SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorer och processorer

Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (video)

56 inlägg 30905 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#441695 (A similar article but in English can be found at nordicwoodjournal.com)

Vi filmar och skriver mycket om olika typer av skogsmaskiner här på Skogsforum men den absolut vanligaste ”skogsmaskinen” som finns ute bland landets skogsägare är traktorn med olika typer av utrustning. Så den ska vi skriva mer om!

Det har ju varit en del omstuvning bland varumärken och generalagenter de senaste åren där Söderberg & Haak t ex blev av med båda sina traktormärken New Holland och Case. Istället tog de sig an Deutz-Fahr som tidigare såldes av Rosenqvist Maskin. Deutz har väl inte precis varit det vanligaste märket i skogen men det har skrivits en del om Deutz här på Skogsforum. Bl i tråden Deutz-Fahr i skogen?.

Skogsägaren Lars Björk som bor utanför Älmhult i Småland är nybliven Deutzägare. Han driver en skogsgård på 40 hektar tillsammans med sin fru och runt jul fick de sin nya skogsanpassade Deutz-Fahr 5090G. Jag stämde träff med Lars i deras skog för att lyssna på hans erfarenheter och tankar kring valet av traktor. Filmkameran var med så det finns en video här längre ner.

1488311719_p1000717.jpg


Timmar på Skogsforum
Efter stormen Per för tio år sedan köptes en Vimek 606 till gården. Den var till stor nytta och användes mellan 250-300 timmar per år men i fjol var det dags att byta ut den. Dels började den bli gammal men sen hade den för lite kapacitet i hydrauliken för ett tilltänkt stegmatarprojekt. Första tanken var att köpa en bättre begagnad Vimek med något år på nacken men en sådan maskin verkade omöjlig att hitta. Istället ägnade Lars (eller 560xpg som han heter här på Skogsforum) timme efter timme på Skogsforum och läste om olika medlemmars erfarenheter och åsikter om alla möjliga traktor- och maskinkoncept.
-Det var väldigt värdefullt att gå igenom och det hjälpte till att till slut bestämma vad vi verkligen ville ha, säger Lars.

Tre traktorer i final
Lars slutsats blev en relativt smal och inte allt för tung, fyrhjulsdriven traktor. Med en måttligt stor kran monterad direkt på traktorn och till det en lämplig vagn. I början tittade han brett på många traktormärken men hade i slutändan tre alternativ kvar: En 85 hästars Kubotatraktor, Valtra A83 och Deutz 5090G. Det slutliga valet föll på Deutzen, inte minst för att Lars tyckte att den lokale Deutzsäljaren Martin Nilsson AB var bäst på att ta in Lars vid det här laget tydliga önskemål. De andra var mer inne på att sälja sina färdiga koncept men Lars ville ha en anpassad lösning. Den gamla Vimeken såldes med ett förvånansvärt gott andrahandsvärde och den nya traktorn beställdes. Alternativet med traktor, kran, vagn och skogsanpassning visade sig enligt Lars hamna på ungefär samma prisnivå som om han hade köp en ny Vimek 606. I den jämförelsen värderade han traktorns flexibilitet och bredd i användningsområde högre även om han uppskattat smidigheten med Vimekens nätta format.

Hela skogspaketet från Ölmstad
Lars ville ha kranen monterad på traktorn och den passerade därför Ölmstad Smide innan han fick hem den. I tråden Ölmstad skogsanpassar 200 traktorer per år finns faktiskt bilder på Lars Deutz-traktor under arbetet med kraninfästningen. Utöver kranmotaget fick traktorn ett komplett paket av skyddsplåtar och skyddsbågar. En bakrutekil sattes in för att ge plats för spakar och kranarbete och förarplatsen byggdes om så att den blev enkelt vändbar och med plats för både fötter och ben.

Anledningen att han vill ha kranen monterad på traktorn är att han vill kunna använda den till andra sysslor än att köra virke. Som t ex att mata vedprocessorn eller lyfta pallar. Dessutom vill han koppla i och ur spakar och hydraulik så lite som möjligt utan snabbt vara beredd att kunna använda kranen.

När jag pratade med Lars första gången ville han ha några veckor till på sig innan jag fick komma och filma.

-I början gick alla spakarna ”åt fel håll” jämfört med vad jag var van från Vimeken, säger Lars med ett leende. Men nu börjar det att sitta och kranarbetet går allt bättre.

Så här lågt är Lars helnöjd med sitt ekipage och det kommer säkert att bli många timmar i skogen framöver. Skogsforum tackar för visningen och besöket!



Lite fler bilder:
1488311718_p1000713.jpg

1488311718_p1000703.jpg

1488311719_p1000699.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:07, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Blivande snickare  
#441701 Mycket intressant och välgjort!
Båda tummarna upp Torbjörn! :-BD

Är det en synvilla eller ser dragbommen lång ut?
Mellan grinden och själva draget då alltså.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Vardon  
#441702 Trevligt ekipage. Vågar man fråga ungefär hur mycket det kostade eller är det känsligt?

Fin skog, fint reportage och bra folk.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Magnuc  
#441705 Perfekt! :-BD
Mera sånt, ni kan ju gärna göra något om nått gammalt ekipage också, minst lika intressant.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441706
Blivande snickare skrev:Mycket intressant och välgjort!
Båda tummarna upp Torbjörn! :-BD

Är det en synvilla eller ser dragbommen lång ut?
Mellan grinden och själva draget då alltså.

Blir väl långt när det inte sitter nån kran där

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Torbjörn Johnsen  
#441708
Blivande snickare skrev:Mycket intressant och välgjort!
Båda tummarna upp Torbjörn! :-BD

Är det en synvilla eller ser dragbommen lång ut?
Mellan grinden och själva draget då alltså.


Jag tyckte detsamma men det är ingen skillnad mot om det hade suttit en kran på Mowi-vagnen. Ägaren funderade på att flytta fram grinden (men bibehålla längden med hänsyn till ramstyrningen).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Torbjörn Johnsen  
#441709
Vardon skrev:Trevligt ekipage. Vågar man fråga ungefär hur mycket det kostade eller är det känsligt?

Fin skog, fint reportage och bra folk.


Lite känsligt...som en vimek 606:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Seb macahan  
#441717 @560xpg eller till @Torbjörn Johnsen. Trevlig liten film! och trevligt ekipage. Jag har en fråga gällande de röda stag/fäste som satt bak i lyftarmarna. Är detta för o hålla lyftarmarna på plats (så dom inte hänger ner o "trasslar" in sig i dragbommen som de alltid gör annars 😡 ) eller har detta någon annan funktion, vad jag kunde se såg det ut som det satt något mer där men jag såg inte vad? Och ingick i så fall denna lösning med krankonsollen från Ölmstad?.
Och nu vill jag absolut inte klaga men jag tror många vill ha lite mer fakta, hydraulflöde på pump, LS?, växellåda, bra funktioner på Deutz, vad för däck, och varför? några nackdelar än, det är i alla fall frågor som ploppar upp i mitt huvud.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

stegmaster  
#441720 Trevligt reportage som vanligt. :-BD
Det var ordentlig godt med plats att snurra rundt stolen i hytten, dessutan snurra riktiga vägen, dock synd at Deutz inte har en uppfällbar ratt, så man får pyssla med denna delade ratten (som ju syns klart i början på filmen).
Kul ochså att se en Svensk som insett att A- ram er va som funkar bäst som snabbkoppling. :wink:
Helt klart et flott ekvipasje.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

stegmaster  
#441727
Torbjörn Johnsen skrev:
Vardon skrev:Trevligt ekipage. Vågar man fråga ungefär hur mycket det kostade eller är det känsligt?

Fin skog, fint reportage och bra folk.


Lite känsligt...som en vimek 606:-)

Ja, detta har jag märkt mig i mange tråder här forumet.
Detta måste vara en Svensk grej, för tycker mig se veldig lite av detta här i Norge, vare sig online eller i verkliga livet.
Fatter egentlig inte varför, för alle får ju betala stort sett samma penger på nya prylar hur som helst, even på beganade finns lite utrymme för säljaren att slinka, då dom följer fastsatta priser för just den modellen, sen finns det lite att justera på innom hur den er utrustad/timer.m.m..................
Själv skitar jag ju i vad någon spesifik person har betalt för sina prylar, men det er trevligt att få et humm om va saker koster, utan man själv behöver googla eller ringa en ÅF förr att få veta.


Er det A-ram snabbfäste du menar @Seb??
Antar den finns der hela tiden, så det går snabbt koppla på en snöslunga, (eller va man nu har av redskap),,efter man släppt vagnen.
Jag kör själv ochså alltid med min A-ram tilkoplat, even när jag kör med släp, då det inte er ivägen, så er det ingen anledningen att ta bort det.
Har det dock inte på nya ekvipaget, då detta troligvis endast kommer gå med skogsvagnen året rundt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Torbjörn Johnsen  
#441728
Seb macahan skrev:@560xpg eller till @Torbjörn Johnsen. Trevlig liten film! och trevligt ekipage. Jag har en fråga gällande de röda stag/fäste som satt bak i lyftarmarna. Är detta för o hålla lyftarmarna på plats (så dom inte hänger ner o "trasslar" in sig i dragbommen som de alltid gör annars 😡 ) eller har detta någon annan funktion, vad jag kunde se såg det ut som det satt något mer där men jag såg inte vad? Och ingick i så fall denna lösning med krankonsollen från Ölmstad?.
Och nu vill jag absolut inte klaga men jag tror många vill ha lite mer fakta, hydraulflöde på pump, LS?, växellåda, bra funktioner på Deutz, vad för däck, och varför? några nackdelar än, det är i alla fall frågor som ploppar upp i mitt huvud.


Bra med alla frågor som dyker upp! Jag kan ta upp detaljerna med Lars och återkomma (om han inte skriver här själv :grin:

När det gäller teknisk spec på traktorn så finns mer info här (tabell med teknisk spec långt bak i folder): http://sh.inka.nu/Portals/1/pdf/Deutz-F ... 072411-833

Mowikranen hittar ni här: http://www.mowi.se/produkter/kranar/mowi-p25

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Seb macahan  
#441732 @Stegmaster. Ja det är A-ramen jag menar, men jag tyckte den såg inte ut som de A-ramar jag sett innan eller har jag ingen hundra koll på hur de ser ut. Jag har själv en "A-ram" till min sandspridare men den är mycket kraftigare byggd än vad "denna" såg ut att vara.
Har faktiskt aldrig tänkt på o koppla lyftarmarna i den. Sen löser den nog inget problem för min del på min nuvarande maskin. Ska ja kunna koppa sandspridaren måste jag ställa lyftarmarna i nedersta läget (sista hålet) sen glömmer alltid jag o ändra och med armarna upphissade till max (i nedersta hålet) så slår jag i när jag svänger med både lastväxlaren och skogsvagn. På nästa maskin går det o lösa på ett bättre sätt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441740 Alltid kul med film och allt, lite trassel med ljudet men det är väl nu i startfasen kan jag tänka.
Frågor om Duetzen, är den lättare än de andra märkena? Hur mkt skulle det kosta att kunna köra bakvänd?

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441758 Kul att se en ny kombo så här, Movi är inte den första kranen jag tänker med vid traktormontage :grin:
Såg han hade kranen hängande bakåt när han körde, de är lurigt när men svänger eller gungar till när man kör över stubbar o stenar då de lätt blir att man slår i vägträden.
Har själv flytläge på kranen så jag kan parkera den på lasset, styr bättre med då.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

halvproffs  
#441764
gnisten83 skrev:Kul att se en ny kombo så här, Movi är inte den första kranen jag tänker med vid traktormontage :grin:
Såg han hade kranen hängande bakåt när han körde, de är lurigt när men svänger eller gungar till när man kör över stubbar o stenar då de lätt blir att man slår i vägträden.
Har själv flytläge på kranen så jag kan parkera den på lasset, styr bättre med då.


Håller med dig Gnisten. Måste ju vara MYCKET bättre att ha den på vagnen med flytlägen. Får väl vrida huvudet ur led när man ska lägga och ta bort kranen från stället. Annars så såg det genomtänkt och fint ut. Är ju så man blir sugen på en ny traktor motför min gamla 305 som dock inte kommit upp i 5000timmar än. Det är inte bra för ekonomin med såna här trevliga filmer :grin: Fråga till traktorägaren; Gillar du flerspak bättre än tvåspak?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).