Uppvärmning

Rejäl braskamin

22 inlägg 27233 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43589 Hej!
Någon som vet av någon som tillverkar rejäla braskaminer? mina föräldrar är i behov av en ny braskamin då den gamla har börjat att ha gjort sitt, dom har i dag en braskamin från sent 80 tal som ger ca 14kw den har nu i ca 15 år stått för all uppvärmning av huset ca 120m2. planlösningen och placeringen av kaminen är perfekt eftersom kaminens fläkt fördelar värmen jämt i huset, dom eldar i dag en stund på förmiddagen och några timmar på kvällen och det räcker för att hålla huset varmt. huset har direkt el och att bygga om till vattenburet blir för dyrt, har även tittat på luftvärmepumpar, men då en högre elräkning inte direkt står på önskelistan så käns det inte så lockande. det jag nu har upptäckt när jag kikat runt på nätet så är det att dagens kaminer är så små och klena!! dom är till för att elda i någon ledig dag då det är extra ruggit och kallt inte för att elda rejäla brasor och stå som huvudkälla för uppvärmning av ett helt hus, samt att jag misstänker att skorstenarna som säljs med dom inte skulle klara dom temperaturer som blir då man eldar lite hårdare, misstänker att man skulle elda sönder en sådan kamin rätt så omgående. har tittat lite på varmluftspannor, men dom jag har hittat har varit avsedda att värma garage och industrilokaler, man vill ju att dom ska se någorlunda hyffsade ut då man ska ha den inne i bostadshuset. så för att samanfatta det hela så är det en rejäl braskamin med fläkt och som tål att eldas rejält som står på önskelistan om det sedan går att sätta in en pelletsbrännare så vore det kanon. någon som har något tipps på det här problemet?

mixter..



   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43613 Kollat Finlands populäraste "stugvärmare" :?:
http://www.nunnauuni.com/svenska/tuotte ... okka3.html
En större modell av dom där mitt i stugan räcker långt,dessutom är dom ganska snygga.Täljstenen håller värmen 7 ggr längre än tegelsten så en brasa om dan räcker långt :grin:

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43645 Ja, det där såg inte så dumt ut, men en fläkt i kaminen är nödvändig för att få lite snurr på luftcirkulationen i huset, men det kanske det finns till dessa kaminer? sen så var det vikten :-\ huset är byggt på plintar med golvåsar i trä, det blir nog till att krypa under huset och gräva och gjuta en extra mycket rejäl plint under där kaminen ska stå 2-3 ton!! plus i alla fall en del av vikten av skorstenen, har ingen murstock där kaminen står i dag utan ovanpå den befintliga kaminen står i dag en keramisk skorsten i sektioner och förutom ett avlastande förband uppe vid takstolarna så vilar även den vikten på kaminen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

Mojjemannen  
#43916 Contura 480 http://www.contura.se/modeller/c480.asp ... &meny=c480
Behöver egentligen ingen "tänneved" och har bra effekt. Relativt låg vikt (knappa 300) gör att man kan placera den på bjälklag i de flesta fall. Finns med fläkt som tillval
Pris ca 27000

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43936 Mja, det är jusst den där typen av kamin som jag tycker är för veka, om jag tittar i manualen till kaminen som sitter på platts i dag, så står det att den är dimmensionerad för 15 kw eller ca 3,6kg torr ved per timme, alla kaminer verka vara på max 9 kw eller i sällsynta fall 12 kw. tror det är rätt vanligt att man eldar sina braskaminer för hårt, så därför vill jag ha en rejäl sak som tål att eldas, och sedan så vill man ju att det ska gå någorlunda snabbt att få upp värmen i huset annars blir det ju att man får elda hela dan då det börjar krypa ner mot -20 ute.
Mojjemannen skrev:Contura 480 http://www.contura.se/modeller/c480.asp ... &meny=c480
Behöver egentligen ingen "tänneved" och har bra effekt. Relativt låg vikt (knappa 300) gör att man kan placera den på bjälklag i de flesta fall. Finns med fläkt som tillval
Pris ca 27000

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

Mojjemannen  
#43945 Veka är tycker jag nog inte dom är, det handlar nog mer om hur de är testade med tanke på rökgastemperaturen och vad en skorsten tål. Jötul har ju rejäla insatser att bygga omramning runt om man är ute efter något rejält att tokelda i(14kw). Dock bör man ha en bra skorsten till en sån apparat om man har intentionen att värma ordentligt med dem (ej stål med nollavstånd).
Ett litet hus som du talar om klarar sig bra på en lite större "normal" kamin. Hög angiven effekt är inte desamma som hög kvalité.

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43972 Ska se om jag kan fixa en bild på kaminen och skorstenen som sitter där i dag. det är alltså nått likvärdigt detta som jag är på jakt efter. kvaliten har det inte varit nått fel på när det gäller den här kaminen, men den är nog snart 20 år gammal och det har nog eldats ca 10-15 m3 travat mått per år under alla år. själva rökgaselementen som sitter i övre delen av kaminen är det inget fel på för dom är av rostfritt, utan det är själva taket i eldstaden som börjar bli dåligt, på sidorna i eldstaden sitter det utbytbara plattor av eldfast tegel så dessa har varit enkla att underhålla. firman som tillverkade den här kaminen finns ej längre så reservdelar är nära på omöjligt att få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

Mojjemannen  
#43986 Är det en hugo? http://www.interiorservice.se/ramar/kamin.html

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43990 Nej det är inte en hugo, J&H braskamin heter den och är tillverkad av AB Johansson & Hällgren i Sävsjö. enligt mina efterforskningar så försvann den firman under krisen som var i början av 90- talet rätta mig någon om jag har fel.

OBS! bilderna går att klicka på så syns dom tydligare.
Mojjemannen skrev:Är det en hugo? http://www.interiorservice.se/ramar/kamin.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

matz  
#43995 en sån här kan man nu få billigt byggd..Från och med 8/12 2008 så gäller ett nytt ROT-avdrag vilket gör det mycket förmånligt att beställa en murspis av oss. Tack vare att våra murspisar är handgjorda, arbetskostnaden är ca 80 % av hela kostnaden så blir effekten att du nu kan få en hangjord kvalitetseldstad till ca 60% av ordinarie pris. Som en extra julklapp lämnar vi nu fram till 1/3 2009 också 15% på materialet. Så passa på.
priset är idag 34 500 kr inkl moms..dra av 60% på det + 15% på materialet så blir det en bra affär!

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44150 Vad väger en sådan pjäs? Dovre och Vermount verkar ha rejäla kaminer,annars så eldar jag i en Svenka kakelugnar Karl som Camina har nu,ca 800-850 kg.

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46030 Så är det ingen i vårt avlånga land som har direkt-el och som till stor del värmer sitt hus med braskamin?? ett alternativ som jag har funderat på är att skära till en ny plåt i syrafast och skruva fast i taket på förbränningsrumet samt täta det hela med en sträng pannkitt runt kanterna. kan det vara olagligt att utföra en sådan reparation???? tänkte på om man på något dramatiskt vis ökar tempen på rökgaserna ut från kaminen då takplåten i kaminen blir tjockare och värme överledningen genom detta borde gå lite trögare p.g.a. dubbel plåt i taket på förbränningsutrymmet? eller är jag ute och cyklar nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46171 Avesta järnverk gör en plåtkvalitet som är speciellt utvecklad får värme.
En firma som gör pelletsbrännare här i byn använder den plåten.
Kan ta reda på vad kvaliteten heter i morgon.

Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46206 det vore kanon! Det bästa hade förstås varit att demontera kaminen och helt enkelt bytt ut taket i förbräningsutrymmet dvs. skära ut den dåliga plåten och svetsa i ny plåt, men det kräver att jag river hela kaminen. däremot så kan jag komma åt taket på eldstadens utsida genom luftutblåset som sitter på framsidan. eldstaden är en helt fristående enhet i själva kaminen med en rejäl luftspalt runt, sedan så är det plåt och rejält med isolering innan man kommer till själva ytterhöljet. enkelt förklarat så är eldstaden som en liten låda som är stoppad i en stor isolerad låda med rejält med utrymme i mellan.


Famag skrev:Avesta järnverk gör en plåtkvalitet som är speciellt utvecklad får värme.
En firma som gör pelletsbrännare här i byn använder den plåten.
Kan ta reda på vad kvaliteten heter i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl braskamin

Henrik Petersen  
#46611 hej mixter 1!!

du kan ju kolla på mygin.se han har bra spiskasseter på up till 16kw. har själv direktel och har monterat en af hans kassetter,doch en vattenmantlad 19kw. Den funkar hur bra som helst, men det drar ju lite iväg med ack tank, fläktkonvektorer o a.

mvh Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).