Verkstan

Videocollage på egentillverkad skogskran

19 inlägg 7093 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Videocollage på egentillverkad skogskran

Fredrik Reuter  
#440774 Att bygga en skogskran från scratch är inte det enklaste man kan företa sig. En (troligtvis) tysk har gjort det och skapat ett videocollage från byggperioden.
Ganska intressant att kolla igenom och se att han lyckas med ganska små medel och uppfinningsrikedom.

Kanske hittar någon inspiration i videon, kanske finns det andra som byggt liknande?





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

jannee  
#440778 Faran är väl den att om någon kommer på en genial ide om att tillverka något på ett annat sätt och visar upp sin produkt riskerar han/hon att någon stjäl ideen och tar patent.

Användarvisningsbild

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Fredrik Reuter  
#440780 Ja, det håller jag med om, tyvärr har detta nog hänt mer än en gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Ldsaren  
#440870 Kan vara intressant att göra själv
Men blir det billigare ?
Industrier köper ju in allt material mycket billigare än om ska gå köpa och leta material överallt .som cylindrar .ventiler o slangar järn etc
Var tror ni om det ?

Användarvisningsbild

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Mannfolk  
#440890 Tydligen intresserad av att svetsa och smida :lol: men att tillverka gripen själv är ju nog som att uppfinna hjulet på nytt på ett väldigt dyrt sätt.

Intressant med radiostyrning. Inte sett sådana elmotorer förr, de måste vara starka för att årka dra mekinska ventilerna.

Användarvisningsbild

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Vardon  
#440898
Mannfolk skrev:Tydligen intresserad av att svetsa och smida :lol: men att tillverka gripen själv är ju nog som att uppfinna hjulet på nytt på ett väldigt dyrt sätt.

Intressant med radiostyrning. Inte sett sådana elmotorer förr, de måste vara starka för att årka dra mekinska ventilerna.


Hittade lite snabbt som skulle orka dra 20 kg. Har själv faktiskt funderat på den varianten för att få det billigt frågan.

Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440907 De var väl elservo som används i modellhobbyn, såg nästan ut som han tog bort fjädern i ventilen som ballanserade neutralläge och överlät de till servot?
De var väl ett statement för "kan själv" men att bygga en grip...
Bygga hel kran hade jag aldrig gett mej på men ett dubbelutskjut hade varit kul att bygga :wink:

Användarvisningsbild

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Mannfolk  
#440911
gnisten83 skrev:De var väl elservo som används i modellhobbyn, såg nästan ut som han tog bort fjädern i ventilen som ballanserade neutralläge och överlät de till servot?
De var väl ett statement för "kan själv" men att bygga en grip...
Bygga hel kran hade jag aldrig gett mej på men ett dubbelutskjut hade varit kul att bygga :wink:



Aaa! Smart gnisten nu fattade jag varför han peta med fjädrarna på ett nytt ventilbord!

Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Ldsaren  
#440918 Samma som magnet ventil till radiostyrd vinchvajern. Den orkar ju
Finns ju även Elproptional elle steglös

Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Hema  
#440949 Är det någon som skulle kunna uppskatta vad den fjärrstyrningen skulle kosta? De färdiga system som jag har sett kostar runt 30-40.000:-

Användarvisningsbild

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Fredrik Reuter  
#440952 Hej,
Jag har (hade) faktiskt en idé om att bygga en sådan här lösning, filma och visa hur man gör. Elservos som orkar dra detta är inget problem, inte heller radiosändare är några problem om man kan programmera en dylik tingest.

Det svåra är att få rätt utväxling och programmera ramperna rätt i radion. Jag tänker då på att få ett så avstämt rörelsemönster som möjligt. Det kan också vara så att detta är utopi beroende på låg kvalitet på ventiler och hydraulpumpens karaktäristik.
Det var ett av målen med att bygga en sådan lösning, att få bort ryckigheten i en huggarvagn eller atv-vagn. Den tenderar ju att rycka som en sengångare....

Under 5.000 sek exkl ventilpaket var min budget för detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Hema  
#440953 Här borde Kranman, Avestavagnen eller övriga (kanske Weimer) kunna erbjuda något passande. Förste ut kommer antagligen ta marknadsandelar.

Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

rikard_e  
#440971 Nästa steg kanske vore att uppgradera motorn :lol:

Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

Hema  
#440987
rikard_e skrev:Nästa steg kanske vore att uppgradera motorn :lol:

Men bara kanske. :) :lol:

Avatar Fallback

Re: Videocollage på egentillverkad skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440992 Frågan är lite kanske om de blir tillräckligt säkert för krankörning, de är avsett för hobbyflyg typ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).