Sågtimmer

Köpa rundtimmer?

15 inlägg 35307 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa rundtimmer?

Anna&Andreas  
#442816 Hej!

Mitt/vårt första inlägg i detta forum så om det är postat fel så bara hojta :smile:


Vi ska bygga ett hus, i roslagens famn, där stommen består av stående rundtimmer (stolp hus). Vi har inte haft tid att hämta hem rundtimmer från släktens skog som planerat och nu är det grönt ljus för byggstart i vår och vi skulle behöva torkat rundtimmer till husstommen.

Frågan är bara OM det går att få tag på och om någon har tips på hur vi enklast går tillväga.

Tack på förhand
/Anna



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Torbjörn Johnsen  
#442828 Hej Anna & Andreas, ni har kommit helt rätt! Tyvärr tror jag det kan vara svårt att få tag i torkat rundtimmer. Det är nog inget vanligt sortiment varken för skogsägare eller mindre sågverk/vidareförädlare. Men frågan är ställd så något tips kanske det går att få fram. Fundera över om det måste vara torkat rundtimmer? Om det inte går att använda färskt (vinteravverkat)? Det torkar ju på plats bara man inte bygger in det i för täta ytskikt direkt. Om man t ex jämför med virket som används vid hustimring så tror jag inte att stockarna torkas speciellt innan de används. Vi får hålla tummarna för att det finns skogsforummedlemmar med mer kunskap som kan tipsa. Har du någon mer info om vilka dimensioner och längder det rör sig om?

Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Anna&Andreas  
#442835 Hej och tack för svar!

Ja vi misstänkte att det kan vara lite knepigt men värt att kolla. I "vår" skog finns några vindfällen men det är lite för få träd mot vad vi behöver.

Vi ska bygga ett halmbalshus, dvs en timmerstomme och sen har vi hårt pressade halmbalar som isolering och lerputs in och utvändigt. Så det blir ett diffusionsöppet system. Så det finns möjlighet att det får torka på plats. Nackdelen som vi fått höra från timmermän är att om för "färskt" timmer används så kan konstruktionen bli instabil i.o.m att trät krymper mest på bredden. Sedan finns risk att det blir sprickor i putsen och sättningar. Så baserat på de råden letar vi nu efter så torrt rundtimmer som möjligt. Vindfällen som inte är för angripna borde funka det med.

Dimensionerna varierar men minsta diameter räknar vi med blir 150mm, längder varierar det med men kortaste längderna blir runt 2,5m och eg ingen maxlängd för de stockar som ska vara på ås-taket.

/Anna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Rohdin  
#442836 Du kan ju alltid prova att kontakta något/några timrings företag är väl de enda som kan tänkas ha timmer avbarkat och torkar på "lager". Som jag kan komma på iallafall. Är du i mellansverige eller norrland kan det väl tänkas att Rundvirke skog (http://www.rundvirkeskog.se/) kanske kan tänkas hjälpa ? de är ju vana att köpa special sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Vardon  
#442838 Torrgranar? De är ju i princip färdigtorkade och bra byggmaterial. Iofs går det åt några stycken...

Jag har ju torrgranar som grundmaterial. Så ska jag byta en stock på en lada så börjar arbetat med lite promenader att hitta lämplig torrgran.

Avatar Fallback

Re: Köpa rundtimmer?

Skogen i boden  
#442863 Kolla med träkultur. Eller på solosågare på fb

Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Bax  
#442867 Det kanske går att kolla med Småsågarna?
http://smasagarna.se/

Avatar Fallback

Re: Köpa rundtimmer?

Flax12  
#442940
Bax skrev:Det kanske går att kolla med Småsågarna?
http://smasagarna.se/

Lägg en förfrågan på småsågarnas Facebook också.

Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Anna&Andreas  
#442945 Tack för alla tips :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa rundtimmer?

Elfving  
#442983 Om du skall bygga med stående rundtimmer som bärande stolpkonstruktion tycker jag inte att det är viktigt att använda torra stockar. Stommen kommer att torka där den står oavsett. Barka allt timmer så blir det mindre skräpigt sedan och det torkar fortare. Till hösten (när tillgången på halm är som störst) är stommen torr.
Du kanske redan har halm tillgänglig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Anna&Andreas  
#442989 Ok, tack för input. Vi har en del halm nu så går det att använda timmer fällt detta år som stående stockar skulle det underlätta mycket! Vi har en del timmer från vindfällen som är torkade och dessa skulle då kunna prioriteras som liggande och hopfogade stockar till takstolar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Torbjörn Johnsen  
#443034 Träd/stockar krymper i regel väldigt lite på längdledden så det bör inte vara någon fara att använda färska, stående stockar av det skälet. Krympningen tror jag är störst tangentiellt och längst ut från centrum.

Avatar Fallback

Re: Köpa rundtimmer?

alias  
#443036
Torbjörn Johnsen skrev:Träd/stockar krymper i regel väldigt lite på längdledden så det bör inte vara någon fara att använda färska, stående stockar av det skälet. Krympningen tror jag är störst tangentiellt och längst ut från centrum.


Kan det inte bli problem när virket torkar om man har fällt in liggande och stående stockar i varandra (tänker att det blir glappt). Förutsätter att de stående stockarna måste stabiliseras på något sätt med några liggande reglar.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias (som ogillar när det krävs noggrannhet på mer än en ½-tum när), eller hur var det historien gick @totte?

Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

totte  
#443057
alias skrev:Alias (som ogillar när det krävs noggrannhet på mer än en ½-tum när), eller hur var det historien gick totte?


Ä dä noga på tummet så hör dä fan te å va sneckare, då gå ja hem!

Användarvisningsbild

Re: Köpa rundtimmer?

Gjutars  
#568147 Vill ni köpa rundtimmer i storleken 10-20 cm 300-550cm eller special 22-50cm 560-850cm även blockat timmer hör av er till info@gjutars.se http://www.gjutars.se

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).