Motorsåg och handhållet

stihl 200 fila kedjan

27 inlägg 17667 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

Brumsten  
#251537 Tänkte inte på det, har börjat tulla på julspriten.
Ursäkta.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

Skogstomte  
#251538 Brukar fila med Stihls mall och 4mm på den kedjan och det går bra, men som tidigare sagts får man vara lätt på handen och byta fil i tid, annars är det lätt till att filen sviktar och vinklarna blir därmed fel.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

traktorz  
#251539
Brumsten skrev:För kunna fila på drivlänken måste man först passera sidolänken.
Ett litet konstaterande.
God Jul.

Ja, det stämmer förstås. Menade generellt att man inte ska fila så man försvagar kedjan.

Mange skrev:Hehe.
Både sidolänk och drivlänkens överdel brukat få fil om den går för lågt. Den sticker ofta upp lite ovan sidolänk.


Mange skrev:Jag tycker tvärtom. 4,5 i början och efter hand när tanden blir lägre 4,0.

Jisses, har jag blandad ihop detaljerna här också? Håller mig själv till bara en fildiameter, så jag har inte djuplodat på alternativa vinklar och fildiametrar. Tyckte det bara var mer logiskt det jag skrev...

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

Brumsten  
#251544 Hej igen, det här kan diskuteras i evighet. Det finns några gyllene regler när det gäller filning.
1. En femtedel av fildiametern ska ligga ovanför skovelplanet, förenklar valet av fildiameter.
2. Håll reda på filningsvinkeln, det finns bra hjälpmedel.
3. Fila alla tänder lika långa, använd skjutmått för kontroll.
4. En finsk skogshuggare sa: Låt vilen vila i handen när du vilar då blir det vasst.
Fila vidare.
Ps. En del sänker filhandtaget 5 grader för bättre skärpa på mejseltandade kedjor.
Fortsätt fila.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

totte  
#251572 Att sänka handtaget lite minskar risken för att få för mycket höknäbb, men det ökar markant risken för att fila i sidolänken.

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

SawTroll  
#251625
totte skrev:Att sänka handtaget lite minskar risken för att få för mycket höknäbb, men det ökar markant risken för att fila i sidolänken.


Ja, og jeg synes 10 grader (som ofte anbefales) er for mye!

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251700 Ja det der med å senke handtaket 10 grader er ikkje det litt mykje, er det noken som veit tanken/hensikten med det er jo ein grunn til at oregon andbefaler det på eks vis bpx kjedene sine. Selv har eg vel litt tilt er litt vanskeligt å sei kor mykje kanskje 3-5 grader. Eg har prøvd å sjå kor mykje topplata på bpx kjede avtar innover er vanskeligt å sjå med det blotte auget.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

Björn T  
#438918 Hej. Har också märkt att det är svårt att få bra bett på denna. Tror personligen att filen är för svag och böjer sig eller sviktar när man filar. Därför kör jag den i kedjeslipen och tycker att det funkar bra, små lätta slipningar så att tanden inte blir härdad.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

JensSkoog  
#438957 Har körd dom i maskin länge och alltid haft bra kedjor. Nu efter att jag köpte diamantskive till slipen är resultatet även bättre. Kostar mycket, men med mycket slipning är den värd det :wink:
Slipar på en Stihl USG.

Användarvisningsbild

Re: stihl 200 fila kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439147 Blir det bra på maskin är det inte tanden det är fel på när filning inte lyckas. Då ör det enkelt o träna fram bättre resultat.

Avatar Fallback

Re: stihl 200 fila kedjan

Initium  
#439725 er det noen som har forslag til filjigg som settes i benkestikka ?
Jeg får ganske bra resultat, når jeg spenner fast saga i benkestikka. Dog litt drastisk å bytte kjeder på saga for å ta fler på rad.
Føler et løst sverd blir litt "vinglete" men hva vet jeg. Kanskje jeg trenger etpar MS200 ekstra.... :D

Användarvisningsbild

Gammalt svärd med fix topptrissa i skruvstycket

traktorz  
#439779 Jag använder till 3/8" ett gammalt svärd med skuren topptrissa. Den håller emot kedjan vid filning, så den metoden funkar till att vässa lösa kedjor. Filen används tillsammans med en enkel filhållare, som har markering för lämplig filningsvinkel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).