Verkstan

Sota ur motorn med vatten?

36 inlägg 23810 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

HenrikGbg  
#129141 Faktum är att om du har ZINKPLÅT så funkar det i spisen och skorstenen. Lägg in en bit Zinkplåt på glöden och du får nysotat!
(jag har aldrig provat själv, eftersom jag inte har sådana problen i lägenheten)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kjell S  
#129143 Ja, det är ett gammalt trix.. Varför kallas zigenarna för zinkisar?

Ammoniumklorid eller va´fn det heter är det som torkar ut tjäran.. finns även i konstgödsel eller i "ekonomibomber" för terrorister.
Det är nog lättare att blanda ut med vatten än zinkplåt....

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kse  
#129151 Inom tex tacktorpulling så är det ju vanligt med vattensprut, där kör dom med flera turbos i följd och kör in lika mycket vatten som diesel och kan på så sätt köra med hiskeliga laddtryck som i normala fall hade orsakat härdsmälta. Men att få någon effekt bara genom att tillsätta vatten i en vanlig motor tror jag ej på.

Nåja tillbaks till ursotningen, efter att läst på lite på nätet om tillvägagångssätt och övertygat mig själv om att metoden funkar så har Forden fått sej en vattenbehandling i två omgångar och den snurrar än faktiskt än.
Den snurrar dessutom mycket bättre då jag fått en mycket bättre gasrespons på låga varv, borde förstås gjort ett acc test innan för att jämföra så man inte får nån placebo effekt.
Toppfarten talade dock sitt tydliga språk, från att tidigare segat upp till 120 drog det nu jämnt upp till 135 där det tog stopp. Tycker att motorn inte heller "knackar" lika hårt på tomgång
Operationen var tämligen enkel, av med luftfiltret och spraya in ca 2dl vatten i insuget.
Motorn var varmkörd och varvet låg på ca 3000 när vattnet sprayades in.
Vid första omgången kom det ordentligt med svart rök/sot till en början, andra vändan knappt nått.
Måste säga att jag är positivt överraskad av resultatet.


Får se vad man sätter tänderna i nu 😈
Senast redigerad av Kse sön 15 maj 2011, 20:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kjell S  
#129153 Jag hänger på... Subarun, ATVn o sågarna! WTF?!?

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kse  
#129157 Ja man har ju gården full med skrot, sky is the limit!
Skyll bara inte på mej om det rasar :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kjell S  
#129161 Klart jag gör!

Lite vatten har ju ingen dött av... bara det inte är djupare än
nästippen till halva borren...

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

Hema  
#442653 Är det nåon som har provat att sota ur sin/sina motorsågar (eller andra maskiner) måntro?

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

jannee  
#442664 Vatten eller rättare sagt vattenånga är det ENDA lösningsmedel som tar ALLT.
När jag körde åt ADR diskade vi tankarna med vattenånga och denna ånga tog allt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

alias  
#443055
Hema skrev:Är det nåon som har provat att sota ur sin/sina motorsågar (eller andra maskiner) måntro?


Nej. Däremot vattensotade vi försvarets elverk (Honda bensinmotorer) när jag gjorde lumpen med jämna mellanrum. Där blev vi dock förmanade av befälen att ge fan i att försöka något liknande med dieselmotorer p.g.a. att vatteninblandningen skulle riskera att öka kompressionen i motorn ohälsosamt mycket.
Vet inte om förmaningen var relevant, då vi aldrig testade på någon dieselmotor.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kse  
#443056 Jag körde som sagt på en dieselmotor och den lirade på bra i många mil, nu är dock bilen såld och tom. skrotad råkar jag veta. dock inte pga. Motorhaveri. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

JensSkoog  
#443073 Körde en sliten Hiace när jag bodde i Hong Kong. På soliga dagar med torr luft orkade den knappt motbackarna. Men när fukthalt i luften gick upp i 100% blev den yr som en ponni :wink:

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

ORION 47  
#443267 Hej.I yngre dagar körde jag sidovagnsracing med hårt trimmade tvåtaktsmotorer. När vi plockade isär en motor efter att det körts i regn,så var förbränningsrummen helt rena, inget sot alls.Vid körning i torrt väder var de litet sotiga.
Så jag tror att det fungerar ,men belatstningen på motorn blir stor vid vatten insprutningen.
Mvh Orion 47

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

jannee  
#443286 1 liter vanligt vatten = 900 m3 ånga.
Av detta kan ni tänka er vad någon eller några vattendroppar höjer kompressionen i en motor
I början på turboeran för Saab var det några klåfingriga Saabreparatörer som kom på att borra ett hål i insugsröret (efter turbon) där montera ett spolarmunstycke och på så vis duscha in vatten till förbränningen. Blev en drastisk effekthöjning

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443307 Fel Jannee! 1 liter vatten ger "bara" ca 1,36 m3 vattenånga vid normalt tryck och temperatur. Allt enligt den ideala gaslagen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

jannee  
#443321 Tydligen en helt felaktig information jag fått eller inbillat mig är nog mer sanning :oops:
När jag googlade fick jag fram följande:
När vatten övergår till gas-form så expanderar vätskan otroligt mycket. Av en liter vatten kan det bildas 1600 liter ånga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).