Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Eldrivna kompakttraktorer

6 inlägg 5558 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eldrivna kompakttraktorer

JaktGripen  
#438936 Har precis läst en del om att bygga sin egna elcykel och samtidigt ser man oftare och oftare husqvarnas eldrivna röjningssågar m.m. i olika sammanhang. Hur är det med traktorer och då kompakttraktorer? Finns dessa som eldrivna? Går det tom att bygga själv? Såg att john deere har en variant med elektrisk styrning av redskap via likström istället för hydraul, men då matat från en "vanlig" dieseltraktor. Om vi spånar lite - är detta något som finns eller som man kan fundera på själv? Enklaste kanske är eldriven traktor och vanlig hydraulik? Har ni några bra länkar eller filmer?

Se detta som en blivande inspirationstråd! Jag tror absolut detta är framtiden tillsammans med biodiesel. Riktigt skön känsla att kunna frikoppla Sverige från fossilberoendet i skogs och lantbruk i framtiden!



   TS
Avatar Fallback

Re: Eldrivna kompakttraktorer

Edner  
#438941 Följer tråden med intresse och jag tror att eldrift är framtiden då verkningsgraden blir många gånger bättre.
När eldriften nu börjar slå igenom i bilarna, så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle hända samma sak i traktorerna på sikt.
Diesel är dyrt.

Avatar Fallback

Re: Eldrivna kompakttraktorer

axwell  
#438962 Det finns redan, "billigt" och ???

Räknar inte med att det blir något större genomslag inom skogsbruk under min livstid.

https://www.blocket.se/ostergotland/Ava ... T_71563569.

Avatar Fallback

Re: Eldrivna kompakttraktorer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438970 Man kan ju bygga själv också.


Avatar Fallback

Re: Eldrivna kompakttraktorer

Hema  
#439027
Edner skrev:Följer tråden med intresse och jag tror att eldrift är framtiden då verkningsgraden blir många gånger bättre.
När eldriften nu börjar slå igenom i bilarna, så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle hända samma sak i traktorerna på sikt.
Diesel är dyrt.

Stirra dig inte blind på verkningsgraden. Isf bör du ta med hela kedjan. Hur elen producerades (vilken verkningsgrad finns där) , samt förlusterna i ledningarna hem till dig, samt laddningen av ditt batteri + då elmotorns verkningsgrad.

Sedan allmänt det blir snabbt väldigt många batterier om man vill ha liknande prestanda mot motsvarande dieseldrivna maskin. Bäst blir nog isf en dieselelektrisk version, där man har en mindre dieselmotor som laddar ett batteri. Sedan om du ska köra traktorn på vintern så kommer en del el gå till uppvärming av hytt osv. om du snvänder traktorn utanför gården, så kanske man får förberda sig på att skaffa ett elverk för att kunna ladda "offgrid" alternativt bärga hem maskin.

Avatar Fallback

Re: Eldrivna kompakttraktorer

Weavens  
#439116 Det börjar komma mer vätgasdrivna fordon där de använder bränslecellspaket som omvandlar vätgas till elektricitet.
Får väl se vilket som vinner de eldrivna energikällornas kamp, Batterier eller bränslecellspaket. Rent spontant känns det som att batterier kommer att förlora kampen i skogen då det är offgrid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).