Skördare

Lännen gallringsskördare

79 inlägg 29179 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

bodaedet  
#440745 Jo, nog går det att få 50 m mellan vägarna om man vill. Med två slinger ligger jag på mellan 35-40 m, med bibehållen produktion. Vi längre avstånd sjunker produktionen iom att man måste hämta stam och mata ut mot vägen.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440748 Japp. Jag har själv provat lite å och upp till 40m går ju nog och hyfsat bra ordning på virket längsvägen.


Vad tror du? Är Rottne h8 den allra bästa beståndsgående maskinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

bodaedet  
#440819
Mannfolk skrev:Japp. Jag har själv provat lite å och upp till 40m går ju nog och hyfsat bra ordning på virket längsvägen.


Vad tror du? Är Rottne h8 den allra bästa beståndsgående maskinen?


Jag har inte provat nån annan än H8, men tror jag skulle sakna pendelarmarna i den terräng jag är verksam.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440871 Ja de e säker kanon. Hur upplever du kvaliten på en rottne? Om man någon gång skulle köpa tex en H8 med runt 7-10tusentimmar. Helst ser jag maskinen med ett keto aggr. Då jag har 2mil till fabriken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

bodaedet  
#440877 Den förra hade gått 14000 Tim den hade ett TU på 87%. De är som andra maskiner service och omtanke så går det. Utbytes systemet som rottne har gör ju reservdelarna billiga. På den förra bytte jag hjulmotorerna i agg, sågmotorn och hydraulpumpen för arbetshydrauliken för ca 60000 SEK

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440883 Ja så är det väl nog. Hur är elektroniken? Inget extra jox?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

svampbob  
#440893
Mannfolk skrev:Ja så är det väl nog. Hur är elektroniken? Inget extra jox?
du har en på nära håll som du kan diskutera H8 med. Han du var och träffade i Komatsuskördaren har några års erfarenhet av H8.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

bodaedet  
#440901
Mannfolk skrev:Ja så är det väl nog. Hur är elektroniken? Inget extra jox?


Det har blivit bättre och bättre, D4an var sällan några problem med elektroniken.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

johan83  
#440905 Har funderat lite på hur långt mellan stickvägarna det blir för dom som kör med jordbrukstraktor och typ 8,5m kranar? Är det möjligt att klara 20m? Och en traktor som inte är midjestyrd gör man ju inte instickningar riktigt lätt från vägen? Någon som har synpunkter om detta?

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

wrytter  
#440909 8+16+16+8 låter i min värd onödigt och svårgenomfört. Har man plattmark och glest mellan träden så kanske det går men då är frågan, hur många har plattmark och vill man ha så glest mellan träden. Tror man max ska använda sig av en slingerzon om man skall göra det, dvs 8+(10-12)+8. Är skeptiskt till de 8meter från stickväg om kranen är drygt 8 m lång, svårt att jobba ute på sista metern.

Optimala gallringsskördaren skulle jag säga är en tigercat 1135.

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

d@nne  
#440916
johan83 skrev:Har funderat lite på hur långt mellan stickvägarna det blir för dom som kör med jordbrukstraktor och typ 8,5m kranar? Är det möjligt att klara 20m? Och en traktor som inte är midjestyrd gör man ju inte instickningar riktigt lätt från vägen? Någon som har synpunkter om detta?

Det går bra att klara 20 meter. Med 3.5-4 m breda vägar är det inga problem med instick. Det tar givetvis lite tid men man har en lägre timpeng så det finns utrymme för extraarbetet.
bodaedet skrev:
Mannfolk skrev:Ja så är det väl nog. Hur är elektroniken? Inget extra jox?


Det har blivit bättre och bättre, D4an var sällan några problem med elektroniken.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440921
wrytter skrev:8+16+16+8 låter i min värd onödigt och svårgenomfört. Har man plattmark och glest mellan träden så kanske det går men då är frågan, hur många har plattmark och vill man ha så glest mellan träden. Tror man max ska använda sig av en slingerzon om man skall göra det, dvs 8+(10-12)+8. Är skeptiskt till de 8meter från stickväg om kranen är drygt 8 m lång, svårt att jobba ute på sista metern.



Optimala gallringsskördaren skulle jag säga är en tigercat 1135.



Vi diskuterar 35-40m. Läs!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

wrytter  
#440922
Mannfolk skrev:
wrytter skrev:8+16+16+8 låter i min värd onödigt och svårgenomfört. Har man plattmark och glest mellan träden så kanske det går men då är frågan, hur många har plattmark och vill man ha så glest mellan träden. Tror man max ska använda sig av en slingerzon om man skall göra det, dvs 8+(10-12)+8. Är skeptiskt till de 8meter från stickväg om kranen är drygt 8 m lång, svårt att jobba ute på sista metern.



Optimala gallringsskördaren skulle jag säga är en tigercat 1135.



Vi diskuterar 35-40m. Läs!!!


Spann vidare på sebs tanke. Jag tror också att 8+16+16+8 som du är inne på är svårt att genomföra i de allra flesta fallen. Tror att det blir onödigt mycket krankörning och förflyttning av träd som skadar kvarvarande träd i beståndet. Men det kanske inte heller passar in här för 8+16+16+8 blir ju 48 meter och du verkar va noga med att det som får skrivas här måste vara inom 35-40m..

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#440924
Mannfolk skrev:Alltså denna är en 740 midjestyrd grävlastare som är ombyggd till skördare. Heter då 740F. Skulle typ säga 500breda däck typ 30tums. Syns ju på bilden vilken form och proportion de har.

Ja hur skall jag förklara själva huggningen.

Först bandar man upp dett valda skotarspåret. Då man hugger detta har man färdigt gallrat i runda slängar 8m vardera sidan vägen. Sen slingrar man sig in bredvid vägen och sprutar virket mot vägen i virkeshögarna längs vägen. Dvs 8m + 16m +16 m + 8m. Tex ett 50m brett skifte räcker det bra med en väg i mitten. Dvs 8m + 16m på vardera sidan vägen.

Nog diskuteras annat än 35-40 m

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440925 Du har 25m varje sida av vägen. De e ju nog inget problem!?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar