Avverkning (slutavverkning)

Re: Manuell slutavverkning 3

69 inlägg 41366 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Torbjörn Johnsen  
#442629 Hoppas du har tillgång till ett bra wifi så du inte försvinner från skogsforum i tre veckor[emoji120][emoji120]
Trevlig resa!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#442630 Tack för flera bra resa önskningar! Klart att jag försöker hålla koll på er :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

isteskog  
#442634 Ha det bra i sola, Proffset .... :smile:

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

JoTh  
#442635 Trevlig läsning, och ha det gott i solen.
Efter all strävan i skogen, är du klart värd lite avkoppling.
Trevlig semester!

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#450045 Nu har jag fått alla papper för avverkningen och totalt blev det 444fub. sågtimmerandelen blev 327fub. Måste säga att ni var ena rackare på att räkna volym :-BD. Mowi850 är vinnare på, just det 327fub :-BD, Höglundserik325,6, alias325,08, Ifq 329, älgfoderodlare 324.

120 timmars huggning blir 3,7fub/h. Körning 96timmar 4,6 fub/h men det stämmer inte exakt för jag har även huggit och kört ca 30fub till för sågning och ved av björk som ej är medtaget men det ger ändå en liten fingervisning av avverkningen. Av 444fub är massaveden 43,96fub, alltså runt 10 %.

1st knivfura 0,43fub, stamblock 73fub/106st, sågtimmer 1766st därav 14 vrak, alltså under promillen :D

Nettot blev 208 719:- minus avverkningskostnad på ca 15000:- Ni matematiker får gärna bena ut det mer om ni vill.

Det var kul att göra en sån här sammanställning, hoppas att fler vill göra det.
Senast redigerad av halvproffs tis 11 apr 2017, 20:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Mowi850  
#450047 Då var jag inte så dålig på att gissa. Trodde själv jag var alldeles för långt ifrån. Förresten vad är kniv fura?

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Torbjörn Johnsen  
#450050 Mycket intressant att se dina siffror halvproffs! Och imponerande preststion!

Avatar Fallback

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450055 Trur du får byta navn til heilproff

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

valtra mega  
#450060 vad hade avverkningen gett om du sålt på rot ?
Här i Finland hade en avverkning med 10% massa gett bättre betalt /m3 på rot än leverans +att man inte haft någon kostnad på avverkningen

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

Jonashuggare  
#450068 Imponerad över din huggningtakt på 3,7,,, Var de mycket kvist... körde du bort virke efterhand... vilken bh diameter hade träden??

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#450074 Can; Det duger bra med Halvproffs :grin: Mowi850, knivfura är finaste fura som dom svarvar tunna flak av och limmar på en stomme. Kallas även svarvtimmer. Valtra mega; Detta var ett mycket speciellt område med 5-10meter hög gran under med 50cm toppskott som jag ville spara så att skördaravverkning var omöjligt. Kommer i höst att gallra detta granbestånd som jag tror kommer att ge ca40fub. Området var på 2,2ha.
Det kallas för prisdiket här pga dålig betalning.
Jonas huggare; Två första stockarna var det knappt någon kvist sen blev röt o torrkvist och överst Grönkvist. Högg 3 dagar och körde två i regel för det blev fullt med stock på marken. Tallarna var mellan 25 och 30m långa med en bhd på ca 35-40cm. Den största var vid 5,5m 43cm i topp.
Torbjörn; Tog extra tid för jag ville ha så mycket kvist som möjligt i körvägen för det är någon sorts svartjord som aldrig fryser där, så det blev en hel del rekognosering för att träffa någorlunda rätt. Inte många granar blev sönderslagna. I stort sett perfekta förhållande också i vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450078 Riktigt proffsigt gjort och kul att läsa om! Vilken ålder hade tallarna? och har du gjort någon röjning av granbeståndet?

Avatar Fallback

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

valtra mega  
#450080
halvproffs skrev: Detta var ett mycket speciellt område med 5-10meter hög gran under med 50cm toppskott som jag ville spara så att skördaravverkning var omöjligt.

Jag hade också huggit ett sånt bestånd själv fast jag inte skulle fått något för huggningen för att spara granen

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#450081 Åldern var 120-150 år. Gjorde en röjning för två år sedan av granarna som var under 5m. Inte ofta man gör slutavverkning och 1-a gallring samma år på samma mark :shock:
Detta område är mycket frostlänt så när jag hade ett sånt fint granbestånd under valde jag att spara detta. Rätt eller fel,det vet man nästan aldrig. dessutom är detta en sån mjuk mark så jag såg i mitt inre hur det skulle sett ut efter vanliga skördare och skotare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450086 Med tanke på den jordmånen och den naturliga föryngringen är det nog rätt att satsa på gran. De kan se lite chockade ut första säsongen men sedan brukar de komma igång. Det blir nog en fin granskog att avverka om 50 år :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).