Uppvärmning

Ved för panna: Priser och mått

53 inlägg 42514 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#438803
Ola63 skrev:
jannee skrev:Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Jag satte in jordvärmepump för 3 år sedan och värmer 300 m2 på ca 6500-8000 kwh beroende på vinter, har ca 23-24 grader inne. Har idag ingen förståelse för hur man kan elda med ved.
Varför gå över ån efter vatten.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438805
röjar kalle skrev:
Ola63 skrev:
jannee skrev:Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Jag satte in jordvärmepump för 3 år sedan och värmer 300 m2 på ca 6500-8000 kwh beroende på vinter, har ca 23-24 grader inne. Har idag ingen förståelse för hur man kan elda med ved.
Varför gå över ån efter vatten.

Röjarkalle! Varför tror du att Olas slingor går på andra sidan ån? :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#438808 Ja det är klart har man ramlat i så har man. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438809 Ja, du får väl byta till torra kläder då! :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#438820 Det är klart bättre att sätta in jordvärme istället för att byta kläder hela tiden :wink:

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

jannee  
#438823 Den goaste värmen är ändå kärleksvärmen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438833 Fast just den värmen är ju oberäknelig och ofta väldigt besvärlig att åtgärda när den väl krånglar... Väldig känslig inställning bl.a., så vitt jag förstått...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#438837
Niking skrev:Fast just den värmen är ju oberäknelig och ofta väldigt besvärlig att åtgärda när den väl krånglar... Väldig känslig inställning bl.a., så vitt jag förstått...
/Niklas
Det gäller och ha rätt ved bara så är det inga problem. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).