Trädfällning (arborist)

Gran tog eld

7 inlägg 10165 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gran tog eld

Sture Andersson  
#438792 Härom dan hände mig nått som jag aldrig varit med om förut,jag fällde en medelgrov gran ,med grön mossa på stammen vid stubben,när jag skulle slå i kilen fick jag se att det tatt eld i mossan ,antagligen av blåset från ljuddäparen.
Nån som varit ute för detta,kan tilläggas att det var exsträmt tort i skogen .



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gran tog eld

Elfving  
#438796 Har ingen egen erfarenhet av att det börjat brinna, mer än att jag undrat fler än en gång varför avgasporten aldrig lyckas tända eld på nåt, det brukar kunna se ruskigt varmt ut där framme!
Än hur det är så blir den brand man orsakar relativt lättsläckt. Mossan brinner tills det är slut på mossa och sedan är det förhoppningsvis färdigt!

Avatar Fallback

Re: Gran tog eld

jannee  
#438800 Mossa som brinner eller pyr hör inte direkt till ovanligheterna.
På den "gamla goda tiden" när man hade fetare oljeblandning = något mer sot blåste ut genom ljuddämparen var det inte direkt ovanligt med ganska häftig gnistbildning.
Detta syntes väl vid sista trädet kvällstid, i begynnande mörker.

Användarvisningsbild

Re: Gran tog eld

anersimyra  
#438838 Jag köpte en Jonsered i 45 cc klassen någon gång i början av nittiotalet. Den rackarn eldade inte enbart igång mossa och bark, den eldade även upp handskens pekfinger då avgasutsläppet var riktat rakt fram.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Gran tog eld

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438868 Fällde ett träd för länge sen på skogskolan, vi hade uttagning till skolmästerskap bland skogskolorna.
Det var precisionsfällningsmomentet så jag tog den tid på mig som man fick.
När trädet låg ner o målpinnen satt under så fick vi syn på en till synes död näbbmus vid stubben.
Vi la den på stubben o en stund senare var den borta:-o
Han fick sig nog ett ordentlig rus stackarn:-)

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Gran tog eld

Mats_Orberga  
#439032 Det händer ibland med skorpbarken på tallar också om man av någon anledning skaver lite länge på samma ställe.

Användarvisningsbild

Re: Gran tog eld

machonisti  
#439066
Mats_Orberga skrev:Det händer ibland med skorpbarken på tallar också om man av någon anledning skaver lite länge på samma ställe.

Som den "enda" gången kedjan inte var riktigt vass?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).