SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorer och processorer

Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (video)

56 inlägg 30933 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Torbjörn Johnsen  
#441772 Ang frågor om flytläge på kranen så frågade jag ägaren om han brukade lägga på vagnen men det brukar han inte. Det beror på att han mestadels har väldigt plan mark så han upplevde inga problem med att ha kranen hängande. Dock tror jag att det finns ett flytläge om man hellre vill lägga kran på vagnen. För frågor direkt till ägaren ska jag se om han vill komma in och svara själv.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441777 Movin är en rätt lätt kran så de förlåter nog lite känslan att nosen blir lätt

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Mowi850  
#441781 Mycket intressant! Mer reportage och filmer med små maskiner och olika kombinationer. Fortsätt så här.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

JohannesG  
#441784 Bra reportage! :-BD Den ratten känner jag igen, var visst någon här på forumet som gjorde en kopia av den... :wink:

Dock hade jag förväntat mig större kran och vagn. Typ Mowi 400 och 10 eller 12 tons vagn. Men fortfarande intressant reportage. Skulle traktorn klara en 400 alternativt en 4567 kran eller någon annan kran i samma storlek?

Flerspak har ju sina fördelar, det är ju enkelt och få saker som kan krångla, dock en konst att köra med ordentligt flyt. Var tidigare positivt inställd till så kallade renhorns-spakar, men efter att provat detta på ett par vagnar ändrade jag helt uppfattning. Hemskt klumpigt och svårjobbat. Mekanisk tvåspak med pedal(er) hade nog varit en bättre kompromiss, bara det finns utrymme till dessa. Förstår varför skotare m.m, hoppade över dessa renhorns-spakar och gick direkt till riktig tvåspak.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441786
JohannesG skrev:Bra reportage! :-BD Den ratten känner jag igen, var visst någon här på forumet som gjorde en kopia av den... :wink:

Dock hade jag förväntat mig större kran och vagn. Typ Mowi 400 och 10 eller 12 tons vagn. Men fortfarande intressant reportage. Skulle traktorn klara en 400 alternativt en 4567 kran eller någon annan kran i samma storlek?

Flerspak har ju sina fördelar, det är ju enkelt och få saker som kan krångla, dock en konst att köra med ordentligt flyt. Var tidigare positivt inställd till så kallade renhorns-spakar, men efter att provat detta på ett par vagnar ändrade jag helt uppfattning. Hemskt klumpigt och svårjobbat. Mekanisk tvåspak med pedal(er) hade nog varit en bättre kompromiss, bara det finns utrymme till dessa. Förstår varför skotare m.m, hoppade över dessa renhorns-spakar och gick direkt till riktig tvåspak.

Många gånger det räcker med den storleken han valt, såg trångt ut på en del ställen, 400 kranen blir flera hundra kilon tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Janne Deutz  
#441804 https://splice.gopro.com/v?id=7zkA5d

Hej Torbjörn
Vad kul att du fått till ett så fint ekipage
Jag fick den här själv sommaren 2016
Efter att jag bytte ut en Lamborghini i likvärdig storlek som tjänstgjort på mina 87 hektar skog
Vad kul att vi har likadan traktor då kan vi utbyta erfarenheter och tankar framledes
Jag har en hypro 300 till min som jag främst gallrar med

Du får en video på mitt ekipage också
Bågen och motorsågslådan har jag tillverkat själv men ska utveckla det med kvistavvisare lika som på din

Mycket fint ekipage


Torbjörn Johnsen skrev:Vi filmar och skriver mycket om olika typer av skogsmaskiner här på Skogsforum men den absolut vanligaste ”skogsmaskinen” som finns ute bland landets skogsägare är traktorn med olika typer av utrustning. Så den ska vi skriva mer om!

Det har ju varit en del omstuvning bland varumärken och generalagenter de senaste åren där Söderberg & Haak t ex blev av med båda sina traktormärken New Holland och Case. Istället tog de sig an Deutz-Fahr som tidigare såldes av Rosenqvist Maskin. Deutz har väl inte precis varit det vanligaste märket i skogen men det har skrivits en del om Deutz här på Skogsforum. Bl i tråden Deutz-Fahr i skogen?.

Skogsägaren Lars Björk som bor utanför Älmhult i Småland är nybliven Deutzägare. Han driver en skogsgård på 40 hektar tillsammans med sin fru och runt jul fick de sin nya skogsanpassade Deutz-Fahr 5090G. Jag stämde träff med Lars i deras skog för att lyssna på hans erfarenheter och tankar kring valet av traktor. Filmkameran var med så det finns en video här längre ner.

1488311719_p1000717.jpg


Timmar på Skogsforum
Efter stormen Per för tio år sedan köptes en Vimek 606 till gården. Den var till stor nytta och användes mellan 250-300 timmar per år men i fjol var det dags att byta ut den. Dels började den bli gammal men sen hade den för lite kapacitet i hydrauliken för ett tilltänkt stegmatarprojekt. Första tanken var att köpa en bättre begagnad Vimek med något år på nacken men en sådan maskin verkade omöjlig att hitta. Istället ägnade Lars (eller 560xpg som han heter här på Skogsforum) timme efter timme på Skogsforum och läste om olika medlemmars erfarenheter och åsikter om alla möjliga traktor- och maskinkoncept.
-Det var väldigt värdefullt att gå igenom och det hjälpte till att till slut bestämma vad vi verkligen ville ha, säger Lars.

Tre traktorer i final
Lars slutsats blev en relativt smal och inte allt för tung, fyrhjulsdriven traktor. Med en måttligt stor kran monterad direkt på traktorn och till det en lämplig vagn. I början tittade han brett på många traktormärken men hade i slutändan tre alternativ kvar: En 85 hästars Kubotatraktor, Valtra A83 och Deutz 5090G. Det slutliga valet föll på Deutzen, inte minst för att Lars tyckte att den lokale Deutzsäljaren Martin Nilsson AB var bäst på att ta in Lars vid det här laget tydliga önskemål. De andra var mer inne på att sälja sina färdiga koncept men Lars ville ha en anpassad lösning. Den gamla Vimeken såldes med ett förvånansvärt gott andrahandsvärde och den nya traktorn beställdes. Alternativet med traktor, kran, vagn och skogsanpassning visade sig enligt Lars hamna på ungefär samma prisnivå som om han hade köp en ny Vimek 606. I den jämförelsen värderade han traktorns flexibilitet och bredd i användningsområde högre även om han uppskattat smidigheten med Vimekens nätta format.

Hela skogspaketet från Ölmstad
Lars ville ha kranen monterad på traktorn och den passerade därför Ölmstad Smide innan han fick hem den. I tråden Ölmstad skogsanpassar 200 traktorer per år finns faktiskt bilder på Lars Deutz-traktor under arbetet med kraninfästningen. Utöver kranmotaget fick traktorn ett komplett paket av skyddsplåtar och skyddsbågar. En bakrutekil sattes in för att ge plats för spakar och kranarbete och förarplatsen byggdes om så att den blev enkelt vändbar och med plats för både fötter och ben.

Anledningen att han vill ha kranen monterad på traktorn är att han vill kunna använda den till andra sysslor än att köra virke. Som t ex att mata vedprocessorn eller lyfta pallar. Dessutom vill han koppla i och ur spakar och hydraulik så lite som möjligt utan snabbt vara beredd att kunna använda kranen.

När jag pratade med Lars första gången ville han ha några veckor till på sig innan jag fick komma och filma.

-I början gick alla spakarna ”åt fel håll” jämfört med vad jag var van från Vimeken, säger Lars med ett leende. Men nu börjar det att sitta och kranarbetet går allt bättre.

Så här lågt är Lars helnöjd med sitt ekipage och det kommer säkert att bli många timmar i skogen framöver. Skogsforum tackar för visningen och besöket!



Lite fler bilder:
1488311718_p1000713.jpg

1488311718_p1000703.jpg

1488311719_p1000699.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Torbjörn Johnsen  
#441805
Hej Torbjörn
Vad kul att du fått till ett så fint ekipage
Jag fick den här själv sommaren 2016


Hej @Janne Deutz, bara för att förtydliga så är det inte jag som är den lyckliga ägaren av detta ekipage utan det ägs av Lars Björk, skogsägare utanför Älmhult (han är även forummedlem: 560xpg och har lovat att komma in här och kommentera :grin:) Jag har träffat honom och gjort reportaget och filmen.

Tack för din film som var trevlig att se! Vart i landet håller du till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Janne Deutz  
#441807 Hej Torbjörn

Ok vad bra då får jag säkerligen kontakt med honom via forumet .
Jag finns mitt i Dalarna i en liten by som heter Mockfjärd

Ratten på Lars Ekipage är den hemmagjord ??

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

JohannesG  
#441808
Janne Deutz skrev:Ratten på Lars Ekipage är den hemmagjord ??

Det är Ölmstad smide som gjort den ratten, deras egen design.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Bax  
#441891 Trevlig film och roligt att se. En bekant köpte en skogsanpassad Deutz 5110C med 12-tons driven Keslavagn till förra året.
Han lejer en skördare och skotar sen själv ut.
Lite komiskt är att han köpte den lämpligt tills han fyllde 80år, då finns det framtidstro :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Göt  
#441908 en fin film och ett bra reportage ... mera sånt :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Torbjörn Johnsen  
#441914 Tack för alla glada tillrop! Självklart kommer det mera. Fredrik och jag har som ambition att vi ska ut nån gång varje vecka och träffa folk och maskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#441969 Här kommer svar på några av era frågor.

Deutz 5090G - Ölmstad ombyggd.
Bukplåt
Grenavvisare på hytt
Däckval 380/85R24 + 420/85R34
Extralampor fram och bak
En av frågorna gällde A-ramen som är en "Granit", på denna ska det bli plats för motorsågar och verktygslåda.
Kran Mowi P25
5-spaks reglage (erfarenhet finns av Vimek420 och Take job135 minigrävare)
Fjärrstyrd vinsh
Flytläge finns
Vagn Mowi 650 (större vagn inget val, gärna kortare och lite smalare med samma hjul)
Extra-banke
Dragbom är original dock funderar jag på att flytta fram grinden ca 600mm

Vet inte om jag fått med alla frågor, jo priset ligger klart under 700tusen.
/Lars Björck

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

JohannesG  
#442519 @560xpg varför valde du just Mowikran? Inget fel med de, men kul att höra en motivering.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442586 Hej JohannesG!
Några viktiga faktorer var.
-Låg vikt till längd
-Beprövad och hög kvalitet
Jag jämförde kranrörelser länge och en film som vägde tungt var.

Man kommer nära utan att toppen på kranen är i vägen eller skadar träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).