Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 107485 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
stegmaster skrev:Her er et bilde på hvordan jeg bruker det nå
Bild

Bild

Her får du også et inntrykk av hvor stor løftehøyden måtte vært hvis armen skulle vært lenger( og 50cm fra eller til utgjør ikke den store forskjellen)
Og som du ser så hviler motholdet mot stikke så ikke hele belastningen er på skuffesylinderen, og sikten blir også meget bra.
Men det ideelle hadde selvsagt vært og ha en støttefot av og til, men er det for ujevnt terreng så ordner jeg litt med skuffa før hogging, så blir det bedre både under hogging og når virket skal frem med traktor og vogn.
Tar alltid med skuffa på en engenprodusert lett pallgaffel som kan hektes på skjæret for hånd, slik at en får med seg både skuffe og aggregat.
Etter det jeg kan huske tror jeg att jeg har kjørt av det ene beltet en gang på 3 år(ved terrengkjøring) , så det er ikke det store problemet.

Takk igjen, vet ikke hva som skjedde, våre poster krysset hverandre og mitt siste innleg gikk føyken :sad:

Ja jeg skjønner poenget ditt. Men du kan altså ikke gjøre arm og stikke mer kompakt under transport siden du har valgt å la opphengsbommen for aggregatet hvile under stikka, ville kanskje ikke blitt plass til aggr under hovedbommen heller om man prøver? (altså slik graveskuffa kan gjemmes under transport)

Ja jeg slo til på maskinen ganske fort, turte ikke å prute så mye :smile:
De skal opp her i januar for å hente en skadet bil på Finnsnes, så da tar de med maskinen for en rimelig pris. Flaks :grin:

Vi høres,

Rolfo

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

stegmaster  
#43797Det måtte være et røverkjøp på den Hanix`n, skulle nesten tro den var stjålet så billig var det. :lol: :lol:
På det bilde jeg la ut er ikke bommen i transportposisjon, jeg kan løfte bommen høyere slik at aggregatet henger helt inntil maskinen uten å være i bakken, men det hadde begynt å bli problem med dette hvis armen skulle vært særlig mye lenger. Men mitt tips er at du prøver når du får maskinen med halv skuffe på full rekkevidde( så har du ca vekt på aggregat), så kan du gjøre deg opp en mening hvor langt ut du kan ha aggregatet( husk du skal ha et tre i aggregatet i tillegg)
Du skal ikke bare kunne løfte alt dette,men også tenke på stabiliteten på maskinen så den ikke velter når du svinger.
Grunnen til det motholdet jeg bruker er for at ikke skuffesylinder skal sige helt ut og dermed ta imot all belastning i endeposisjon.

Rolfo  
#43798Takk for gode råd. Stabiliteten er viktig, man bør ha noe å gå på..

Firmaet som selger Hanix'en ser til å bygge opp etter forsikringsskade. Hytta er nemlig skifta og er helt ny. De har tydeligvis kjøpt maskinen enten av forikringsselskapet eller tidligere eier. Ja, jeg var heldig å snublet over denne. Ellers selges nye Hanix h36c i Norge for 259000 pluss mva, de har kun to igjen.. Det kommer visst en h36d modell med zero tail. Min forstand på fysikk tilsier at zero tail ikke kan være like stødig som en klassisk maskin.

Hva betyr den hurtigkopl som følger med. Den er mekanisk, ikke sant?

Rolfo

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#43799Hurtigfeste som følger med er en veldig grei patent , se på denne linken
http://www.smpparts.se/filer/BROSCHYRER ... Sv%207.pdf
Du vipper løs skuffen med stangen som du der i brochyren og deretter går den nye skuffen aut. i lås når du vipper skuffen mot deg.
Et bra alternativ til hydralisk.

Rolfo  
#43827Jeg har dårlig tilhenger (trailer) til Valmet'en, og bestemte meg for å lage et system for å kunne kjøre tre paller ved samtidig uten å ha på henger

Bild

En ramme med doble gafler bak

Bild

..og en foran, blir tre tilsammen :wink:

Bild

Jeg sveiset rammen og kjøpte gaflene (ikke mye lys her kl 14.30 :???:

Rolfo

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#43867Det er litt morsomt dette Rolfo ,for vi har ofte de samme tankene i hode.
Jeg satt senest igår og tenkte på det samme + og ha gaffelforlenger på alle så jeg kunne ta 6 europaller samtidig, men lurte på om det blir litt for tungt å kjøre med , hva tror du?
Hvor brei blir du med den du har bak?

Rolfo  
#43869hei steg,
ja man får noen ideer når man plages. problemet med å kjøre paller på tilhenger uten fjæring er jo ofte at de rister i stykker før du kommer fram. MIn henger var dessuten så liten at jeg kun fikk tre med meg..På traktoren holder de seg bedre, hjulene fjærer litt.

Bild

Noen bilder fra arbeidet med ramma

Bild

Og jeg lager triangel (A-frame) hurtigkopling på alt..

Modellen er tatt fra en norsk produsent på Vestlandet (D....). Til gjengjeld kjøpte jeg gaflene derfra :smile:

Ramma er 2,00 m bred, jeg burde laget den 2,20m, men det går akkurat å sette to paller i bredda på vanlig måte, da blir det ca 2,35m. Prøvde først å ha dem med langsida mot hverandre, det ble veldig ustødig og jeg veltet en palle :sad:

Jeg tror ikke det går med palleforlengere og 4 paller bak, du klarer bare to bak på grunn av vekta. Du kan selvsagt ha palleforlengere og to bak hverandre. Framme tror jeg du skal stoppe med en på gaffelen, forakselen din skal også ha det bra!

Rolfo

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#43884jeg bruker også triangel på alle redskap(bortsett fra en krattrydder), har det både fremme og bak .
Jeg har jo en weckman 90 henger som fint tar 9 paller(6 i bunn og 3 på toppen), men siden mesteparten av veden
leveres innen en radius på ca3 km blir det mye arbeid med av og pålasting når avstanden er så kort.
Snakker her om tørr ved, og da er vel ikke totalvekta på 6 paller mer enn ca 1800kg( 900kg for en tørr favn)
Blir ca 1200 kg bak + gaffel og 600 kg foran. Vekta i seg selv er vel ikke umulig , men jeg ser poenget med at mye vekt vil komme langt bak og lang framme.
Beklager forresten at jeg glemte og gratulere med kjøp av ny maskin :oops:
(ble så ivrig på alt teknisk vi snakket om)
Men nå gjør jeg det GRATULERER!!!!! :grin:
Lager du forresten profilen til triangel`n selv?

Rolfo  
#43887Takk, for hilsen og gratulasjon.

Ja du leverer vel tørr ved og slik skal det være. (Jeg kjørte tre paller i dag til en venn som skulle la dem stå til neste år. Veide sikkert 600 kg hver.) Du får prøve. Du har kanskje ikke Dalen-systemet men andre gafler, og det er jo det samme bare det funker. Det er jo enklest med forlengere som du foreslo. Før jeg fant på å lage den brede transportramma med plass til dobbelt gaffelsett, tenkte jeg å lage en bred ramme som jeg tredde på gaflene og som tok to paller i bredda.

jeg kjøper sveisedelen (redskapsdelen) til triangelkoplinger. Har laget traktordelen for triangelkopling til kinatraktoren og til draget på vedvogna (krana står på et triangel og kan tas av).

Hvis jeg kan bruke redskapsfestet på graveren til å feste bommen, da må jeg lage et feste. Det kan vel sikkert også kjøpes slike sveisedeler. Hvis ikke må jeg finne tak i 40 mm akselstål og noe tykt flatjern 16mm antakelig. Bommen kan være firkantrør 50x100 mm tror jeg. Du måtte bruke hydraulikken til skuffa til rotatoren forstår jeg, kanskje jeg slipper det.

Rolfo

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#43888ja du har jo opplegg for tillegghydraulikk på din , så du kan jo bare splitte dette i to kretser(1 til rotator 1til aggregatet)
så kan du også bruke skuffesylinderen hvis det er behov. Det var ikke ekstrahydraulikk opplagt på min, derfor gjorde jeg det enklest mulig og bruker derfor skuffesylinderhydraul. til både rotator og aggregatet(jeg har ikke bruk for skuffesylinderen når aggregatet er på).Men du må sjekke om ekstrahydral. betjenes fra knapper på gravespakenen eller om det er fotpedal. Er det fotpedalbetjening tror jeg det blir en dårlig løsning å bruke denne , da det blir det for dårlig følsomhet i bevegelsene.
Er lettere å få god følsomhet med gravespakene, og dette er litt viktig når du skal finkjøre kvisteknivene på stegmaster`n
NB den veden du kjørte ut på 600kg måtte være rå ved (Den skal gå ned til ca halvparten ve 18% fuktighet)

Rolfo  
#43931Her er visst noen som lager sveisedel til redskaper..

http://www.finnalle.no/flekkefjord_prod ... 33780.html

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#43957Jada , flekkefjord produkter er nesten min nabo, så jeg har kjøpt endel skuffer derfra, direkte på fabrikken.
Det er god kvalitet på deres produkter( kanskje det beste som finnes på markedet). men er også ganske tunge.
Men jeg kjøpte smp 40 feste hos Nanset standard, da jeg fikk en god pris på det halv. aut feste.
Flekkefjord produkter solget ikke dette feste, de hadde kun hydrauliske, eller mek med skruløsning av skuffen.

Rolfo  
#43967Ok, forstår meg lite på disse hurtigkoplingene enda..

Dette bildet av bommen og denne støttefoten. Jeg har tenkt litt at kanskje går det an å gjøre bommen litt kortere og støttefoten som en gaffel, altså to ben ned. Da vil når sylinderen kjøres helt ut, bena svinge fritt forbi stikka (armen) og forhåpentligvis festebom og aggregat felle inn i "kråa" mellom stikke og hovedbom? Fordel ved transport. Ser du dette for deg ?

Rolfo

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#43996jo, jeg tror jeg vet hva du tenker.
Det kan sikkert fungere, men da må du nok bygge en arm fra grunnen av som ikke er et rett "rør".
På den armen min så hadde ikke armen rotert langt nok rundt selv om jeg ikke hadde anholdet mot stikka.
Hvis du ser på bilde lenger opp på sida, så ser du at skuffesylinderen er ganske langt ute, så selv om den var helt ute så ville armen vært omtrent rett ned, ikke bakover mot hytta.
Men en annen ting er jo at disse hutigfestene er vendbare( slik at graveskuffa blir som på traktorskuffa), slik at du kan snu hele armen motsatt vei og da vil du få den langt inn mot hytta, men du må altså ta et "skuffebytte# får på få dette til, hvis du skjønner hva jeg mener. Litt vanskelig og forklare med ord dette her, skulle hatt noen bilder :wink:

Användarvisningsbild

stegmaster  
#44002Det bilde du har lagt ut tror jeg stammer fra dette bilde( det blir litt annerledes på 10t maskin p.g.a størreslen)
Bild

her er noen bilder på forskjellige måter montering kan løses på
Bild

Bild

Bild

Bild

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).