Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

8 inlägg 6214 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

Fredrik Reuter  
#439643 Skogsmaskiner från Danmark hör inte till vanligheterna. Visserligen finns Silvatec och Gremo har Danska rötter, men annars är det lite tunnsått. Hittade nu till vad som verkar vara en ganska gammal sajt i Danmark som verkar tillverka små miniskotare och miniskördare till det förvirrande namnet Mega. Två varianter, en sex-hjuling som de kallar Mega 600 och en åttahjulig vid namn Mega 927.

Mega 927 verkar kunna göras om till en miniskördare med processor på lastredet och fällgrip. Även dessa ser ut att vara tillverkade av samma företag fast frågan är om det inte är byggt på Keto grejer.

Jag har ingen aning om dessa maskiner fortfarande finns till salu, både sajten och videofilmerna har några år på nacken. Någon som vet något mer?




http://www.skovmaskinen.dk/index.html



   TS
Avatar Fallback

Re: Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439706 Känns lite läskigt att inte ens har en båge om de välter och skulle inte vilja en 2greppare med kort kran utan tak

Användarvisningsbild

Re: Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

Micke r  
#439712 ser ut som en permobil [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

stegmaster  
#439740 Finns med snurrhytt ochså. :smile:


Avatar Fallback

Re: Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439749
Micke r skrev:ser ut som en permobil [emoji23]


Det är permobiler. För alla som kör har brutit öronen redan, pga av det inte finns nån hytt...

Användarvisningsbild

Re: Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

Rasken  
#439778 Det är ju en prestation att bygg något så litet, kan jag tycka.....
Och de verkar ju förvånadsvärt stabila. Inga stödben
, vad jag kan se?

Men i sverges skogar, tror jag inte de platsar, det blir ju inte mycket utfört... Men skogsodlingar på åkermark med trädsorter som är mycket värda kanske.

De är ju verkligen beståndsgående.

Rasken

Avatar Fallback

Re: Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

Henrik Petersen  
#439849 Hej
Det var lääänge sen jag läste om dom här maskinerna, vad jag minns har det aldrig funnits nån tanka att bygga maskiner till marknaden utan det är 2 kompisar som bygd var sin maskin, bara på skoj altså.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Mega 927 / 600 - Den lille blå skovmaskinen

Fredrik Reuter  
#439978 Hej,
Detta hade jag missat Henrik, bra att du upplyser om verkligheten.
Det verkar dock som att de säljer aggregat på sin sajt?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).