Föryngring

Planteringshacka något att ha?

24 inlägg 14480 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planteringshacka något att ha?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346385 Jag skall plantera plugg+1 gran där det ej är markberett. Ganska fuktigt, en del vitmossa. Vilket funkar bästa, hacka eller borr? Har använt borr tidigare till några plantor.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

alias  
#346389
Mangan skrev:Jag skall plantera plugg+1 gran där det ej är markberett. Ganska fuktigt, en del vitmossa. Vilket funkar bästa, hacka eller borr? Har använt borr tidigare till några plantor.


Tycker det är lättare att få plantan rakt med borr (de olika borrtyperna är väldigt olika att använda - handlar nog lite om tycke och smak där). Kör själv med ett kort borr som kallas Smålandsborren med ett påmonterat extrahandtag.

Har några MODO-hackor hemma, men använder dem mest till att jämna ut grovfyll med.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sv: Planteringshacka något att ha?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346399 Själv tycker jag att hacka fungerar bra om du ska frilägga en mindre planteringsyta från befintlig vegetation och sedan borra ner plantan.

Är det fuktigt, kan det kanske vara en idé att göra lite högar och plantera i dessa? Då är kanske hackan användbar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346403 Låter jobbigt med högar. :) Det lutar ändå en del, så hoppas det skall klara sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

jannee  
#346408 En del pluggplantor + 1(omskolade täckrot) kan man sätta med GROVA rör -smidigt. Det går annars relativt bra med spade. Kör ned spaden, vik den framåt, släpp ned plantan, tag bort spaden. Visst du får böja dig ned men resultatet blir oftast mycket bra - man får rötterna ganska utspridda = fördel.

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Mats_Orberga  
#346434 Jag planterar snabbare med hacka än med borr. I början gillade jag inte hackan något vidare men idag är den mitt förstahandsval. Använd båda händerna för att slå i hackan och bryta upp torvan. Annars är det lätt hänt att du får ont i armbågen.

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346604 Vet inte om dina marker är som mina, men jag har aldrig funderat på hacka. Kan föreställa mig hur det skulle kännas i armarna efter en dag när hackan huggit i sten nästan varje gång den träffar marken. Borret brukar kunna skruva sig mellan stenarna. Jag använder kort borr.

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346611 Tycker inte det är så stenigt, men har inte försökt med hacka så det kanske gömmer sig sten i riset?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442943 Skogma säljer en hacka som heter "Planteringshacka liten" som verkar kort. Är det bra?

Behöver 3 st för vårens plantering av barrot, har aldrig planterat sådana förut. Hygget är inte markberett så hacka låter vettigt när jag läser om den. Men som sagt, hur ska den ut ut för att fungera bäst. Det handlar om 1 Ha.
(tror inte spade fungerar i den marken så en hack lär det vara)

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

halvproffs  
#442948 Ta den längre om du vill undvika ryggont i möjligaste mån. Sådana har jag 2st av och dom har varit bra.

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

torpöbo  
#442969 Håller borr högre än hackan. Använder ett längre borr så man har något att stötta sig på. Har man stenbunden mark så får man ner borret mellan stenarna på ett enkelt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442971
torpöbo skrev:Håller borr högre än hackan. Använder ett längre borr så man har något att stötta sig på. Har man stenbunden mark så får man ner borret mellan stenarna på ett enkelt sätt.

Kanske bäst att prova båda?! Sten har jag gott om.....

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442972 Just ja, vad menas med "borrhacka"? Såg Ahlsells hade sådan.

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

torpöbo  
#442980
Uvskogen skrev:
torpöbo skrev:Håller borr högre än hackan. Använder ett längre borr så man har något att stötta sig på. Har man stenbunden mark så får man ner borret mellan stenarna på ett enkelt sätt.

Kanske bäst att prova båda?! Sten har jag gott om.....


Hackan kan du använda när du ska göra planteringsrutor, avleda vatten manuellt, schaktjobb osv. Så även om du inte trivs med den i skogen så finns det alltid användningsområden.

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442982 Värmlands borren is the skit! \M/ :-BD
Jag har gjort några hundratusen planor med denna borr \M/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).