Traktorer och processorer

Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

10 inlägg 6453 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

Göt  
#439103 Undrar ni som har griplastare , hur mycket läckage brukar det vara och är det så att man får acceptera ett visst läckage och i så fall hur mycket



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

Nybörjare1  
#439112 Finns väl fyra steg enligt mig.
Läcker och det hinner bli torrt och dammigt.
Läcker så det är fuktigt hela tiden men ej droppar.
Läcker så det droppar.
Läcker så det rinner.
Dom två sista bör man väl föra något åt enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

Vardon  
#439113 Kompisens skogsboxer har jag sydväst på mig (takkran) när jag kör för det blir så oljigt i håret annars.

jag kan väl tycka det egentligen inte ska läcka nånstans alls. Sen beror det väl på var det läcker. Är det i kopplingar kan det ju vara enklare att åtgärda, är det i cylindrarna lär du snart bli lidande i kraft.

Men läcker det så lite att jag inte hittar det får det vara.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

jannee  
#439121 Synliga oljeläckage skall åtgärdas omgående.
Lagbrott om medvetet oljespill förekommer + att du bör skämmas :oops:
Kör en timmerbil och lämna oljespill efter dig på lastningsplatsen och f*n tar dig om du blir påkommen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

stegmaster  
#439133 Själv godtar jag INGET läckage, hur som helst.
Då jag t.eks kör inn på fina uppfarter med vedpaller med traktoren, så vill man inte lämna nån oljedroppar när man far der ifrån.
Ur en miljösynspunkt skitar jag fullstendig i detta, men vill att mina saker ska vara i bästa ordning.
För att vara lite diplomatisk, så lämnar jag ingen spillolja på nån miljöstation, utan det oftast er Presten ord som gjelder, " Av jord er du kommit, til jord ska....................."

Avatar Fallback

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

tallen100  
#439155 Läcker inte en gammal traktor/kran, så är den tom för olja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

ÅsaNisse  
#439186 Torrt och rent gäller för mig. Liten läcka blir snart stor och driftavbrott som följd. Lättare att stå hemma vid verkstaden och fixa småsaker än att ligga ute i skiten när det havererat.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

Göt  
#439410 Tack för svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

Vardon  
#439414 Det är nog bara att välja efter hur mycket det är och hur man vill ha det. Men sydväst varianten är väl inget jag rekommenderar...

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt

halvproffs  
#439434 För mig skruvar kopplingar upp sig då o då, speciellt vid rotatorn av någon anledning. I sommar ska jag loctitea alla kopplingar som jag vet skruvar upp sig. Kommer säkert att spara flera liter olja varje vinter. Ja, just ja, mätglaset på hydraultanken har läkt lite sen den var ny och det har blivit mer med tiden. Tur att det finns saker att förbättra :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).