Sågtimmer

2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

61 inlägg 78318 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jannee  
#443154 Är det sant och varför skulle det inte vara så måste du vara väldigt nöjd, så bra betalar inte Smålandssågarna och absolut inte Södra för massan.
Knappt att man tror på siffrorna men då vet jag vad jag ska kräva för mitt virke :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

alias  
#443157
Seb macahan skrev:Jag fick 730 m3fub hela sortimentet (klentimmer) ner till 12cm ub alla längder och en fast drivning på 59kr fub. 360 m3fub för massan. Det tyckte jag var ganska bra.


Det tycker jag lät som riktigt bra priser (även på massaveden och drivningskostnaden). Framförallt dock när de betalar 730 kr/m³fub även för klentimret.

Gratulerar, du verkar ha hittat en bra avnämare för virket.

Måste medge att jag är lite nyfiken på vilken köparen är, men jag förstår om du inte vill gå in närmare på det.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

80-90  
#443158
Seb macahan skrev:Jag fick 730 m3fub hela sortimentet (klentimmer) ner till 12cm ub alla längder och en fast drivning på 59kr fub. 360 m3fub för massan. Det tyckte jag var ganska bra.

Det va helt otroliga priser !!! Oj oj tänk om man kunde få så nån gång !!! Ha precis huggit 700 fub å hoppas jag får 350 i rotnetto !!

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jannee  
#443167 "Tror" att Zeb blir tvingad att göra inköparen en "väntjänst", typ renovera inköparens villa till absolut nettopris :mrgreen: :grin:

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

loppan  
#443175
80-90 skrev:
Seb macahan skrev:Jag fick 730 m3fub hela sortimentet (klentimmer) ner till 12cm ub alla längder och en fast drivning på 59kr fub. 360 m3fub för massan. Det tyckte jag var ganska bra.

Det va helt otroliga priser !!! Oj oj tänk om man kunde få så nån gång !!! Ha precis huggit 700 fub å hoppas jag får 350 i rotnetto !!


730 kr fub blir i det närmaste 800 kr fub to.
Är den köparen angelägen om sin egen nedläggning?
Stamblocken kryper ner mot 800 kr fub to.

59 kr för bara skördaren i bra skog?

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

alias  
#443178
loppan skrev:
80-90 skrev:
Seb macahan skrev:Jag fick 730 m3fub hela sortimentet (klentimmer) ner till 12cm ub alla längder och en fast drivning på 59kr fub. 360 m3fub för massan. Det tyckte jag var ganska bra.

Det va helt otroliga priser !!! Oj oj tänk om man kunde få så nån gång !!! Ha precis huggit 700 fub å hoppas jag får 350 i rotnetto !!


730 kr fub blir i det närmaste 800 kr fub to.
Är den köparen angelägen om sin egen nedläggning?
Stamblocken kryper ner mot 800 kr fub to.

59 kr för bara skördaren i bra skog?


Räknar jag om från 730 kr/m³fub till pris per m³to så hamnar jag på 876 kr/ m³toub (räknade på omvandlingstal 1,2).

Den högsta siffra för grantimmer jag har sett är 840 kr/m³fub oklassat. Den är dock från 2011 eller 2012 och avsåg avtal mellan en större fastighetsägare/förvaltare och ett köpsågverk där allt grantimmer från fastighetsinnehavet skulle gå till sågverket ifråga under ett halvår eller helår.

Jag minns att jag vid den tiden gjorde reflektionen att denna affär hade en prisnivå per m³fub som motsvarade vad jag sett många affärer på i kr/m³toub.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Seb macahan  
#443182 Jag ber om ursäkt :oops: , efter o tagit fram avtalet o granskat det så måste jag frisera mina siffror.
710:- för för gran fub och drivningen var på 80kr fub inkl flyttning.
Det är nog ändå bra men inte fullt så bra som jag fick det o låta i första inlägget.
Att tiga är guld o tala är silver o allt det där :wink: Hoppas jag inte upprört allt för många nu :???:

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

uffejohan  
#443187 Mina 830 kr/m3fub var oklasssat rakt över för allt grantimmer exkl. klentimmer. Posten var totalt 550 m3fub varav nästan 400 m3fub grantimmer.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jannee  
#443204 Det var verkligen synd att Zebs första uppgifter var för bra för att vara riktigt sanna.

Användarvisningsbild

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jørgenjthaule  
#443205 Er det sånn at dere får 6-800kr pr kbm med gran i Sverige?Her i Norge skal du vel være heldig hvis du får 400..ca..

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

jannee  
#443284 Jag vill absolut inte misskreditera Uffejohan, beskylla om för att ljuga eller frisera siffrorna men måste verkligen ställa mig tveksam till att han får 830kr m3fub, 830kr m3to kan jag acceptera men inte m3fub.
Det ligger säkert en hund begraven = missförstånd angående beteckningarna.
830kr m3fub motsvarar ett pris på 1030kr m3to.
Zeb har ändå lyckats bra med ett pris på 854kr m3to

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

uffejohan  
#443296 Nä du Jannee, jag har kollat både avräkningsnotor och skördardatorns utskrift. Det står verkligen m3fub och priset är 830 kr/m3fub. Om du ger mej din mailadress kan jag VB utskrifterna. Jag har varit skogsägare i över 40 år och sålt virke hela tiden så jag har koll på både priser och de olika måttenheterna.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

isteskog  
#443297 Får gratulera UffeJohan till ett grymt grantimmerpris ..... iaf om man jämför med mina hemtrakter! Klentimret? I vilken diameterklass ligger den? :smile:

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

uffejohan  
#443299 Ner till 10 cm ub, fallande längder. Detta sortiment har rätt hårda krav på rakheten så det faller ut en del mav av den orsaken även om kvaliteten i övrigt kan vara bra. Taget ur minnet fick jag 430 kr/m3fub, är dock inte helt säker på siffran.

Avatar Fallback

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

uffejohan  
#443300 Jag vill absolut inte misskreditera Uffejohan, beskylla om för att ljuga eller frisera siffrorna men måste verkligen ställa mig tveksam till att han får 830kr m3fub, 830kr m3to kan jag acceptera men inte m3fub.
Jag måste kommentera jannee en gång till: Bara för att du inte kan acceptera något kan det ju faktiskt vara sant!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).