag vill helst ha kranen på taket.
Om man riktigt vill tjorva till saker o ting skulle man kunna vända midjan från traktorn till vagnen den skulle då hamna ca 450-500mm längre bak, men det skulle kanske vara svårt med hållbarheten, o kanske ganska mycket jobb.
Det verkar som dom flesta är ganska negativa till att ha kranen på taket.
Men vad tror ni skulle man klara midjan o sidostabiliteten med att ha kranen på taket

   TS
Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

Flax12  
#445638
aunnr1 skrev:Om jag vill ha en så kort maskin som möjligt varför skulle jag då vilja ha en vagn till bakom det jag redan har, igentligen är inte en kort maskin nåt självändamål men eftersom jag har en 868 o den är byggt med midjan väldigt långt fram o därför genar vagnen ganska rejält.
utan kran på vagnen kan jag flytta fram grinden 800mm o ändå behålla fritt fullt svängutslag. jag trodde den var kortad ca 1200mm men den är kortad med 1315mm från original.
I orginalutförande är det 2505mm från grinden till cc boggien om jag kortar det till 2200mm kan va lite kort men maskinen är känd för att vara blytung i framändan så det kanske går bra, o man får väl tänka på hur man lastar om man har mycket långt virke. med detta så skulle jag behöva förlänga vagnen 200mm.
Alltså skulle jag ha en maskin som är från midjan o bak till boggien kortad med ca 1100mm o med samma svängvinkel som tidigare.
Men detta går bara om kranen sitter på taket, o jag vill helst ha kranen på taket.
Om man riktigt vill tjorva till saker o ting skulle man kunna vända midjan från traktorn till vagnen den skulle då hamna ca 450-500mm längre bak, men det skulle kanske vara svårt med hållbarheten, o kanske ganska mycket jobb.
Det verkar som dom flesta är ganska negativa till att ha kranen på taket.
Men vad tror ni skulle man klara midjan o sidostabiliteten med att ha kranen på taket

Ska du använda den som skördare så är ju tiltbryggan på vridhuset värdefull att behålla. Det skulle komplicera tak placeringen en del. Men tänkte du flytta med den? Visst är den blytung fram redan (Körde en på skolan). Får "vikta" den annars. [emoji106]

Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

Jim_90  
#445701 Skulle jag ha kommit över en såndär byggt till skördare hade gillat konceptet för mycket och velat ha den som den är. Men skulle bygga om den till combimaskin med samma koncept som forest-line men nu e ju jag allmänt lite galen :lol:
Hade byggt med pendelhjul för att kunna förflytta den likt forestline med enbart maskin




Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445728 Hade nästan varit enklare att behålla den som den är för stegmataren och hittat en till som skotare

Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

aunnr1  
#445869 Ja när det gäller tiltbryggan så hade den varit fin att ha men kranen är redan för hög att montera på taket som den är den är 1m från kranfot till bulten
som håller bommen så den går nog bort. Sen är det ju framförallt som skotare jag vill ha den, skördar möjligheten blir en bonus.

O det hade defenitivt varit enklare att behålla den som den är men det blir en maskin till,
Jag har en kran till en P89 ösa kran det hade varit ett alternativ den är kortare, 6,5m men den kan man bygga en ny sticka till med utskjut,
fast jag vet inte om man vinner så mycket på att använda den, den kan jag nog få lägre stubbe på men inte mycket o lika mycket jobb
förmodligen ungefär samma vikt på den.
Det måste ju naturligtvis till ett rejält stativ till kranen

   TS
Avatar Fallback

Re: ombyggnad sm 868

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445883 Om du kollar i tråden Valtra 6550 med frontpump o takmontage finns lite bilder ett takmontage gjort på 2000talet på traktor men de kanske kan nåt matnyttigt för dej ändå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).