Sågtimmer

2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

61 inlägg 78315 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Vedproducent  
#443303 830 kr m3 fub för normaltimmer gran exkl. klentimmer är nog fullt rimligt. Klentimmer inräknat beroende på skog drar ner snittet.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

ÅsaNisse  
#443309 Vissa sågverk har ju höjt priserna men i gengäld justerat längdkorrektionerna så att utfallet blir lägre än förra året. Sen tycker jag det är en jä***a djungel att jämföra priser när man ska behöva sitta och räkna om alla olika mått. m³to, fub, m³sk osv. Det känna som en hel fruktkorg.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443331 Kollat nu, 745:- för grantimmer, 600:- för tall. Klentimmer 550:-/465:- Allt per fub. Ca 1000 fub totalt.

Hade man fått de priserna som @uffejohan fick, då hade jag huggit varenda pinne som gick och hugga (och kanske någon till :oops: ) och gråtit hela vägen till banken. :) Näe, men jag är nöjd med mina priser. @uffejohans nivå är inte helt orimligt om det är ett lokalt sågverk tycker jag.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jannee  
#443335 Det är bara att gratulera uffejohan till att fått 100kr m3fub mer än någon jag tidigare bara hört talas om.
Förhoppningsvis sprider denna prisbild sig.
Jag har ingen orsak att betvivla uffejohans utsago men det låter ändå för bra för att vara sant men då kan vi kanske hoppas på en bättre prisbild framöver :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

uffejohan  
#443353 Jo Mangan, det är ett lokalt sågverk med uppenbar virkesbrist!

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

surjämten  
#445532 Tidningen Skogen presenterar ju aktuella prislistor i varje nummer. I senaste numret ligger sågtimmerpriserna i mellersta Sverige runt 390kr/fub om jag inte minns alldeles fel. Verkar överensstämma dåligt med verkligheten?
Kommentarer tack!

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

haggloader  
#445537 Jag tror många forumiter har en ytterst välskött skog därav de höga virkespriserna !
Däremot tror jag inte forumiter är bättre förhandlare än någon annan.....

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jannee  
#445548 Sågverkens inköpare här nere i södra Sverige har utan tvivel gått och hoppats på en storm. Flera sågverk har idag brist på timmer och från öststaterna kommer det tydligen inte in några mängder.
Gäller m.a.o. att bara vänta ut, förr eller senare måste priserna stiga.
I dag är priserna LÄGRE än vad de var för 4 år sedan och för tillfället omöjliga att förhandla upp.
Man kan misstänka att inköparna har bildat en kartell :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Traktordave  
#445631
surjämten skrev:Tidningen Skogen presenterar ju aktuella prislistor i varje nummer. I senaste numret ligger sågtimmerpriserna i mellersta Sverige runt 390kr/fub om jag inte minns alldeles fel. Verkar överensstämma dåligt med verkligheten?
Kommentarer tack!


@surjämten
Om jag förstått dessa prislistor i Skogen rätt är det snittet av en avverkning, dvs massaved och timmer sammanvägt. Tolkar texten om avverkningskostnader att detta ska dras i från från priset som redovisas.

Sedan har dom en separat lista för enbart massaved också.

Men jag är inte helt säker så om ngn annan vet så är det bara bra.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

stektlök  
#445660
jannee skrev:Sågverkens inköpare här nere i södra Sverige har utan tvivel gått och hoppats på en storm. Flera sågverk har idag brist på timmer och från öststaterna kommer det tydligen inte in några mängder.
Gäller m.a.o. att bara vänta ut, förr eller senare måste priserna stiga.
I dag är priserna LÄGRE än vad de var för 4 år sedan och för tillfället omöjliga att förhandla upp.
Man kan misstänka att inköparna har bildat en kartell :mrgreen:


jannee

Då hoppas vi att vi klarar oss utan några brutala stormar några år till nu ! ;)

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Sandström87  
#445807 Priset i tidningen skogen är ett snitt på en avverkning i mellansverige. Så i en sådan jämförelse förlorar alla listor som inte är gjorda för liknande skog

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

haggloader  
#445813 Tidningen skogen har väl prissnitt på många regioner och orter i landet, men jag tror stambanken som används är från Mellansverige eller liknande.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

surjämten  
#445879 Ja man har "prislistor" för hela Sverige o de flesta stora bolagen.
Att jag tog mellansverige var bara ett exempel. Tyckte det var intressant eftersom fler i denna tråd berättade om priser som låg långt däröver.
En annan notering var att priserna i norr höll sig väl. Intressant med tanke på att skogsmark norrut kan vara två till tre gånger billigare än i södra Sverige.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Bröderna byman  
#473099 Bumpar denna tråden...

Hur har priserna utvecklats sen senaste inlägget i mars?

Står i begrepp att planera för avverkning av både tall och gran, vad kan man förvänta sig för prisnivå i sydöstra Sverige?

Vad tror ni om prisutvecklingen framöver? Har läst en del artiklar som hävdar att priserna peakar nu...

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Nybörjare1  
#473283
uffejohan skrev:Jo Mangan, det är ett lokalt sågverk med uppenbar virkesbrist!

Är det lillevrå sågverk kanske?
Dom betalar grymt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).