Ny Teknik och Elektronik

Diskussion om Qgis!

41 inlägg 45504 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

kephart  
#389619 Kul att det finns en tråd om QGIS och skog!

Jag har hållt på ett bra tag nu och gjort temakartor, visualiseringar av Heureka-skötselprogram, lagt in naturhänsyn och dylikt. Funkar riktigt bra. Jag har också gjort en lite integration med Jordbruksverket så jag kan göra en karta på SAM-ansökan.

Här är en liten temakarta från en Heureka-körning med åtgärdsförslag de två närmaste perioderna. Period 1 är röd Period 2 blå. Slutavverkning rutig, gallring snedstreckad. Etiketterna är inte ideala. De innehåller SI, ålder och ID. Med nya stödet för flera regler för labels så borde de gå att göra bättre etiketter.

Heureka-visualiseringen är än så länge väldigt manuell med massa trixande med textfiler och importer, men det borde gå att göra direkt mot Heurekas MSSQL resultatdatabas.

Jag kör med PostgreSQL som databas i botten. Klart värt när man börjar göra mycket sökningar.



1461938938_qgisexempel.jpg

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443974 Hej, det var ett tag sedan. Men nu har jag fått tummen ur, och gjort något! :)

Till QGIS finns det nu en plugin som heter "Stand Browser", och ligger i centralkatalogen. Med den är det - tycker jag - lättare att bläddra igenom bestånden och få översikt. Förutsätter att beståndet är sparat på de format som finns länkat i tråden innan. Mer dokumentation följer med plugin.

Jag ser detta som ett första steg. Enkelhet är viktigt. All feedback är önskvärd!

Allt är såklart gratis och sker idéellt! :)

@kephart
@Esignman
@ostman
@JPW
@bjed0001
@IT-SKOGVAKTARN

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444144 Misslyckades med att paketera första versionen ordentligt :oops:, så nu ligger det en ny version 1.1 ute. Pröva igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

therese_melica  
#470041 Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på. Jag vill kunna lägga "rullgardiner" i attributtabellen. Om jag exempelvis har kolumnerna kommun, naturtyp osv. Så hade det vara smidigt att ha rullgardiner med massa olika kommuner och alternativen för naturtypskategorin. Så slipper man skriva in det varje gång.
Vet någon hur man lägger in sådana rullgardiner?

Har version 2.18

Tack på förhand!

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Lenton  
#476923 Kolla Lageregenskaper -> Fält. Ändra redigeringstyp till Värdekarta ock skriv in vilka värden du vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

dafvid  
#497829 Det här var ju ett ytterst intressant projekt. Jag sitter med och utvecklar SPlan och är hyffsat bekant med skogliga beståndsregister och deras struktur.
SPlans databas är grovt strukturerad
Plan
- >Skifte
- >Avdelning
- - >Skikt
- - - >Trädslag
- - - >Åtgärd(Planerad/Utförd).

Jag sitter själv och pillar med QGIS och PostGIS och lite python och har funderat lite på just en planläggningsverktyg som plugin i QGIS.

Jag har precis fått kläm på topologier i PostGIS och tror starkt på ett system baserat på detta. Sen tror jag inte man ska titta så mycket på Heurekas importformat utan snarare på Forestand-formatet. Avdelningsdata är per definition hierarkiskt och låter sig inte plattas ut så lätt. Så ett plugin som kan redigera Forestand-filer tror jag starkt på. Det finns två huvudformat. Ett för att beskriva en samling avdelningar och ett för att beskriva resultatet av en inventering (för att uppdatera sagda register). Det kommer att bli den huvudsakliga kommunikationskanalen för beståndsdata inom skogsbruket (antar jag) så ett program anpassat efter det tror jag blir väldigt användbart.

Lägg till ett stöd för import av HPR-filer (inte kanske helt lätt att få tag på för Svensson) så är man EXTREMT i framkant. =)

Jag ska sätta mig in Magnus plugin här så återkommer jag. Med reservation för begränsat med tid, dock stort intresse.

På återhörande!
/David

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Bengt Granberg  
#497841
Mangan skrev:Tänkte vi kunde ha en tråd om att utbyta erfarenheter i att använda Qgis i skogen. Så jag pingar alla som har skrivit i Qgis-trådar tidigare.

Jag har under årens lopp varit med och hackat ihop Qgis lite gran, och är sugen på att göra mer. Men jag behöver idéer, så är det ni något ni saknar så säg till. Det jag själv funderar över är hur man skall kunna få en historia över sitt skogsbruk, så man ser vad som är gjort när. Vore fint om man kunde lägga in lite formler för volym och tillväxt med. Kanske gallringsmallar eller SI-beräkning? Allt sådant går att göra som plugin, det svåra är att bestämma sig om formatet datan skall ligga i.

Kommer att fylla på lite med hur jag kör, så vill jag se hur ni andra gör också! :smile:

@Esignman @IT-SKOGVAKTARN @Copture @Skogsmästaren @Niking @erm @lfq @björken @sveakatten

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

bserv  
#529214 HPR filer innehåller en massa intressant info. Ser att någon fått samma idé som jag - importera dem i QGIS. Är det någon som vet om det är någon som fått det att funka?
Förresten HPR filerna - finns det någon generisk XML-browser eller annat liknande som enkelt kan läsa de filerna? Eller för den delen göra PRI till HPR omvandling?

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

blavattnet  
#740771 provar att skriva i gammal tråd:

Vet någon hur man kan läsa in data ifrån Pc-Skog i QGIS?
I QGIS kan jag läsa in tabellerna, t.ex. avdelningsdata. Geometrierna verkar dock inte QGIS vilja veta av. Det blir bara BLOB.
Tips någon?

Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Anton Holmström  
#741099 Vilket filformat från du från PCskog?

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

blavattnet  
#741100 jag använder Sqlite-databasen som ligger i arkivfilen med .PCSKOGZ ändelse.
PCSKOGZ är en zip-fil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).