Uppvärmning

Fliseldning ETA 50kW panna

24 inlägg 31759 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonte76  
#281741 Grattulera till ett bra val av panna...

Jag installerade en likadan panna (ETA 50) för 4 år sedan och den har gått i stort sett helt felfritt sen dess. Jag har enbart bytt 2 säkringar samt petat loss några stena i skruven så pannan är otroligt tillförlitlig.

Strömavbrott och lagom stora stenar i flisen är den dock rätt känslig emot, men det är ett problem som jag tror alla pannor har.

Något som bör nämnas är att jag ALDRIG har fått stopp pga att flisen har stackat sig eller på något annat sätt satt sig i skruven förutom 3 ggr då jag fått med knytnävsstora stenar i flisbingen...

Då pannan har en del digital information trots att den saknar den sista styrningen så kan jag informera om att den jobbat drygt 6000 timmar utan att något i pannan eller skruvarna har behövt bytts eller reparerats.

mvh
Jonte

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Storken  
#282277 Stenar! Hur hanterar du bränslet egentligen? :-s

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Ljursken  
#285904
Jonte76 skrev:Grattulera till ett bra val av panna...

Jag installerade en likadan panna (ETA 50) för 4 år sedan och den har gått i stort sett helt felfritt sen dess. Jag har enbart bytt 2 säkringar samt petat loss några stena i skruven så pannan är otroligt tillförlitlig.

Strömavbrott och lagom stora stenar i flisen är den dock rätt känslig emot, men det är ett problem som jag tror alla pannor har.

Något som bör nämnas är att jag ALDRIG har fått stopp pga att flisen har stackat sig eller på något annat sätt satt sig i skruven förutom 3 ggr då jag fått med knytnävsstora stenar i flisbingen...

Då pannan har en del digital information trots att den saknar den sista styrningen så kan jag informera om att den jobbat drygt 6000 timmar utan att något i pannan eller skruvarna har behövt bytts eller reparerats.

mvh
Jonte



Ja, man kan bara instämma i lovsången! Jag är också otroligt nöjd med hur fint det funkar. Har bara lyckats få ett riktigt stopp på den och det fixade jag själv.... Tänkte provocera lite och se vad matningen klarade av. Jag tog en granruska på ca 70-80 cm som av någon anledning åkt med flis-lasset och tryckte in den i skruven. Den lyckades han inte få med ner i slussen utan den tryckte upp locket ovanpå slussen varvid brytaren släppte och han varnade för detta och matningen stoppade. Inte så stor risk att detta skulle ha hänt i verkligheten....
Nu går planeringen för ett ett-eller-två-års-behovs-flis-förråd vidare. Har börjat fastna för en plats och kollar vidare på hur grundarbetet och lite ytor framför och runt om kan se ut. Så blir det nog en bra plats att kunna röja runt med detta på ett bra sätt tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonbonde  
#438731 Hallo fliseldare.
Har idag en ivabo brännare med självras tunna mot albinpanna som fungerat bra i 35 år !!! Men .. då har ju far varit ung och någon har alltid funnits på gården med handpåläggning morgon och kväll. Dags för uppdatering. Värmer 300m2 hus, 35 meter kulvert till 200 m2 verkstad med aerotemp.
Är inne på ETA 50 kw och undrar hur det går för er nu när ni på forumet eldat några år. Är ni nöjda ? Problem som uppstått ?
Tacksam för svar och tips!
# Jon i Luleå/Tärendö

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonte76  
#438775 Nu har min ETA 50kw gått i nästan 7 år helt utan problem.
Har under dessa år endast bytt några säkringar samt ett hjul på asklådan.

Har en flisbinge med golv måtten 3.5x3.5 och det enda jag gör är att fylla efter var 2a alt 3 vecka under vintern och tömmer då askan samtidigt.

Skruvarna är mycket väl tilltagna så inga problem med grövre flis och pinnar

Kan varmt rekomendera denna panna!

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonbonde  
#438793 Låter lovande. Vi flisar själv och då bör det inte vara problem med stickor eller dyligt. Sågverket i byn är fortfarande igång och där finns det torrflis om det skulle behövas. Den kan dock ibland innehålla större stickor, 15-20 cm samt nån mindre "kloss" 2 ggr 5 cm, lite mer osäkert antar jag..
Flisbingen är i liknande storlek som din. Hur gör du varmvatten under sommaren ? Flis eller el ?

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonte76  
#438891 Flisbitar på 2 x 5 cm flyter igenom utan några som helst problem. Har eldat i 3 år efter en industriflisare med 35mm insrällning på knivarna utan några stopp, med egna flistuggen kör jag med så grov flis den bara klara 15mm (edsbyhuggen)
Tycker att högen eftertorkar bättre vid lite grövre flis och värmer mindre.

Varmvatten enbart under viterperioden till huset, har nästan 80 meter kulvert så förlorar för mycket energi om jag värmer "slavtanken" i huset.
Om större tvätt av maskiner så startat jag pannan och värmer upp acctanken i pannrummet där jag har en varmvattenslinga till högtrycken mm.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonbonde  
#439022 Kan sätta en separat varmvatten beredare för sommar vatten. Behöver sällan varmvatten i verkstaden på sommaren. Har en gammal men mkt funktionell Erjo flistugg som nu gör förhållandevis smått flis, ca 10-20 mm.
Enligt Biovärme Sverige i Kalix/Luleå skall det inte vara något problem men det är ju andra sidan försäljare...

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Cicci  
#535597 Vad roligt att så många har positiv erfarenhet av ETA flispanna och Biovärme Sverige AB. Min erfarenhet har tyvärr inte varit lika positiv, vare sig av pannan eller av leverantören.

Jag installerade min anläggning i november förra året, 2017, och redan då började egentligen problemen. Vid samtal med säljaren lovades jag 3-4 veckors leveranstid. Perfekt tänkte jag och efter att jag meddelat säljaren att jag ville köpa ringde jag rörmokaren och sa åt honom att arbetet skulle börja 4 veckor senare. 2 veckor efter detta hör säljaren av sig för han ska lägga in en order mot Österrike och behövde lite ytterligare uppgifter. Så jag fick lägga på 2 veckor på leveranstiden och boka om rörmokaren och flytta min semestervecka.

När anläggningen väl kommit fram, jag köpte vad jag trodde ett komplett system med panna, transportsystem och ackumulatortank upptäckte jag att det saknades rökrör. Säljarens svar på detta var att jag inte beställt något sådan (?). Köper man ett komplett system räknar man med att alla nödvändiga delar är med, eller åtminstone att det kommuniceras vad för extra saker som behövs för installation.

Men problemet var inte över där. Vid genomläsning av installationsbeskrivningen visade det sig att det behövdes en vattenavjoniserare för att garantin skulle gälla. Svaret från Biovärme Sverige AB var svävande huruvida det behövdes eller inte men eftersom det stod i installationsbeskrivningen att den var nödvändig för garantin så valde jag att köpa in en sådan också, kostnad 25 000 SEK.

Jag ifrågasatte allt detta i ett mail till Biovärme Sverige AB efter att pannan var installerad men fick aldrig något svar från dem.

Nu kom en tid av lugn och stillhet. I hela 10 månader fungerade pannan prickfritt sedan började problemen. I mitten av september 2018 började jag få driftstopp av pannan och felmeddelande #1011 Rökgastemp för låg. Detta skedde flertalet gånger per dag och det var ofta svårt att få den att tända även efter kvittering av felet. Till dags datum har Biovärme Sverige varit ut 4 (!) gånger till mig för att försöka lösa problemet utan att man lyckats. Responstiden har under denna tid gått från mycket snabb till att de aktivt ignorerar mina meddelanden. Jag upplever mig även dåligt bemött och ifrågasatt i kontakten med Biovärme Sverige AB.

De har även ignorerat råd från Konsumentverket var kostnaden för felsökning ska landa. Jag har därför personligen fått bekosta felsökning trotts att denna kostnad ska ligga på företaget, inte på konsumenten.

Idag har jag en panna som varit i drift nästan exakt 1 år och jag har under november hittills haft 5 driftstopp med felmeddelande #1011. Hade jag fått gå tillbaka i tiden hade jag köpt en panna av Fröling istället. Pannan från ETA är jättebra när den fungerar, men när man får problem som inte är självklara så är kundservicen från Biovärme Sverige AB under all kritik i min mening.

Jag svarar gärna på frågor och kan visa bilder om någon är intresserad att veta mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).