Logistik, Transport

Hopfällbar Timmerbil

19 inlägg 25951 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441655 Nej tyvärr inte min egen bild, hittade på nätet. Men jag har publicerat en bild här på SF där man ser en med lass
och en hopsatt på retur.
Jo truckarna är nästan alltid välputsade och snygga, de som avviker är de stora flottornas bilar, där är de ofta
bara vita, trista och helt opersonliga.
Du bör nog åka en bit norr om Los Angeles och en bit inåt landet för bäst skogseffekt.
@Camwood du lär få lägga ut en del bilder sen va?

Avatar Fallback

Re: Hopfällbar Timmerbil

ÅsaNisse  
#441668 Den där Mobas blev ju inte så stor som jag trodde i början på filmen. Det är ju knappt ett normalsläp, men smidigt ser det ju att vara. ( När det är nytt)

Avatar Fallback

Re: Hopfällbar Timmerbil

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441672
Slurfi skrev:
Bild


Såhär ser varenda timmerbil ut i norra California

Så körde norskarna förr med, km-skatten på släp blev räknad bara med last på, och kranen bakom hytten vikt framåt

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

ner  
#441704 Finns väl inga incitament i Sverige för den här typen av lösningar idag? Ett virkesekipage idag väger inte mer än nödvändigt och att bygga på ihopfällningsfunktionalitet innebär mer vikt och mer omställningstid alltså mindre last, mindre körning, mindre betalt. Det åkaren sparar är primärt däckslitage och lite bromsar och hjullager.
Miljömässigt finns det väl en nytta om än liten i sammanhanget. Bättre med fler ETT-bilar där det passar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).