SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Hur kör man en skördare?

44 inlägg 28816 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Traktordave  
#438545 Riktigt bra film och intressant! Själv kämpar jag med mina sju funktioner på huggarvagnen... ;)
Vore väldigt intressant att se hur knapptryckningar och spakrörelse ser ut samtidigt som man ser skördaren in action.

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438546 Video på Valmet 901.2- 03 skulle uppskattas :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Fredrik Reuter  
#439344 Hej,
Ja, det kommer komma mera i detta ämne helt klart!
Kan inte lova just på en Valmet 901.2 -03 Flisaren, men man vet aldrig.

Glöm inte bort att ni hemskt gärna får prenumerera på Skogsforums kanal på YouTube, direktlänk: https://www.youtube.com/user/skogsforum ... irmation=1

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439374 På nyare komatsu är det ju lite svårt, eller det säger inte så mycket att visa knapparna, nästan alla förare har sin egen knappmappning när man kan flytta hur man vill. Men en film i slowmotion på aggregatet och fingrarna på spaken hade nog varit intressant att se för många, sen under full fart för att se att det är en del knapptryckningar...

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

jannee  
#439377 Kören en maskin (nu kan jag INTE köra en skördare) jämför jag i svårighetsgrad med att skriva maskin eller manövrera ett tangentbord till datorn.
När det väl sitter där är det inget svårt trots att det blir stavfel (tryckt på fel knapp) ibland, man kan oftast ångra sig.
För övrigt finns det rättelseprogram på datorn likväl som skördaren själv tar fram den ideella längden - bara den blivit rätt programmerad :mrgreen:
När det sedan gäller gallring kan det bara bli bra, aldrig perfekt för det finns bara inte, ingen vet vad framtiden har att "erbjuda"

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

svampbob  
#439379 Jag har tänkt att den dagen då jag har sparat ihop till en skördare så ska jag köpa en men efter den här filmen blir jag tveksam om jag någonsin skulle lära mig köra den särskilt bra. Det gäller att veta sina begränsningar :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439393
jannee skrev:Kören en maskin (nu kan jag INTE köra en skördare) jämför jag i svårighetsgrad med att skriva maskin eller manövrera ett tangentbord till datorn.
När det väl sitter där är det inget svårt trots att det blir stavfel (tryckt på fel knapp) ibland, man kan oftast ångra sig.
För övrigt finns det rättelseprogram på datorn likväl som skördaren själv tar fram den ideella längden - bara den blivit rätt programmerad :mrgreen:
När det sedan gäller gallring kan det bara bli bra, aldrig perfekt för det finns bara inte, ingen vet vad framtiden har att "erbjuda"


Så är det ju vi som kör dagligen tycker ju det är enkelt... En grej bara om vi trycker på fel knapp i fel läge så kan det bli lite dyra följder.... Du kan få trädet över maskin med ett felaktigt tryck så det är lite värre än ett stavfel på tangentbordet.
Visst räknar den ut längder själv, sen du väl fällt trädet så är det ju möjligt att bara hålla in knappen och låta den aptera hela trädet själv, blir i de flesta fall inte så optimalt apterat då men det är möjligt att göra så.

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

jannee  
#439397 Påpekar än en gång att jag INTE varken kan eller vill köra skördare men jag kan, visserligen bara hjälpligt, köra bil o släp, hjullastare, grävare, och kran. manövrera dessa maskiner/verktyg "optimalt" är ändå så pass enkelt att jag när som helst (nästan) under arbetes gång kan föra ett vettigt samtal men någon, dricka kaffe och t.o.m intaga någon smörgås.
Kan du Valmet även göra detta, om tillfälle ges :?:

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439401 Dricka kaffe och äta smörgås är ju svårt, det går inte att köra med en hand :-P
Prata i telefon kan jag göra i headset, men jag undviker att göra det alltför mycket för jag tappar det där lilla sista i fokus och produktion.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Hurtig  
#439548 Mycket intressant film. Kul att se för en som aldrig provkört skördare. Jag tycker det skulle vara kul att se en liknande film inspelad i en maskin motsvarande min budget. Någon äldre engreppsskördare från 80/90-talet.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

stegmaster  
#439599 Jo jag hadde nog redan haft en skördare jag med, om det vore vettigt.
Det er tyvärr så mycket som taler imot, att det enda som skulle kunne vore aktuelt er en grävskördare i 12-16 t klassen.
1. Det går inte komma fram på vägarna med något fordon som er bredare enn 275cm.
2. Det finns nästan ingen skog/terräng som er möjlig att avverka utan att gräva först. så derav endast grävskördare.
3. Sen misstänker jag att det skulle bli en dyr historia, om man inte har råd med relativt nya prylar.
4. Dessutan gillar jag maskiner som klarer sig med ca 20l bränsle under en dag och inte i timmen. :wink:

Så jag blir nog fast med Naarva stegmatere som jag sätter på min 5,5 t minigrävare. 8)
Den funkar alltid, even om den stått still i typ 1 år. Finns ingen dator eller likn, som kan javlas.
Sen monteras/demonteras den från grävaren på under 2 min.
Dessutan bara 4 knapper att hålla koll på. :smile:

Men kul att se hur en riktig skördare körs er det. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

glofånen  
#441554 Hej, går ej att se videon?
glofånen!

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Fredrik Reuter  
#441555 Konstigt, vad blir det för fel för dig?

Här är en direktlänk du kan testa: https://www.youtube.com/watch?v=4Fp_cnlY_Qw

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

glofånen  
#441557 Det står bara: Det går inte att nå sidan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).